Clio IV alatukivarret, takuu

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Mutta eikös kaikissa uusissa ( alkuperäisissa) ole prässillä? Täytyy vaan ottaa niitit pois ja kestävämpi TRW tai Lemförder tilalle. Suomen tiet ovat mitä on ja uusissa autoissa lähes kaikissa on 16" 17" tuumaset kapeat, niin eihän nämä 2000- luvun alusta/tukivarsiratkaisut kestä. II kopan Cliossa on 14" ja pallonivelet on kestänyt ainakin sen 200tkm ja mulla 70tkm, tosin ajan pitkää matkaa lähes. Kaupunkiajo, 16"-17" pallot ja kuopat syövät. Näin se vaan menee.

jani1977

Jäsen
Clio iv:ssä ei ole niittejä vaan alatukivarressa on boorit johon nivel prässätään. Saa itse laitettua eikä tarvi tukivartta irrottaa. Eikä tarvi myöskään prässiä.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Eli ei tarvitse vaihtaa tukivarsia? Tämä vitsaus on yleinen merkkiliikkeissä kun vaan vaihtavat osia tai haluavat. Saa paremman katteen kalliista tukivarsipaketista ja asiakas kiittää ja suuttuu ja mielikuva Renaultia kohtaan vaan saa negatiivistä ainesta. Tosin tähän syyllistyy tänäpäivänä mikä tahansa muukin merkkiliike. Myös Opel, Nissan ja muut. Raportoitu on.

Kerran itsekkin ihmettelin samaa asiaa Autosalvassa, kun sellainen vielä oli. Eivät suostuneet vaihtaan pelkkiä palloniveliä, kun olisi ollut niin työlästä. Ei annettu muuta vaihtoehtoa. Muutenkaan se palvelualttius siellä ei mennyt putkeen, niin arvaten avasinko sinne enää ovea? Palvelkoon vaan Uusia Volvoja. Enää ei ole Salpaa Tampereella eikä Hämeenlinnassakaan Renault/Dacia asiakkaita "palvelemassa".

Mielestäni ei se auton takuu siitä mihinkään katkea, kun ostat kunnolliset pallonivelet vaikka nyt TRW:t ja korjaamo asentaa ne palkalleen ja tarkistaa samalla että aurauskulmat ovat suurinpiirtein kunnossa. Tangolla sen pystyy kyllä tutkaileen.

Ymmärrän, että tämä on raivostuttava asia, mutta kyllä rästäkin selviää.

Meidän tiet ovat vaan siinä kunnossa, että näitä menee. Taas tulee talvi, pakkanen, sula ja rapa, sade ja kylmyys. Nämä ja autot kuluvat. Eivät näihin vuodet eikä kilometrit vaikuta, ne menevät rikki kun sen aika on.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Sen verran katselin, että nimarkissa tukivarsi 19- eteen päin 100€ luokkaa, ei palloniveliä erikseen, ainakaan siellä

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Mutta eikös kaikissa uusissa ( alkuperäisissa) ole prässillä? Täytyy vaan ottaa niitit pois ja kestävämpi TRW tai Lemförder tilalle. Suomen tiet ovat mitä on ja uusissa autoissa lähes kaikissa on 16" 17" tuumaset kapeat, niin eihän nämä 2000- luvun alusta/tukivarsiratkaisut kestä. II kopan Cliossa on 14" ja pallonivelet on kestänyt ainakin sen 200tkm ja mulla 70tkm, tosin ajan pitkää matkaa lähes. Kaupunkiajo, 16"-17" pallot ja kuopat syövät. Näin se vaan menee.
Renkaiden koko tai leveys tai tien kuopat ei kyllä paljon vaikuta alapallonivelten kulumuseen vaan alimitoitus ja/tai huonot materiaalit. Toki nämä ovat mielipideasioita siihen saakka että joku tekee aiheesta vertailevan riippumattoman tutkimuksen. Nivelissä taitaa olla muovia se kuulan pesä, varmaankin äänen kulkeutumisen vuoksi, mutta erityisesti hinnan vuoksi. Jos kaikki rasittuvat osat olisi metallia niin kestäisi paremmin. Vielä kun nivelessä olisi kunnolla tilaa vaseliinille sekin varmistaisi että nivel kestää. Mutta eihän osan hintaa kannata tuplata sen vuoksi että se kestää auton iän. Antaa omistajan mieluummin maksaa 10 kertainen hinta siitä että vaihdattaa niitä niveliä. Tällaista se on tässä systeemissä jossa rahavirrat pitää kulkea oikeaan suuntaan.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Tuo kyllä taitaa olla totta, siksi noita halpoja " merkittömiä" ei kannata ostaa. Mapco osissa oli joskus ongelmia liikaa. Älä osta. Alimitoitus on yksi , kun Lagunan osat laitetaan Traficin alle, ei kestä, aina saa vaihtaa. Paras oli kun katsastukseen laitettiin uusi pallonivel, ajettiin 30 tkm ja 4 kk, sai taas vaihtaa. Noihin palloniveliin kannattaa laittaa rasvaa. Kestää paremmin.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Jep, olis hyvä laittaa kyllä sopivaa vaseliinia niihin lisää heti uutena. Pitää vain varmistaa ettei vioita suojakumia ja että suojakumi istuu paikalleen takaisin kunnolla. Rasvanipan laittamisessakin saattaa olla riskinsä, pallo voi vioittua reikää tai kierrettä tehdessä tai niveleen mennä metallipurua.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Yhtä palloniveltä katselin, sopii useisiin 80/90/2000 relluihin, maksoi 7€, joku osti kun halvalla sai. Mielestäni tämä oli juuri sellainen muovi/nylon pohjainen nivel jossa oli tämä nylonpohja ja reunat. Nivel ei liikkunut oikeastaan yhtää, oli jäykkä kun uusi oli. Tuolla oikealla vaseliinillä se voidaan pelastaa, kun näissä ei ole yhtän mitään. Korjaamolla kerran asentaja näytti miltä se uutena näyttää... Ei ollut mitään.

