Espace mk3 takasumari

ALJ

Nuorempi jäsen
Leimalla tuli merkintä kun takasumari ei toimi....kojetauluun tulee valo,sulake ehjä mutta perään asti ei virtaa tule,kai se on johtonippua ruvettava tutkimaan.Onko jossain sähkökuvaa kyseisestä johdotuksesta?

keijok

Jäsen
Vs: Espace mk3 takasumari

ALJ sanoi:
Leimalla tuli merkintä kun takasumari ei toimi....kojetauluun tulee valo,sulake ehjä mutta perään asti ei virtaa tule,kai se on johtonippua ruvettava tutkimaan.Onko jossain sähkökuvaa kyseisestä johdotuksesta?

Onko sattumalta vetokoukkua? Jos on niin sitten ehdotan "takasumariklassikkoa" eli pistorasian "sumuvalon sammutuskytkin" on rikki/hapettunut jolloin auto luulee että sumari on päällä mutta sähkö ei menekää nvalaisimelle asti kun virtapiiri katkeaa pistorasialla.

maanma

Aktiivinen jäsen

Luukun johtoihin pääsee käsiksi ja mittailemaan tarvittaessa irroittamalla luukun sisäverhoilun.

Tässä neuvo takaluukun kovamuovin päälle tehdyn verhoilun irrottamiseksi:

1. Lasinpyyhkijän moottorin mustien tulppien alla olevat pultit löysätään reilusti, mutta ei irroiteta. Verhoilu irtoaa (vetäytyy prikkojen alta yläreunasta vetämällä kohti keulaa.
2. Irroita käsikahva alhaalta Torx 15 ruuvi löytyy avatun kahvan yläviisteestä muovisaranoidun luukun alta. Avaa pienellä ruuvimeisselillä käsikahvan saranapuoleisesta päästä kampeamalla kohti käsikahvan takaluukun kiinnityspistettä kohti.
3. Avaa verhoiluruuvit 4 kpl sivuilta. Tämä on mahdollista vain kun takaluukku on auki (mikä on mielestäni suunnitteluvirhe).
4. Tarkista (irrottamalla sumuvalo) ulkopuolen kautta kuitenkin että sumuvalon takana ei ole ruuvia (minulla ei ollut). Korjaamo-ohjeissa käsketään irrottaa ruuvi myös täältä.

Nyt kiinnityksen pitäisi enää olla vain muovitulppien varassa.
Yläreunassa voi olla ulosvedettäviä tulppia. Nylkytä / paina varovasti irti luukusta.
Keskikohdassa on minulla ollut jonkinlainen ruuvi (tai tulppa?) kiinnike, joka oli minulla vedetty väkisin irti. Kiinnikket puuttuvat minulta, joten en tiedä millainen se on ollut.
Verhoilun Alareunassa olevat muovitulpat 3kpl on suunniteltu irrotettavaksi verhoilua ulospäin kääntämällä ja samanaikaisesti alaspäin painamalla.

Luukku on sisäpuolelta yksinkertaista lasikuitua, joten irrottamattomat kiinnikkeet vetää reiän lasikuituun.

Öljyä samalla myös lukonaukaisusolenoidin haitarikumin alla oleva varsi lukkoöljyllä. Minulla oli siis ongelmana se, että lukko ei aktivoitunut, koska solenoidi jumitti. Korjauksena Korrek ja biltema lukkoöljyä solenoidin varren pienestä kolosta sisään.

ALJ

Nuorempi jäsen

Vihdoista viimein aloin tutkimaan tuota sumaria ja sen toimimattomuutta....hetki meni kun hiffasi että sieltä on ryöstetty jälkiasennus katkasijalle virta,katkasija ei vaan ole tehnyt mitään minun aikanani.Joten avasin katkasijan ja huomasin että piuha on irti..abikolla kiinni ja johan pelaa kummatkin sumarit eli valo viiksi vissiin mennyt pimeeksi ja ohitettu katkasimella.Mutta sen jälkeen ei pelannut enään sähköpeilit eikä soitin...sulakkeet ehjät...eli menee mielenkiintoiseksi.Täytyy siis jatkaa sähköhommia uudella motivaatiolla lähipäivinä....

MTI

Aktiivinen jäsen

Mulla oli viiksen ja liittimen välistä johto poikki kun ei etusumarit pelannu.
Sitten kun vilkutti vasemmalle sumuvalot päällä niin sumarit syttyi, johon päät osui yhteen ;D

maanma

Aktiivinen jäsen

Vois olla maadoitusvika takasumareissa. Toimiiko ne muut härpäkkeet jos takasumarit ei ole päällä?

ALJ

Nuorempi jäsen

Ihan sama onko sumarit päällä vai ei :) täytyy tutkia noita johtoja et mikä voi olla...ihmettelen vaan kun ovat saman sulakkeen takana(peilit ja soitin) ja sulake ehjä.Mutta eilen kun tutkailin niin tuntui että sulake on todella löyhästi kiinni eikä paremmin mene.Oliskohan voinut jotenkin sulakepohja "karata"??

ALJ

Nuorempi jäsen

Ja jos nyt käy niin että tämä ongelma jää mysteeriksi niin onko jollain tietoa mistä saisi hyvin tuotua uuden syötön soittimille kun tuntuu olevan konehuoneesta nuo läpivienti kohdat aika heikot :D

Ylös Bottom