Eberspächerin tai Webaston asennus Lagunaan (bensa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja malagant
  • Aloitettu Aloitettu
M

malagant

Vieras
Talvi on tulossa ja olen harkinnut lähinnä moottorin lämmittämiseen tuollaista poltinta. Kalliiksihan tuo varmasti tulee, jos asennuttaa liikkeessä, mutta ehkäpä sen osaisi räpeltävä DI asentaa itsekin. Vaan löytyyköhän järjestelmiä edullisemmin vaikkapa Saksasta tilaamalla ja kuinka hyvin käytettyjä löytyy? Entä onko kukaan asentanut kakkoskoppaiseen bensalagunaan vastaavaa tai löytyykö keneltäkään valmiina? Kuinka hyvin pelaa?

Tulevana talvena sähkölämmitysmahdollisuus on vain aamuisin kotipihassa ja iltapäivällä täytyisi joka arkipäivä tehdä kylmäkäynnistys, joka ei varmasti tuolle 2.0T-koneelle hyvää tee...

Kaukosäätimeksi olisi kiva laittaa sellainen kilometrin kantava kaksisuuntainen (ilmoittaa menikö lämmitin päälle) ohjain, että saisi käyntiin 200-500 metrin päästä. Tai sitten vain tylysti ajastimella jos tietää milloin on lähdössä. Sisätilan puhallinta ei olisi mielestäni välttämätöntä saada edes toimintaan lämmityksen aikana (säästäisi akkua paljon), mutta saattaisihan sekin kiva tietty olla.

Mitä kaikkea järjestelmään kuuluu? Erillinen bensapumppu, ohjausyksikkö (näyttöpaneeli) ja poltin, joka liitetään vesiletkun väliin? Jotain muutakin?

M

malagant

Vieras
Vs: Eberspächerin tai Webaston asennus Lagunaan (bensa)

Ai niin, ja onkohan kenelläkään tiedossa asennusohjetta Lagunalle? Tässä esim: Audi A6:n vastaava: http://www.audiclub.fi/docs/A3_webasto/A6%20ohje.pdf

Ja tässä yksi asennuskertomus A3:een: http://www.audiclub.fi/docs/A3_webasto/index.html

Jos asentaa itse, säästänee ainakin 500 euroa. Laitteistot taitavat maksaa uutena vähintään 900 euroa.

joker-1979

Aktiivinen jäsen

malagant sanoi:
Jos asentaa itse, säästänee ainakin 500 euroa. Laitteistot taitavat maksaa uutena vähintään 900 euroa.

Joo-o.. Kyllä nuo laitteet hinnoissa ovat. Itse ajattelin tuollaisen Webaston laittaa liikkeessä aikoinaan tuohon entiseen bemariin, mutta kun osat töineen olisivat maksaneet noin 1500 euroa päätin jättää väliin ::)

M

malagant

Vieras

Mitenkähän helppo tuota poltinta olisi ohjailla jollain omalla virityksellä? Jos hankkisi satasella parilla jostain puretun poltin/pumppuyksikön ja säätäisi jonkin kiinalaisen kaukosäätimen siihen kaveriksi ohjaamaan sitä päälle/pois? Lähinnä tämän idean takia kyselin niitä asennusohjeita ja järjestelmän toimintaa muutenkin, että mitä osia siihen kuuluu ;)

M

malagant

Vieras

Tässä on tehty kännykkäohjaus, jollaisen ajattelin itsekin toteuttaa: http://www.j-pk.net/tekniikka/webasto/

Täytyisi vain tehdä sopivasti elektroniikkaa, että voitaisiin ohjata suoraan poltinyksikköä, ettei tarvittaisi muita järjestelmän osia lainkaan.

