GS + Check emissions

GS2005_68

Nuorempi jäsen
Olen epätoivoinen: vuosimallin 2005 1,6-litraisessa Renault Grand Scenicissäni palaa jälleen kerran Check emissions -valo. Autoon on vaihdettu jo nokka-akselinasentoanturi sekä kummatkin lambdat. Ja vieläkin palaa - mikä neuvoksi? Onko kellään kokemusta? Aiemmassa saman vuosimallin 2,0-litraisessa Grand Scenicissä lambdojen vaihto poisti ko. virheilmoituksen. Pitäisi saada auto katsastuksesta läpi...!

Jumo

Nuorempi jäsen
Vs: GS + Check emissions

GS2005_68 sanoi:
Olen epätoivoinen: vuosimallin 2005 1,6-litraisessa Renault Grand Scenicissäni palaa jälleen kerran Check emissions -valo. Autoon on vaihdettu jo nokka-akselinasentoanturi sekä kummatkin lambdat. Ja vieläkin palaa - mikä neuvoksi? Onko kellään kokemusta? Aiemmassa saman vuosimallin 2,0-litraisessa Grand Scenicissä lambdojen vaihto poisti ko. virheilmoituksen. Pitäisi saada auto katsastuksesta läpi...!

Mitä vikakoodeja ?

Mulla samaa vikaa, kävi torstaina huollossa ja menee huomenna jatkoon. Tulee uusi nokka-akselinasentoanturi, oli sökö mutta testattu myös ehjällä eikä sekään vielä poista vikoja. Huomenna aletaan tutkimaan johdinsarjaa yms.

GS2005_68

Nuorempi jäsen

Ekalla kerralla viime syksynä vikakoodit viittasivat just siihen nokka-akselin asentoanturiin ja toiseen lambdaan, jotka vaihdettiin. Check emissions -valo syttyi kotimatkalla huollosta. Auto vietiin takaisin huoltoon, jossa todettiin, ettei siinä ole enää mitään vikaa - auto on kunnossa.

Näistä uusimmista vikakoodeista en tiedä. Toinen lambda vaihdettiin viime torstaina 90 tuhannen km:n huollon yhteydessä. Sitä ennen auto viime tiistaina rupesi sammuilemaan ja jätti jälkeensä mädän kananmunan hajua. Seuraavana aamuna auto ei sitten käynnistynyt, vaan akku oli tyhjänä. (Taas. Uusi akku vaihdettiin marraskuun lopussa, ja sitten ihan yllättäen akku tyhjeni ja jäätyi joulun aikaan. Sitten toimi moitteetta, kunnes yhtäkkiä oli taas tyhjänä. Argh.)

Ja kotimatkalla huollosta Check emissions -valo taas syttyi...

Toivottavasti sulla on parempi tuuri! Laita pls mulle viestiä, mitä siellä päässä selviää. Vielä siitä mun entisestä GS 05:sta, se kävi samaisen valoasian kanssa huollossa Biliassa kolme kertaa. Kahdella ekalla kerralla puhuttiin kosketushäiriöstä ja kolmannella kerralla sitten vaihdettiin lambdat, jolloin vika poistui. Mutta ei toiminut tässä nykyisessä autossa näin...

Theros

Aktiivinen jäsen

Kananmunan haju voi myös tulla rikkoutuneesta katalysaattorista, tällöin myös päästövalot palavat kun katalysaattori ei toimi oikein.

GS2005_68

Nuorempi jäsen

Theros sanoi:
Kananmunan haju voi myös tulla rikkoutuneesta katalysaattorista, tällöin myös päästövalot palavat kun katalysaattori ei toimi oikein.

Hmm. Jos katalysaattori ei toimi oikein, niin voisiko olla, että asiaa ei huomattaisi 90 tkm:n huollossa? Onkohan katalysaattorissa ollut ongelmia vuoden 05 Grand Sceniceissä?

