Clio II 1.2 ei puhalla enää lämmintä

Haju69

Nuorempi jäsen
Hei. Pihassa seisoo yksi Clio mikä toimittanut käyttöauton virkaa tässä muutaman kuukauden, kevyttä remonttia tuli teetettyä ennen pakkasia ihan vain remontoimisen ilosta. Vesipumpun, jakohihnan ja hihnan kiristimen vaihdatin huoltamolla ja samalla piti vaihtaa myös termostaatti mutta osa olikin väärä ja se jäi laittamatta. Sitten myöhemmin oikean termarin saatuani päätin eilen sen itse vaihtaa koska auto puhalsi todella haaleaa ilmaa ja ei meinannut enää -5c pakkasella tareta ajella. No vaihdoin uuden termostaatin ja ensin kierrätin vain vettä ja jäähdytin järjestelmän puhdistusainetta ja sitten ne pois ja oikeat nesteet tilalle, kaikki tuntuisi olevan muuten ok, ei nosta lämpöjä yli puolenvälin ja tuntuu että ilmaakaan en enää järjestelmästä saa pihalle mutta auto ei puhalla enää muuta kuin ainoastaan kylmää.

Eilen jätin homman jo sikseen ja tänään aamulla uudella innolla auton kimppuun. Käytin letkut kennon liittimistä irti ja puhalsin paineilmaa, sisältä tuli likaista nestettä ja laskin kuumaa puhdasta vettä läpi kennosta ja sitten taas nestettä lisää ja ilmaamaan, hetken jo kuvittelin että oliko jo hieman haaleampaa ilmaa tulossa ikkunalle niin läksin ajelemaan mutta ei, kylmää vaan puskee eikä autossa tarkene enää senkään vertaa mitä vanhalla termarilla.

Kaikki letkut tuntuisi lämpeävän, myös kennon letkut lämpimät, ei siis nosta lämpöjä mitenkään korkealle, vain puoleenväliin. Konstit loppuu... Onko siellä vain ilmalukko vai missä vika?

Termostaatti sekä vesipumppu ostettu motonetistä jos sillä merkitystä.

Kaiken huipuksi katkesi se ilmausruuvi tuosta kennolta tulevasta ylemmästä letkusta, passaakohan tuohon jostain perus myymälästä mikän ruuvi vai onko jotain erikois ruuveja? Ei tosin vuoda nestettä koska ruuvin tökö on paikallaan letkussa.

Auto siis -98 Clio II 1.2RN. Ajettu 127tkm

Jäähöylä

Jäsen
Vs: Clio II 1.2 ei puhalla enää lämmintä

Haju69 sanoi:
...vain puoleenväliin. Konstit loppuu... Onko siellä vain ilmalukko vai missä vika?
...

Ilmalukko. Joskus ovat tosi häijyjä, omistajalta loppuu usko.

Löysää lämppärin letkua, työnnä väliin vaikka nippuside. Kiristä senverta kireeksi että hiukan tiputtaa. Sitten 'tunnin' ajelu eri kierroksilla. Pidä huoli että nestepinta pysyy riittävän ylhäällä, rukkaset mukaan jos joudut korkkia avaamaan - eikä saa työntää nenää lähelle...

Ite olen rakentanu erillisen yhteen, sieltä letku kabiiniin, siihen venttiili ja pönttö. Läpinäkyvä letku ja antaa lorista... Saattaa työntää tunninverran mikrokuplaa - kunnes loppuu yhtäkkiä. Tällä mm. wanha vw-paku lopetti lämpenemisen - seikka joka todetaan 'ominaisuudeksi' sen huoltomanuaalissakin. Höpöä, eivät vaan osaa ilmata. Usko loppui tehtaallakin...

Kabiinin lämppärin tuloletkun päälle laita lämpöeristys, johan piisaa lämpöä.

muski

Aktiivinen jäsen

Nyt alkaa vaikuttaan sille, että "vanhuus vika" alkaa vaivaamaan. Elikkä kannentiiviste on tullut tiensä päähän. Olen tästä monesti kirjoittanut, että noissa 1,2 , 1,4 ja 1,6 litraisissa 8-venttiilikoneissa kannentiiviste alkaa vuotamaan iän vuoksi. Mulla on ollu noita tiiviste-vammaisia monta. Kilometrejä 100-200 tkm.