Nyt kiinnostaisi saada Webasto- ja Eepperitietäjiltä lisätietoa, että onko poltinta ja sen pumppuja mahdollista ylipäätään saada käyntiin kytkemällä sille suoraan 12 volttia akulta joihinkin johtoihin? Jos tämä onnistuu, suunnittelen ja rakennan itse helposti oman ohjausyksikön, johon tulee vaikkapa suoraan piirilevylle GSM-moduulikin ellei haluta käyttää erillistä puhelinta kuten yllä linkittämässäni artikkelissa. Moduuli lähettää vaikkapa tekstiviestin takaisin käynnistäjäpuhelimeen, että "Lämmitys käynnissä 15 minuutin ajan. Alahan kävelemään autolle!" 8)

otto

tipan tuntija + R 19

tietääkseni ilman boksia ei vempeleet toimi, lämpötila-antureiden takia jos jää täysille niin autosi palaa, hehkutukselle on oma ajastin, samoin jos ei moottori käy niin pual tuntii on vehje päällä ettei akku sippaa ja kellokin pitää olla kytkettynä.

M

malagant

Vieras

otto sanoi:
tietääkseni ilman boksia ei vempeleet toimi, lämpötila-antureiden takia jos jää täysille niin autosi palaa, hehkutukselle on oma ajastin, samoin jos ei moottori käy niin pual tuntii on vehje päällä ettei akku sippaa ja kellokin pitää olla kytkettynä.
Miksi auto palaisi jos poltin jää päälle? Voin tehdä hehkutusohjauksen ihan yhtä lailla itsekin ja kovakoodata vaikkapa päälläoloajan 15-20 minuuttiin, joka on maksimi. Voin myös lukea polttimen sisäisiä lämpötila-antureita mikrokontrollerin AD-muuntimella, jos välttämättä tarvis. Lisäkommentteja?

M

malagant

Vieras

Noniin, selvittelin vähän poltinlootan toimintaa. Hieman vaikeaksi itse värkätty ohjaus tosiaan menisi, mutta ei toki mahdoton. Jos projekti onnistuisi ja sen tekisi kunnolla, saattaisi kustom-ohjausboksit käydä vaikka kaupaksikin. Turvallisuusasiat täytyy toki ottaa huomioon.

Itse asiaa:

Tarvitsisi ilmeisesti osata ohjata vesipumppua, bensapumppua, hehkutinta ja liekin hapetinta (tuuletin?). Lisäksi pitäisi lukea lämpötila-anturia ja tietää ettei esim. vesipumppu jumita. Lämpötilan mukaan säätää sitten lisää ilmaa liekille ja bensapumpun tehoa (mikäli se on säädettävä eikä automaattisesti säätyvä). Liikaa lämpöä tosiaan voi tulla, jos jäähdytysneste ei kierrä ja liekki jää päälle.

Mikäli kukaan ei ole tutkinut, dokumentoinut ja jakanut eteenpäin järjestelmän toimintatapaa, niin reverse engineering -hommiksi menisi. Täytyisi siis olla käsissä toimiva ohjausyksikkö, jota en ollut ajatellut hankkia.

Tällä hetkellä projektin aloittamisessa mietityttää lähinnä turvallisuusseikat. Poltanko tosiaan autoni, jos koodiin jää sopiva bugi?

JPE

Megane II 1,6 2004

Webastossa/eberissä on ohjainlaite joka ohjaa paloilmapuhaltimen, vesipumpun, ym. komponenttien toimintaa. Meinasitko sen ohjainlaitteen rakentaa itse? En suosittele, mutta ohjainlaitteen, eli lämmityksen aktivoinnin voit tehdä ihan millä vaan kytkimellä.

M

malagant

Vieras

JPE sanoi:
Webastossa/eberissä on ohjainlaite joka ohjaa paloilmapuhaltimen, vesipumpun, ym. komponenttien toimintaa. Meinasitko sen ohjainlaitteen rakentaa itse? En suosittele, mutta ohjainlaitteen, eli lämmityksen aktivoinnin voit tehdä ihan millä vaan kytkimellä.
Onko aktivointiohjainlaite se pieni tulitikkuaskin kokoinen näytöllinen namiska-aski? Vai ohjaako ko. aski myös komponenttien tarkempaa toimintaa? Onko itse poltin/pumppurasiassa sisällä älyä vai onko kaikki äly tulitikkuaskissa? Vai onko järjestelmissä vielä joku kolmaskin ohjausyksikkö?

Ja juu, ajattelin rakentaa koko laitteiston ohjauksen itse, mutta täytynee ottaa hieman takapakkia suunnitelmissa tuon palovaaran takia.

