Heinäladosta löytyi 21:nen

rkoo

Jäsen
Joskus heinäkuun alkupäivinä Theros soitti ja kertoi että hänelle on kaupiteltu hienoa 21:stä. Hän pyysi minua mukaan katsomaan autoa Kangasalle. No relluthan aina kiinnostaa, joten mukaan mentiin. Perillä odotti auton myyjä, joka kertoi että auto on naapurin ladossa säilytyksessä, koska hänellä ei itsellä ole tiloja. Menimme katsomaan autoa, joka olikin kuin uusi. Kori ruosteeton, ja ajettukin vain 122000 km. Ja kaikista korjauksista/huolloista löytyi kuitteja iso nippu.
Ja vielä symphonie-mallia kaiken lisäksi.
Auton oli ostanut uutena myyjän isä, relluharrastaja,jäätyään eläkkelle vuonna –89, ja ajellut sillä –06 asti. Hän oli pessyt auton jokaisen, siis jokaisen, ajonsa jälkeen. Ja hän oli vahannut auton aina joka paikasta mistä vain pystyi, konepellin sisäpinnat sun muut paikat. Auto myös ajettiin aina yöksi talliin.

No Therosta tietenkin kiinnosti, mutta parkkipaikka/talli ongelmat haittasivat asiaa kovasti. Ja minua kiinnosti ehkä vieläkin enemmän, joten sovimme että ostaja olenkin minä tai oikeastaan avovaimoni. Avovaimon vanhasta ysirellusta oli kilvet palautettu konttorille, joten tästä seuraaja hyvin palvelleelle(n.400000 km) kulkimelle.

Heinäkuun 22 päivä matkustimme uudelleen Kangasalle ja teimme kaupat. Ajoimme auton kotiin Alavudelle, tojota-kansan ihmeteltäväksi. Tutkin autoa pari päivää, ja totesin että Safranen sijasta lähdemmekin tällä kohti Luumäkeä. Ja jo saman viikon perjantaina sitten lähdimmekin Luumäen kokoontumiseen. Rellumme sai paljon kehuja muilta harrastajilta, ja pääsi moneen rellukerhon viralliseen valokuvaankin kokoontumisesta.

Tuli vähän pitkä tästä tekstistä, kun pääsin innostumaan.

Tässä muutama kuva autosta:

Ensimmäisessä kuvassa olemme hakemassa autoa Kangasalta.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Vs: Heinäladosta löytyi 21:nen

Melko virkistävä poikkeus normikuntoisiin Kaksykkösiin verrattuna! Tuli juu itsekin Bonehillissä ihailtua auton kuntoa.

Onko muuten ruostesuojattu, meinaan noin säännöllisempää talvikäyttöä(?) silmälläpitäen?

rkoo

Jäsen

Joo yleensä nämä 21:set on kyllä melkoisen kärsineen näköisiä. Vuosi sitten syksyllä laitoin paaliin erään 21:sen, ja ajattelin että ei enää koskaan samanlaista, mutta niin vain mieli muuttui. 2001 on viimeinen virallinen ruostesuojaus suoritettu. Ja tuli siihen talvirenkaatkin vaihdettua, eli jonkin verran sillä nyt sitten talvella ajellaankin.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Nostalgiaa nostattava juttu. Mulla oli tuommoinen 8 vuotta. Se oli 1,7 - sulla taitaa olla 2-litrainen?

rkoo

Jäsen

Sama 1.7 tässäkin on. Yllätyin kuinka vähän tämä kaasuttimella varustettu kone kuluttaa bensaa.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Etusäleikkö näytti samalta kuin 2,0 mallissa. Mutta voihan niitä olla 1,7:kin.
Mittasin aikoinaan kesälomareissulla 6,3 l / 100 km kulutuksen tuollaiselle. Sekalaisessa ajossa vei n. 7 litraa, ehkä vähän yli. Hyvä moottori se on, vaikka ei kovin tehokas.
Millähän asioilla muuten liikut, kun Saffe löytyi Hampurista ja 21 heinäladosta ;D

rkoo

Jäsen

Tuota maskihommaa olen joskus itsekin ihmetellyt. Ensiksi luulin että näitä avonaisempia on vain 2.0 mallisissa, mutta kyllä näitä on 1.7 mallisissakin. Ja niitä umpinaisempia on myös kaksilitraisissa.

Näitä relluja joutuu etsimään tosiaan hieman kummallisista paikoista joskus. Jännityksellä odotan että mihin seuravan auto-ostoksen kanssa sitten joutuu/pääsee. ;)

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...