Haju69

Nuorempi jäsen

Jäähöylä sanoi:
Haju69 sanoi:
...vain puoleenväliin. Konstit loppuu... Onko siellä vain ilmalukko vai missä vika?
...

Ilmalukko. Joskus ovat tosi häijyjä, omistajalta loppuu usko.

Löysää lämppärin letkua, työnnä väliin vaikka nippuside. Kiristä senverta kireeksi että hiukan tiputtaa. Sitten 'tunnin' ajelu eri kierroksilla. Pidä huoli että nestepinta pysyy riittävän ylhäällä, rukkaset mukaan jos joudut korkkia avaamaan - eikä saa työntää nenää lähelle...

Ite olen rakentanu erillisen yhteen, sieltä letku kabiiniin, siihen venttiili ja pönttö. Läpinäkyvä letku ja antaa lorista... Saattaa työntää tunninverran mikrokuplaa - kunnes loppuu yhtäkkiä. Tällä mm. wanha vw-paku lopetti lämpenemisen - seikka joka todetaan 'ominaisuudeksi' sen huoltomanuaalissakin. Höpöä, eivät vaan osaa ilmata. Usko loppui tehtaallakin...

Kabiinin lämppärin tuloletkun päälle laita lämpöeristys, johan piisaa lämpöä.

Melkoinen tapaus sitten jos ilmaus on tällainen show. Toivottavasti ongelma on tässä.

Haju69

Nuorempi jäsen

muski sanoi:
Nyt alkaa vaikuttaan sille, että "vanhuus vika" alkaa vaivaamaan. Elikkä kannentiiviste on tullut tiensä päähän. Olen tästä monesti kirjoittanut, että noissa 1,2 , 1,4 ja 1,6 litraisissa 8-venttiilikoneissa kannentiiviste alkaa vuotamaan iän vuoksi. Mulla on ollu noita tiiviste-vammaisia monta. Kilometrejä 100-200 tkm.

Jännä diagnoosi. Pitäisikö muita oireita olla? On toki siis ensimmäinen ransakalainen ajoneuvo minkä kanssa ihmettelen että mistäpä minä näitä tiedän mutta ennen termarin vaihtoa nesteet ja öljyt normaalit eikä ole tarvinnut kertaakaan mitään nesteitä lisätäkään. Ennen termarin vaihtoa siis puhalsi kuitenkin vähintäänkin haaleaa aina ja nollakeleillä autossa tarkeni just ja just, ja tämä täysin kylmän puhaltaminen alkoi vasta kun vaihdoin uuden termostaatin pari päivää sitten.

Onko muuten normaalia että en siitä termarin ilmausruuvista meinaa saada nesteitä tulemaan kunnolla vaikka moottori lämmin, kieliikö tämä siitä että ilmaa on ja neste ei kunnolla kierrä?

Jäähöylä

Jäsen

Haju69 sanoi:
muski sanoi:

Jännä diagnoosi. Pitäisikö muita oireita olla? On toki siis ensimmäinen ransakalainen ajoneuvo minkä kanssa ihmettelen että mistäpä minä näitä tiedän mutta ennen termarin vaihtoa nesteet ja öljyt normaalit eikä ole tarvinnut kertaakaan mitään nesteitä lisätäkään. Ennen termarin vaihtoa siis puhalsi kuitenkin vähintäänkin haaleaa aina ja nollakeleillä autossa tarkeni just ja just, ja tämä täysin kylmän puhaltaminen alkoi vasta kun vaihdoin uuden termostaatin pari päivää sitten.

Onko muuten normaalia että en siitä termarin ilmausruuvista meinaa saada nesteitä tulemaan kunnolla vaikka moottori lämmin, kieliikö tämä siitä että ilmaa on ja neste ei kunnolla kierrä?

Ei kannentiivisteen meno lopeta vedenkiertoa. Ajamisen se lopettaa suht pian... Kannentiiviste toki menee kun ilmausta ei tehdä huolella: luepa muutes sen vanhan takatuuppari volkkaripakun kansiongelmista. Niissä on kuulema ihan ok että pakoventtiilien välit on AINA halki. MOT.

Vaihda vanha termari takasin, siitähän sen termarin tietää... kattilassa niitä keitellen näkee missä lämpötilassa aukeaa. Voit myös puristaa syylärin letkun tukkoon ja estää suuremman jäähtymisen - testimielessä.

