Grand Scenic lämppärin puhallin

willetti

Nuorempi jäsen
No niin... Seuraavanlainen vika ilmaantui meidän Grand Sceniciin:
Kun laitoin auton käyntiin niin puhallin lähti toimimaan mutta sammui saman tien. Käynnistin auton uudestaan ja aikani räplättyä ilmastoinnin ja puhaltimen nappuloita puhallin alkoi taas toimia. No, viiden minuutin ajon jälkeen se taas sammui. Illalla sitä tutkin pihalla niin sain puhaltimen kerran lähtemään päälle mutta kun vaihdoin puhaltimen voimakkuutta se taas sammui.
Tänään kun Lähdin ajamaan niin puhallin pelasi normaalisti kymmenen kilometrin reissun ihan normaalisti. Sitten lähdin hetken päästä uudelleen ajamaan niin puhallin kyllä lähti käynnistyksen yhteydessä päälle mutta sammui taas viiden minuutin ajon jälkeen.
Voisiko vika johtua kosteudesta? Nyt on tosi märkä keli. Ja muuten minusta eilisen ongelmat alkoivat kun käytin takalasinpesuria.....Tänään käyttänyt tuulilasille pissapoikaa. Voisiko vesi tehdä jotain tällaista.
Etuvastustakin mietin mutta eikö sen luulisi silloin pelaavan täysillä jos vastus sökö?
Puhaltimen moottori ei pidä ylimääräistä ääntä silloin kun toimii. Hiilten kuntoa en tiedä mutta luulisi että lähtisi kopauttelemisesta päälle.....
Auto Grand Scenic 1,6 2007. Autom ilmastointi. Ajettu 149000
Apuja!

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Grand Scenic lämppärin puhallin

Omasta pimeni puhallin totaalisesti, kun esivastus oli vaihtoa vailla. http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=17333.0 jos ohjeen tapanen kiinnostaa. Vois olla hyvä tarkistaa tuon etuvastuksen liittimen kunto siitä sun pulkasta. Mun omassa se oli ok/virheetön.

Moppi

Aktiivinen jäsen

Mulla samanlainen, toimii ei toimi puhallin -05 mallissa. Vika tuli etuvastuksenvaihdon jälkeen, tarvitsee ilmeisesti jonkinlaisen ohjelmoinnin.

willetti

Nuorempi jäsen

Ok. Esivastus varattu lähimotonetistä(1hyllyssä).
Näyttääkö muuten mitään viivakoodia jos vastus rikki?

Artificial

Helsinki

En nyt halua maalata piruja seinälle, mutta minulla oli samanlaiset oireet puhalitimessa kuin tuolla ketjun aloittajalla -04 GS.ssä. Puhaltimella oli ihan oma elämänsä, välillä toimi ja välillä ei. Aluksi nyrkillä kojelautaan pamauttaminen ja ilmastoinnin nappuloiden rämppääminen sai sen käyntiin, mutta ajanmyötä oli vaan enempi ja enempi mykkä se puhallin. No, ensin vaihdatin esivastuksen korjaamolla (n. 250 €) ja toimi hetkisen ennen kuin oli taas mykkä. Sitten vaihdoin esivastuksen itse (saatananmoinen operaatio :D, selkä paskana sen jälkeen). Toimi taas hetkisen ja mykistyi. Esivastuksen saa muuten Motonettiä halvemmalla esim. Alvadilta http://alvadi.ee/fi/varaosat/renault/scenic-jm0-1-2003/vastus-sisailmantuuletin/?tdType=17442.
Sitten vaihdoin koko puhaltimen ja kertaalleen vielä esivastuksen. Nyt on pelittänyt vuosia. Kojelautahan on irroitettava kokonaan tässä 2. Scenicissä että puhaltimen saa vaihdettua. On itse tehtävissä, varaa vain koko päivän aikaa ihmettelyyn ;). Tuolla hyvät ohjeet siihen: http://www.forum-auto.com/marques/renault/sujet40372.htm

willetti

Nuorempi jäsen

No niin. Etuvastuksen vaihdoin tänään.
Liitin oli ottanut vähän lämpöjä. Sitä vähä entrasin. Nyt taas pelittää
Saa nähdä kauanko.....

aripekka

Nuorempi jäsen

Minulla on 270 tkm ajettu Grand Scenic, tietoa ei ole että puhallinta saati sitten esivastusta olisi koskaan vaihdettu.
Oire oli puhaltimen äkillinen pätkiminen ja lopullinen mykistyminen. Etuvastuksen vaihdoin itse, mutta ei vaikutusta (oli varsin helppo homma). Liittimissä, johdoissa tai sulakkeissa ei mitään jälkiä. Puhaltimen vaihtoa odotellaan. Hinta-arvio on noin 170 euroa (mitoitus ammattilaisella 2,5 h). Nyrkkipajalla voisi saada vielä edukkaammin. Alun perin ajattelin itse vaihtaa, mutta menkööt nyt. Uusi Valeon puhallin maksoi noin 95 euroa toimituskuluineen ebaysta.

aripekka

Nuorempi jäsen

Vikana oli puhallin. Vaihdolla lähti toimimaan. Avaan vanhan puhaltimen ja katson mikä oli vian aiheuttaja. Ainakin moottori pyörii täysin vapaasti eikä ollut jumissa.
Vaihtotyö onnistui paikallisessa liikkeessä hintaan 162,50, merkkiliikkeen arvio oli yli tuplat.. vaihtotyöhön meni tosiaan ammattilaisella sen 2,5 h joten ei tuo mikään mahdoton voi olla itsellekkään, mutta varmasti päivän saa varata hommaan. Muovisten liittimien ja korvakkeiden kanssa täytyy olla tarkkana jos haluaa ehjänä irroitella.

Ylös Bottom