Tietenkään kaikissa korjaamoissa ei laiteta eikä tehdä mitään, koska tämä työllistää. Pitkässä juoksussa tämä on tuhlausta kylläkin. Mutta kun olemme tässä hetkessä ja kukaan ei välitä. Kyllä se kestää sen kats välin ja jos ei leimaa tule niin paaliin.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Megane 2.:een laitoin uudet

Tommosella oon ruukannu lisätä rasvaa niveliin, uusiin ja vanhoihin.
Oletko laittanu suojakumin ja varren välistä vai suojakumin läpi? Jos pistää läpi, reiän voi paikata jollain liimamassalla. Joskus puhkaisin vahingossa vetonivelen suojakumin. Karhensin vain hiukan pintaa ja laitoin jotain pu-tiivistemassaa päälle hyvin pysyi voiteluaineet sisässä loppuun asti.

Pudezzio

Jäsen
Jopas tämä nyt vaikuttaa oudolta, jos joillakin on mennyt alapallot takuuseen ja minulle sanotaan marmorilla että kuluva osa eikä tehdas tule euroakaan vastaan. Itse olen sitä mieltä, että vaikka kuinka olisi kuluva osa niin oletettu kestoikä on vähintään 4v/100tkm, koska takuuehdoissa ei ole erikseen muuta mainintaa. Lähtökohtaisesti olisin ollut tyytyväinen vaikka 50/50 -jakoon kustannuksissa minun ja maahantuojan välillä.
Olen ensimmäinen omistaja, auto on ostettu uutena Autoverkkokaupasta ja samassa firmassa olen käyttänyt huolloissa.
Tästä on ennenkin keskusteltu tällä palstalla. Ihan arvontakoneella on mennyt tapaukset takuuseen.

Viimeksi muokattu:

hamu

Nuorempi jäsen
Päivitetään hieman tilannetta.
Maahantuoja totesi sähköpostikeskusteluiden jälkeen, että jatkotakuu kattaa osien vaihdon. Huoltoliike otti yhteyttä ja kertoi tukivarren kiinnityspultin saatavuudessa olevan globaaleja haasteita ja asiaan palataan, kun tehdas pystyy toimittamaan kiinnityspultin.
Nyt on mennyt jo lähes kaksi kuukautta eikä pultin saatavuudesta ole vieläkään mitään arvioita. No pääasia on se, että osat vaihdetaan takuuseen, mutta enpä tiedä pitääkö tässä odottaa puoli vuotta vai kaksi vuotta.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Hyvä homma. Jos itse ostelisin uusia autoja niin kävisin mielelläni keskustelemassa kasvotusten henkilön kanssa joka väittäisi että joku suojattu voideltu nivel on kuluva osa joka pitää vaihtaa useammin kuin jakohihna mutta sen vaihtoa ei ole huolto-ohjelmassa.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Päivitetään hieman tilannetta.
Maahantuoja totesi sähköpostikeskusteluiden jälkeen, että jatkotakuu kattaa osien vaihdon. Huoltoliike otti yhteyttä ja kertoi tukivarren kiinnityspultin saatavuudessa olevan globaaleja haasteita ja asiaan palataan, kun tehdas pystyy toimittamaan kiinnityspultin.
Nyt on mennyt jo lähes kaksi kuukautta eikä pultin saatavuudesta ole vieläkään mitään arvioita. No pääasia on se, että osat vaihdetaan takuuseen, mutta enpä tiedä pitääkö tässä odottaa puoli vuotta vai kaksi vuotta.