Voihan olla että myös
- pumppu on kypsymässä, joissain vehkeissä kuulema syöpyy siivet.
- vesiletkun sisempi kerros on revenny/romahtanut ja nyt tukossa

Vaan ensimäinen vaihtoehto nesteiden valutuksen jälkeen on aina Ilmalukko.

Haju69

Nuorempi jäsen

Jäähöylä sanoi:
Haju69 sanoi:
muski sanoi:

Ei kannentiivisteen meno lopeta vedenkiertoa. Ajamisen se lopettaa suht pian... Kannentiiviste toki menee kun ilmausta ei tehdä huolella: luepa muutes sen vanhan takatuuppari volkkaripakun kansiongelmista. Niissä on kuulema ihan ok että pakoventtiilien välit on AINA halki. MOT.

Vaihda vanha termari takasin, siitähän sen termarin tietää... kattilassa niitä keitellen näkee missä lämpötilassa aukeaa. Voit myös puristaa syylärin letkun tukkoon ja estää suuremman jäähtymisen - testimielessä.

Voihan olla että myös
- pumppu on kypsymässä, joissain vehkeissä kuulema syöpyy siivet.
- vesiletkun sisempi kerros on revenny/romahtanut ja nyt tukossa

Vaan ensimäinen vaihtoehto nesteiden valutuksen jälkeen on aina Ilmalukko.

Vesipumppu on myös uusi tai siis ehkä n. kuukauden ollut kiinni autossa. Se vaihdettiin jakohihnan vaihdon yhteydessä huoltamolla.

Mutta lähdenpä vielä käymään siellä huoltamolla missä tekivät huollon josko sieltä saisi ilmaus vinkkejä myös koska sen pumpun vaihdon jälkeen kuitenkin puhalsi sitä mitä vanhalla termarilla nyt jaksoi puhaltaa eli haaleaa.

Jäähöylä

Jäsen

Haju69 sanoi:
Mutta lähdenpä vielä käymään siellä huoltamolla missä tekivät huollon josko sieltä saisi ilmaus vinkkejä myös koska sen pumpun vaihdon jälkeen kuitenkin puhalsi sitä mitä vanhalla termarilla nyt jaksoi puhaltaa eli haaleaa.

Minä jos osaan rikkoa autoni ilmaseks - vailla €€€-apua, osaat sinäkin.

Jatka ilmausharjootuksia ... nuo mainitut asiat ainakin pidä omana tietonas, kattoovat mestarit muuten sua kuin pöljää odottaen tulevaa kansiremonttia$.

Haju69

Nuorempi jäsen

Jäähöylä sanoi:
Haju69 sanoi:

Minä jos osaan rikkoa autoni ilmaseks - vailla €€€-apua, osaat sinäkin.

Jatka ilmausharjootuksia ... nuo mainitut asiat ainakin pidä omana tietonas, kattoovat mestarit muuten sua kuin pöljää odottaen tulevaa kansiremonttia$.

Luulen että kuitenkin on kyseessä tukkoinen kenno. Muuttuu se puhalluslämpö aivan hitusen säädintä pyörittäessä. Huomasi paremmin kun käänsi puhalluksen jalkoihin ja sieltä kokeili kylmää/kuumaa säädellen. Ehkä tämä oli tässä. Myyn tässä kunnossa pois, ei riitä mielenkiinto kennon vaihtoon tämän auton kanssa.

Kiitos kuitenkin avusta.

Jäähöylä

Jäsen

Haju69 sanoi:
.... Käytin letkut kennon liittimistä irti ja puhalsin paineilmaa, sisältä tuli likaista nestettä ja laskin kuumaa puhdasta vettä läpi kennosta ja sitten taas ...

Jos vesi tuli asiallisesti läpi, kenno toimii.

Näätsen volkkarikin tietää tän ny jo: tän vuosituhannen passat farkussa on kennoon menevässä letkussa pikkuinen reikä, siinä 'kiristimen ulkopuolella'. Tarkoitus on päästä tuosta ilmavaivast ohi sillätavalla että letkua löysätään, vedetään hieman ulos, ja klemmari kiristetään tuon ilmausreiän toiselle puolella. Tämä vastaa tuota esittämääni itse aiheutettua 'nippuside-vuotoa' - ilmaamista varten.

Em. passatissa ei meinannu millään vesi lähteä kiertoon. Pikkuvuoto sai lorottaa, kaasutella, ajella kauan pihisten - kunnes yhtäkkiä alkoi ruiskia luontoon. Senjälkeen on toi toiminut...

