Espace 02-06 xenon

Espace 2.2 dCi

Nuorempi jäsen
Jos bi-xenonvalojen automaattisessa korkeudensäädössä on mekaaninen ongelma, eli säätömoottori tai välitys menisi uusiksi, missä ne sijaitsevat?
- umpion sisällä vai
- ulkopuolella.
Asialla on sen verran merkitystä, että tyypllisesti jos ongelma on umpion sisuskaluissa, niin se menee kokonaan uusiksi.
Minulla on tuossa yksi umpio irrallaan (aiemmin vaihdettu toisen puolen umpio) ja sen takaosassa on pieni valkoinen muovinen hammaspyörä, halkaisijaltaan pari senttiä, mutta sitä pyörittämällä ei ota selvää, että mikä on sen tehtävä.

E

einari

Vieras
Vs: Espace 02-06 xenon

Espace 2.2 dCi sanoi:
Jos bi-xenonvalojen automaattisessa korkeudensäädössä on mekaaninen ongelma, eli säätömoottori tai välitys menisi uusiksi, missä ne sijaitsevat?
- umpion sisällä vai
- ulkopuolella.
Asialla on sen verran merkitystä, että tyypllisesti jos ongelma on umpion sisuskaluissa, niin se menee kokonaan uusiksi.
Veikkaisin koko höskän menevän uusiksi. Katsastusmiehet ovat varsin tarkkoja sen xenonvalojen suuntauksen kanssa ja sen olisi syytä toimia suhteellisen moitteettomasti. Kannattanee teettää asia merkkilikkeessä, jos jossain vaiheessa esitetään vaikeita kysymyksiä asiaan liittyen. Tarkoittaa siis ammattimiehen käyttöä, niillä on kai jonkinlainen hyväksyntä(?) niihin asennuksiin? Johan sitä suositellaan merkkihuoltoa niiden polttimoidenkin vaihtoon. Tosin ei kai nykyään saisi oikein mennä itse vaihtamaan palanutta (katto)lamppuakaan. ???

Espace 2.2 dCi

Nuorempi jäsen

No, merkkiliikkeessä en enää asioi, koska täällä päin on yksi AD-ketjun korjaamo, jossa on erittäin ammattitaitoisia asentajia. Eli käyn siellä ja katsotaan, että mikä on ongelmana oikeanpuoleisessa ajovalossa.

Vähän aikaa sitten Espacen vasemman puoleisessa lyhdyssä oli xenon-kammion sisällä peili irronnut ja kuten tavallista, niin koko umpio meni uusiksi. Tilasin umpion autopurkaamolta ja se tuli lopulta maksamaan (umpio + asennustyö) vain 430 euroa. Jos olisin merkkiliikkeessä asioinut, niin täysin uusi umpiohan olisi maksanut ensin 1000 euroa ja sitten vielä asennus. Tuolla erotuksella perhe tekee jo yhden Tukholman risteilyn.

Vielä esimerkkiä merkkiliikkeen hinnoittelusta: III-sukupolven Laguna 2.0 dCi:n 150.000 km:n määräaikaishuolto; 720 euroa, mutta jos olisin käynyt AD-korjaamolla, niin hinta olisi ollut noin 250 euroa vähemmän.

* * * * *
...Nyt kun olen tutkinut iltojen pimetessä oikean puoleisen valon toimintaa, niin kalibrointia ei siellä todellakaan tapahdu, mutta sinällään valon korkeus "lyhyet" päällä on ok - se riittää minulle, mutta saa nähdä huomaako katsastusmies sitä ensi keväänä (oletan, että ed.katsastuksessa oli mennyt läpi!). Pitkillä valoteho on sellainen kuin pitääkin. Kuka ei ole asiaan perehtynyt, niin Espacessa xenonien lisäksi pitkillä avuksi syttyvät H7:t.

E

einari

Vieras

Espace 2.2 dCi sanoi:
Jos olisin merkkiliikkeessä asioinut, niin täysin uusi umpiohan olisi maksanut ensin 1000 euroa ja sitten vielä asennus. Tuolla erotuksella perhe tekee jo yhden Tukholman risteilyn.

Vielä esimerkkiä merkkiliikkeen hinnoittelusta: III-sukupolven Laguna 2.0 dCi:n 150.000 km:n määräaikaishuolto; 720 euroa, mutta jos olisin käynyt AD-korjaamolla, niin hinta olisi ollut noin 250 euroa vähemmän.
Mulla on samankaltaisia kokemuksia noista huoltohinnoista. Entinen autoni oli alfa 159 JTDm ja siinä oli hintaa hihnan vaihdolle noin lonkalta 1200 € ja risat. Öljynvaihto omilla öljyillä maksoi miltei 100 €. Määräaikaishuollot olivat teltta-autossa järjestään lähes 1000 € luokkaa, joskus ylikin. En siis käyttänyt autoa merkkihuollossa kovinkaan usein, vaan AD yms. huolloissa.

Ylös Bottom