Onkohan se sama " pultti" joka minulta irtosi Traficin jarrusatulasta, jollasta ei edes kuvastoista löytynyt. Ei voinut tilata kun kuulemma ei ollut. Kyllä se oli ja satula oli irti. Berner pultista niitä luokitukset täyttävää pulttia löytyi kilokaupalla. Niin sinunkin autoosi löytyy varmasti, muualta kuin merkkiliikkeestä.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Meilläkin vaihdettiin aikanaan toisen puolen alatukivarsi (toinen on edelleen timmi) takuuseen väljistyneen alapallon takia kohtuullisen pienillä ajokilometreillä. Asian suhteen ei ollut pienintäkään ongelmaa. Myös molemmat koiranluut ovat vaihdettu matkan varrella takuuseen. Nyttemminhän tuosta Cliosta on takuu loppunut ja tulevat väljyydet menevät omaan piikkiin, joten erilaisia vaihtoehtoja näissä asioissa kuunnellaan herkällä korvalla....
Edellä mainitut ovatkin toistaiseksi ainoat korjaukset, mitä autoon on jouduttu vajaan 90 hkm:n matkalla tekemään....kop.kop

Jukke

Jäsen
Clio iv:ssä ei ole niittejä vaan alatukivarressa on boorit johon nivel prässätään. Saa itse laitettua eikä tarvi tukivartta irrottaa. Eikä tarvi myöskään prässiä.

Itsellä olisi edessä tukivarsien vaihto, mutta mieluummin sitten pelkästään alapallonivelet vaihdan jos onnistuu.
Kuinka tuo vaihtaminen tapahtuu? Alapallonivelet on prässätty, mutta ei tarvitse prässiä?

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Lyömällä ne lähtee irti ja saa paikalleenkin. Tässä yksi esimerkkisuoritus:

Megane II:ssa 36mm kuusiohylsy oli asentaessa nivelen alapuolelle sopivan kokoinen. Yläpuolella oli 50mm putkesta 50mm pätkä. Vanhan nivelen voi lyödä pois lyömällä suoraan nivelen tapin päähän, alapuolella pitää tietty olla jokin tuki tukivartta vasten, itse käytin ISOa jakaria, josta oli kita sopivasti auki ja alla muutama betonikivi niin että tukivarsi oli vaakasuorassa.

Alkuperäinen nivel voi olla tiukassa. Omassa en nähnyt lukkorengasta mutta sitten aloin jo epäilemään että siinä on sellainen. Lähti se kuitenkin kun vaan pienellä moskalla löi riittävän lujaa.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Hain juuri varastostani Motonetistä ostetun Lemförderin (37513 01 009) alapallon (Captur I ja Megane II) ja huomasin että mukana ei ole lukkorengasta vaikka sellainen pitäisi mukana tulla!
Joten olkaapa tarkkoina jotta se lukkorengas (tai toiselta nimeltään seekerirengas) irtonivelen mukana tulee..
EDIT Tänään tuli MOOG alatukivarret (Megane II ja Scenic II sekä Captur I), näiden alapalloissa on kuin onkin seekerirenkaat paikoillaan.
Eli on ihan valmistajasta kiinni onko alatukivarsissa pallonivelet seekerirenkaalla vain pelkästään prässillä paikoillaan.

Viimeksi muokattu:

hhelminen

Tunnettu jäsen
Tällaisen modifikaation tein Capturin alapalloille, ainakin näissä Moog alatukivarsien nivelissä oli runsaasti syvyystilaa laittaa nipat (kaikissa ei välttämättä näin ole)..

Rasvanippa alapalloon.jpeg

Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Itse miettinyt noiden nippojen laittamisesta että miten saa ne poraamisessa ja kierteyttämisessä syntyvät purut pois etteivät joudu niveleen. Muovia/nylonia jos on pallon vastinpinta niin saattaa vaikuttaa sekin kulumiseen.

Ylös Bottom