Joten älä pakene myymällä hyvää peliä turhaan pois - jatka harjootuksia. Urheesti. Nääs se uus voi olla paljo pahempi, ilmaamaton elikkä 'kansiremppaa odottava'.

Haju69

Nuorempi jäsen

Jäähöylä sanoi:
Haju69 sanoi:
.... Käytin letkut kennon liittimistä irti ja puhalsin paineilmaa, sisältä tuli likaista nestettä ja laskin kuumaa puhdasta vettä läpi kennosta ja sitten taas ...

Jos vesi tuli asiallisesti läpi, kenno toimii.

Näätsen volkkarikin tietää tän ny jo: tän vuosituhannen passat farkussa on kennoon menevässä letkussa pikkuinen reikä, siinä 'kiristimen ulkopuolella'. Tarkoitus on päästä tuosta ilmavaivast ohi sillätavalla että letkua löysätään, vedetään hieman ulos, ja klemmari kiristetään tuon ilmausreiän toiselle puolella. Tämä vastaa tuota esittämääni itse aiheutettua 'nippuside-vuotoa' - ilmaamista varten.

Em. passatissa ei meinannu millään vesi lähteä kiertoon. Pikkuvuoto sai lorottaa, kaasutella, ajella kauan pihisten - kunnes yhtäkkiä alkoi ruiskia luontoon. Senjälkeen on toi toiminut...

Joten älä pakene myymällä hyvää peliä turhaan pois - jatka harjootuksia. Urheesti. Nääs se uus voi olla paljo pahempi, ilmaamaton elikkä 'kansiremppaa odottava'.

Jos ei joku osta ja laita itse niin seisköön kevääseen pihassa sitten kun ei tarvitse enää puhaltaakaan lämmintä. Loppui mielenkiinto.

On mulla toinen auto pihassa.

Jäähöylä

Jäsen

Haju69 sanoi:

Paras varustus :)

Jos/kun vesi ei kierrä, kansi mänöö satavarmasti... Mikäli 'muskin' kommentista voi peilata, tän yksilösi ilmavaivoissa onkin kyseessä mallisarjaan liittyvä letkujen reititys yms järjestely. ... josta kyllä pääsee ohi em. tempuilla.

Valmistajaa & maahantuojaa, 'huoltoa' ym. tämä asia kiinnostaa samalla tavoin kierosti kuin sairas sairaanhoitoa: paljon potilaita merkitsee ylettömän paljon rahhoo - voi että tekköö pahhoo... ja uniapnearokotus hesarinlukijan päälle.

Haju69

Nuorempi jäsen

Jäähöylä sanoi:
Haju69 sanoi:

Paras varustus :)

Jos/kun vesi ei kierrä, kansi mänöö satavarmasti... Mikäli 'muskin' kommentista voi peilata, tän yksilösi ilmavaivoissa onkin kyseessä mallisarjaan liittyvä letkujen reititys yms järjestely. ... josta kyllä pääsee ohi em. tempuilla.

Valmistajaa & maahantuojaa, 'huoltoa' ym. tämä asia kiinnostaa samalla tavoin kierosti kuin sairas sairaanhoitoa: paljon potilaita merkitsee ylettömän paljon rahhoo - voi että tekköö pahhoo... ja uniapnearokotus hesarinlukijan päälle.

Muutamia mielipiteitä ihan asiasta ymmärtäviltä saanut ja mitä olleet katsomassa niin mielipide kaikilla että vesi kiertää. Ja näin kuvittelisin itsekin jo tapahtuvan, mutta kuten sanoin jo aiemmin en ole nöiden ajoneuvojen expertti millään muotoa eikä tällä kylällä ainakaan minun tuttavista sellaista löydykään. Itse kokeneempi muun maalaisen merkin kanssa ja ehkä olisi ollut fiksumpaa jatkaa sillä linjalla, mutta kokemus se oli tämäkin.

Haju69

Nuorempi jäsen

Kysynpä tässä yksintein onko hintapyyntöni autosta tässä kuosissa sielläpäinkään että sen kuvittelisi vaihtavan omistajaa? Hp. Siis 690,-. Leimaa ensi syksyyn, alla uudenveroiset michelin nastakumit 185/65/14, ei ruostetta, muuten siisti peli mitä nyt tuo vika olipa se nyt sitten mistä tahansa johtuva?