Theros

Aktiivinen jäsen

GS2005_68 sanoi:
Theros sanoi:

Hmm. Jos katalysaattori ei toimi oikein, niin voisiko olla, että asiaa ei huomattaisi 90 tkm:n huollossa? Onkohan katalysaattorissa ollut ongelmia vuoden 05 Grand Sceniceissä?

No voihan se olla jos autolle ei ole pakokaasutestiä tehty, silloin sitä ei välttämättä huomaa.

Ainakin Lagunassa 2:ssa ja Megane 2:ssa on anturi ennen ja jälkeen katalysaattorin. Jos esimerkiksi katalysaattorin poistaisi (sama kuin ei toimisi), niin syttyy päästövalvonnan valo noin 10 min jälkeen. Nämä anturi säätävät auton seosta ym...

ville_te

Jäsen

vvt-solenoidi voisi olla vian syy, mutta mahdoton sanoa. Minulla viallinen solenoidi aiheutti moottorin sammumista kylmänä.

Jumo

Nuorempi jäsen

Renaulteissa hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit:

http://www.ake.fi/pdf/Renault%20P-koodi%20lista.pdf

Eli itsellä vikakoodi P0340 ei aiheuttanut hylkyä katsastuksessa.

Check emissions häiriö tuli päälle ja VVT pyörä kolisi startissa. Sen jälkeen vaihdetut osat:

VVT nokkapyörä, jakopään hihna kiristimineen, vesipumppu, nokka-akselin asentoanturi ja P0340 silti sitkeästi päällä.

Huomenna käy vielä merkkihuollossa jossa toivottavasti saataisiin tuo merkkivalo jollain konstein pois, mutta eipä tuo enää huoleta kun leimattu on ja toimii normaalisti.

Kai tämä on näitä Rellujen "ominaisuuksia" ?

GS2005_68

Nuorempi jäsen

Mun autoon on nyt vaihdettu joku toinen nokka-akseliin jotenkin liittyvä anturi tai kytkin, ja check emissions valo ei enää pala. Autolla on nyt ajettu jo jonkin verran, katsotaan, pysyykö valo poissa. Aiemmin tuli takas päälle alle 20 km:n ajon jälkeen. Mielenkiintoinen muuten tuo hylkäyksen aiheuttavien vikakoodien lista. Kiitos.

Jumo

Nuorempi jäsen

Eli turha käynti merkkiliikkeessä.

70 € tiedosta että vikavalo palaa:)

Haluaisivat purkaa jakopään tarkistaakseen ajoituksen kun on "nokkahihna vaihdettu muualla". Juu, juu mutta vikavalo paloi jo ennen nokkahihnan vaihtoa, joten ei tuu kauppoja.

Palakoon, kun kerran leimakin on.

GS2005_68

Nuorempi jäsen

Joo, kyllä se vika sitten itsestään enemmän viestiä antaa jossain vaiheessa. Onks lambdat varmasti ok? Mulla ne on ollut yksi syy valoon sekä tämän nykyisen että edellisen samaa vuosimallia edustaneen GS:n kanssa.

Mun auto pelittää nyt hienosti ja check emissions -valokin on pysynyt poissa jo 300 km. Myöskään akku tms. kylmän auton käyttöongelmia ei ole enää/vielä ollut...

Syynä ongelmiin oli se, että ekalla kerralla check emissionsin palaessa autosta ei oltukaan vaihdettu nokka-akselin asentoanturia vaan ilmeisesti VVT-anturi - luulivat sitä nokka-akselinasentoanturiksi. Samallahan vaihdettiin myös viallinen lambda. Auto kuitenkin edelleen valitti viallisesta nokka-akselinasentoanturista, joka nyt sitten vihdoinkin vaihdettiin uuteen. Sijaitsi kuulemma hankalasti imusarjan alla?

Aika paljon sain kärsiä auton kanssa näiden neljän kuukauden aikana. Pöh. Onneksi asia kuitenkin selvisi.

Ylös Bottom