Eki

Jäsen

Mitähän hemmetin järkeä siinä nyt sitten on..? Ei sitä ohjainlaitetta juuri sen fiksummaksi saa itse räveltämällä. Itse käynnistyksen ja sammutuksen ohjauspyyntöjä voi syöttää Webaston kohdalla yhteen karvaan, eikä se muistaakseni Eberin kohdallakaan sen kummempaa ole. Sitä, mikä niitä pyyntöjä sinne polttimen ohjaimelle esittää voi toki kehittää, ainakin jotain edullista ja fiksua GSM-ohjausversiota, mutta itse polttimen ohjaimen ronkkimisessa en näe mitään järkeä.

M

malagant

Vieras

Eki sanoi:
Mitähän hemmetin järkeä siinä nyt sitten on..? Ei sitä ohjainlaitetta juuri sen fiksummaksi saa itse räveltämällä. Itse käynnistyksen ja sammutuksen ohjauspyyntöjä voi syöttää Webaston kohdalla yhteen karvaan, eikä se muistaakseni Eberin kohdallakaan sen kummempaa ole. Sitä, mikä niitä pyyntöjä sinne polttimen ohjaimelle esittää voi toki kehittää, ainakin jotain edullista ja fiksua GSM-ohjausversiota, mutta itse polttimen ohjaimen ronkkimisessa en näe mitään järkeä.
Järkihän oli siinä, että olisi selvinnyt 100 eurolla koko operaatiosta kun olisi ostanut käytetyn toimivan poltin/pumppuyksikön, jota olisi sitten ohjaillut itse. Minusta ainakin tuollainen 1500 euron säästö olisi ollut kiva ;)

deore

Jäsen

Aikanaan tilasin Saksan eBaysta uuden Webaston ja asennutin sitten Suomessa. Säästöä tuli n. 500 euroa verrattuna kokonaan Suomesta ostettuun pakettiin. Saksasta lähetettiin Webasto nätisti tehtaan pahvilaatikossa kaikkine tarvikepusseineen ja englanninkielisine käyttöohjeineen. Jos asennat itse niin voinet ostaa myös käytetyn, mutta itse hain nimenomaisesti uutta koska silloin oli helpompi kysyä ulkopuolista asentajaa: Minulla olisi tässä tämä avaamaton Webasto-paketti, mitä maksaisi asennus. Silti asentajan löytäminen oli vaikeaa, eikä sitäkään firmaa taida enää olla olemassa, joka asennuksen autooni lopulta teki.

Minusta tuo GSM-ohjauksen toteuttaminen itse kuulostaa ihan järkevältä, mutta muuten en muuttaisi Webaston tekniikkaa vaan tyytyisin tehdasratkaisuihin.

Nykyään on onneksi lämmin autotalli. Webasto on hyvä, mutta pirun vaikeaa sen hankintaa on taloudellisesti perustella. 1500 euroa jaettuna vaikkapa neljälle talvelle (jonka jälkeen auto myydään) tekisi 375 euroa per talvi, tuleeko talvessa yhtä monta starttia edes? Yli euron per startti pelkän Webaston hinnasta. Melko kallista.

M

malagant

Vieras

Asiaan liittyen huomasin tällaisen:

http://cgi.ebay.de/Aftermarket-STEUERGERAT-Webasto-Thermo-Top-Z-E-/150650803850

Eli kolmannen osapuolen ohjauselektroniikka Webaston vehkeisiin. Hintaahan tuollakin on, mutta jos uskaltaisi käyttää niin voisi tuohon kaveriksi laittaa jostain toimivan poltin/pumppuyksikön. Idea taitaa olla täysin sama kuin mikä itselläni oli tehdä. Eli third-party-ohjausyksikkö. Tarkempia speksejä tuosta ei näytä ainakaan ilmaiseksi saavan, joten en tiedä uskaltaisiko käyttää...

EDIT:

Tässä video piirevyn toiminnasta:

http://www.youtube.com/watch?v=6LOHSxkxTtg

Ainakin piirilevy näyttää hieman ammattitaidottomasti suunnitellulta, joten en tiedä uskaltaisiko tuommoista käyttää :-)

Ylös Bottom