Jos on kallis niin mihin hintaan sitten kauppaa?

Jäähöylä

Jäsen

Haju69 sanoi:
...Muutamia mielipiteitä ihan asiasta ymmärtäviltä saanut ja mitä olleet katsomassa niin mielipide kaikilla että vesi kiertää. ...

Simppeliä: jos jäähdytysneste kiertää niin lämmintä piisaa - ja päinvastoin.

Yleissääntönä on että mittarit näyttää mitänäyttää: niinkauan kun lämppäri puhaltaa lämmintä, 'saa ajaa'. Kun lämmöntulo loppuu, ajon tulee päättyä siihen - taisit 5km päässä höyrypilveen.

Tolla hintaa minä voisin ostaa. ...

Asian vierestä: Myyjän tulee ilmineerata ostajalle selvät tiedossa olevat viat - mutta tekeekö tässä maassa kukaan niin? Ei totisesti: viranomaisetkin yhdessä veljesköörien kera junailevat takahuonees romuille nk pitkät leimat - rahvaal myytäviksi rahastusta varten. Olis tossa lähellä yks esimerkki - jonka petollinen p0ll??sinpoikamyyjä uhkaili ostajaa paikkakunnan viranomaistoiminnalla... No tuohan ei tähän asiaasi liity - vaan tulipahan tuuletettua.

Kaikkea hyvää ja menestystä rellun myyntiin!

2528ej

Aktiivinen jäsen

Kyllä tuolla hintaa kaupaksi saa.Kokeileppa jos vielä intoa löytyy,muuta lämppärin letkut keskenään,kiertosuunta kennossa päinvastainen autaako asiassa.Olihan paisuntasäiliön korkki ilmatessa auki?mootorin käytessä puristele letkuja kaikkia mitä nestekierrolta löytyy.Neste voi kiertää kennon ulkokehää jos pillit keskialueella tukossa silloin ei paljon lämmitä.

muski

Aktiivinen jäsen

Letkut kennolta irti ja toiset letkut paikoilleen. Porakonepumpulla nestettä kiertämään, jossa pesuainetta. Puolen tunnin kuluttuä kiertosuunta toisinpäin. Voi olla, että melkoista kuraa tulee...... Kaverilla ei Kangoo meinannut puhaltaa myöskää lämmintä, niin teki tuollain puhdistuksen, niin johan alkoi lämpiään...

Haju69

Nuorempi jäsen

Usko oli jo loppumassa. Mutta päätin vielä yrittää ja epäilen tosiaan nyt vahvimmin sitä että kenno on tukossa, ainakin osittain. Vesi/sooda seosta ajattelin kierrättää järjestelmässä ja koittaa sen sitten vielä huuhtoa parhaani mukaan. Jos ei auta niin ehkä vielä jopa harkitsen sitä kennon vaihto urakkaa. Siltikin jos joku sen tuossa kunnossa ostaa niin ostaa. Mutta näprätään nyt kaikki voitava ja mitä inspiraatiota riittää. Auto nyt lämpimässä tallissa odottamassa ja huomenna urakka jatkuu. Syteen tai saveen.

Haju69

Nuorempi jäsen

Missä näissä on kätevin/fiksuin kohta pudottaa jäähdytin nesteet pois? Onko jossain proppua? Olen päästänyt letkun vesipumpulta ja sitä myöten melko huonosti ohjailtavissa nesteen kulku että se sattuisi siihen valutus astiaankin suurimmalta osin.

Jäähöylä

Jäsen

Haju69 sanoi:
Usko oli jo loppumassa. Mutta päätin vielä yrittää ja epäilen tosiaan nyt vahvimmin sitä että kenno on tukossa, ainakin osittain. Vesi/sooda seosta ajattelin kierrättää järjestelmässä ja koittaa sen sitten vielä huuhtoa parhaani mukaan. Jos ei auta niin ehkä vielä jopa harkitsen sitä kennon vaihto urakkaa. Siltikin jos joku sen tuossa kunnossa ostaa niin ostaa. Mutta näprätään nyt kaikki voitava ja mitä inspiraatiota riittää. Auto nyt lämpimässä tallissa odottamassa ja huomenna urakka jatkuu. Syteen tai saveen.

Jess!

...Noilla kilsoilla kennon tukkeutuminen on aivan uskomaton juttu.

Ylös Bottom