Siitä maskista: avonainen se oli Suomeen "virallisesti" tuoduissa vain noissa sinfoniaorkestereissa. Kaikissa muissa umpinainen, oli sitten 1,7 tai 2,0. Jos on jokin muu maski niin silloin on vaihdettu joko ulkonäkö- tai kolarisyistä tai molemmista.

Koskee siis Phase I:tä, Phase 2:ssahan maskissa oli aina aukko.

rkoo

Jäsen

Minulla oli 2.0 GTX mallisessa sellainen avonainen. Luulin että kaikissa 2.0 malleissa on semmonen. Ja onhan se nyt kyllä komeampikin, eli ymmärrän jos joku sellaisen haluaa vaihtaa.

Porinpoika

Kesä kamu

Mulla oli kaikissa avonainen, maksoi tarvikkeena 90mk, kun traileria veti niin peltimaskilla alkoi konekin kesällä lämmetä kuskin lisäksi, oli myös jotenkin uudemman näköinen, tehdas "tuuninkii".....

skara

Aktiivinen jäsen

Rkoo, mulla olis R21 farkku 1.7 -94 varustettuna nelipisteruutalla kilvettömänä ja tarpeettomana. Jos haluat tehdä autostasi ruutan, yhteyksiä voi ottaa maililla juhani.berg@elisanet.fi

rkoo

Jäsen

Mielenkiintoinen tarjous, kiitosta vaan. Mutta olen ajatellut säilyttää tämän täysin alkuperäisenä.
Pakko silti kysyä viisaammilta, että jos nyt vaihtaisi tommosen ruiskun, niin olisiko auto sitten vieläkin museokatsastus-mielessä alkuperäinen?

A

automatti

Vieras

Noin hienoa tarjousta kannattaa harkita parikin kertaa,ihan varaosien vuoksi.Itselle on käynyt muutamia kertoja kun on muijan mieleksi vähentänyt romujen määrää pihalta,niin eipä mene kun yks viikko ,niin olis tarvinut jotain osaa,mitä ei löydy mistään kirveelläkään.

rkoo

Jäsen

Näinhän se juuri on, mitään ei saisi koskaan hävittää. Naisväeltä ei vaan aina löydy ymmärrystä jollekin -80 luvun rellulle, josta puuttuu pari rengasta, penkit ja toinen umpio. Varsinkaan, jos se seisoo keskellä pihaa.
Pitäisi olla kunnollinen talli, mihin saisi piilottaa kaikki isommat ja pienemmät autot ja osat. Omaan talliini sopii joten kuten yksi auto, mutta ei sitten enää muuta.

Porinpoika

Kesä kamu

Ei mene museokatsastuksessa läpi jos muutat, ikävä kyllä... eihän tota tilaa ikinä tarpeeksi vaikka sitä ois kuin ja paljon, 400+50 neliöö ja 21aariakin alkaa täyttyä... :-\ Kyllä me Vilènit tilaa tarvitaan....... :D

rkoo

Jäsen

Joo niin arvelinkin, että ei voi muuttaa. Onko koko 21 aaria täynnä relluja? ;D
Minä henk.koht. jopa ulkoisesti muistutan Sulo Vileniä. ;)

kanttori

Jäsen

Tuota, jos auto on vuosimallia 1989, niin sen saa käsittääkseni museorekisteriin vuonna 2019. Onhan odottavan aika tietysti pitkä, mutta mikset asentaisi sitä ruiskua (jos sellainen kerran onnistuu) ja nauttisi hyvällä omallatunnolla sen mukanaan tuomista hyödyistä?

rkoo

Jäsen

Onnistuuhan se. Olen itse vaihtanutkin kaasarimalliseen 25 gts:sään tx mallin ruiskukoneen. Oli kiitettävän kova homma.
Kyllä kumminkin 21:nen taitaa saada olla rauhassa, kun pitäisi esim. sähköjohtosarjat vaihtaa, ja muuta mukavaa.

Theros

Aktiivinen jäsen

Voihan 21:sen rekisteröidä harrasteajoneuvoksi, mutta silloin sen täytyy olla pois liikenteestä vähintään 5kk vuodesta.

Porinpoika

Kesä kamu

Tuota ei ne kaikki relluja ole, jenkkejä jonkin verran, muutyama opeli fiatti ja citikkakin eksynyt, joitakin -80 ja -90 luvun vehkeitä tuli prässiin laitettua syksyllä kun alkoi volvot niksmannit ja vokkipannut oleen tienanneet tarpeeksi, enään vain 30 ajokkia joista vain kuusi kilvissä ja liikenteessä...

Onkos tullut jokin harrasteauto luokkakin? museoajoneuvolla kun ajoaika 30vrk/a...

Ylös Bottom