Clio 1,4 vm. 99 nopeusmittari/anturi

kirppu

Nuorempi jäsen
Heissan! Hankimme perheen kakkosautoksi ko. auton. Heti vaan ilmeni, että nopeusmittari menee aika ajoin nollille ja on vaihtelevan ajan mykkänä. Olen mielenkiinnolla lukenut noita vanhoja aiheesta olevia viestejä, kun kuumeisesti etsin ko. anturia. Meinasi usko loppua kesken ja kaikki mahdolliset muut anturit löytyi ensin. Ohjeiden avulla lopulta löytyi, mutta mutta.... Teksteissä ei ilmennyt, mitä kautta pääsitte käsiksi ko. anturiin? Ylä- vai alakautta. Yläkautta ei ainakaan meikäläisen käsi millään ilveellä mahdu kuin hätäsesti sormenpäällä koskettamaan. Ei ainakaan näe ja pääse käsiksi yhtäaikaa.
Eli kertokaahan viisaammat.

Muutenhan auto on hintansa väärtti.

oskari

Rellussa sitä säätämistä riittää...
Vs: Clio 1,4 vm. 99 nopeusmittari/anturi

Minulla on Clio 1,4 vm. 2000.
Autossa ei ole erillistä nopeusmittarin anturia, vaan nopeus mitataan abs-anturien avulla. Vaihdelaatikossa kuitenkin on liitin elektroniselle nopeusmittarille. Anturiin ei ole kuitenkaan kytketty mitään johtoja.
Sama homma Megane II:ssa 1,6 16v 2004. Siis nopeuden mittaus abs-antureilla.

kirppu

Nuorempi jäsen

Joo luin noista aikaisemmista, (parin vuoden takaisista jutuista, että uudemmissa on tehty muutos, missä on siirrytty pelkkään ABS-järjestelmästä tulevalle nopeusimpulssille. Jossain välimallissa on tuo minun mainitsemani anturin johdot jopa katkaistu, mutta en tiedä vaatiiko jotain uutta ohjelmointia. Meidän autossa tuo tasauspyörästön laatikossa, (tai mikä nyt sitten onkaan), oleva anturi on paikallaan ja siinä on johdotkin kiinni. Pääsin sen verran sormenpäällä siihen käsiksi ja jostain kulmasta näkemäänkin vilauksen. On sitten oikeesti ahtaassa paikassa, moottorin ja rintapellin välissä alhaalla, mutta taas kuitenkin moottorin takimmaisen kannatuskorvan yläpuolella. Sen verran sain sormenpäällä liitintä tönäistyä, että mittari pelasi tänään koko päivän, eli saattaa olla kontaktihäiriökin, toivottavasti.

Vielä sellainen kuriositeetti, että kun olen kysellyt anturia tarvikeliikkeistä, niin kaikissa tarjotaan yhtä ja samaa lajia anturia, joka ei ole oikea.
5816341142692234097

Tuo paksumpi anturi, mikä Motonetissa olisi maksanut 9,90€ ja Varaosavarikolla 45,-€, Motonetissa sanoivat, että se on ilmeisesti Automaattivaihteisen versio, outoa on se, että sitä löytyy useammasta paikasta, muttei tuota ohutta mustaa, mikä siellä on. Olisiko vielä niinkin, että eri versioita Cliosta on eri merkkisillä mittareilla ja se sekoittaa soppaa lisää.
Merkkiliikkeestä varmaan löytyy tuo oikeakin anturi, mutta veikkaan, että hinta on jotain aivan muuta.
Hirveesti tuli vuodatusta, mutta toivottavasti jaksoitte lukea.

a.e

Aktiivinen jäsen

Tarkoitat varmaan tälläistä anturia tuossa
kuvassa näkyy hyvin tuo varaosanumerokin
sillä saattaa löytyä myös muuaalta kun googletat.

http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-SPEED-SENSOR-CLIO-MEGANE-SCENIC-LAGUNA-/280641172373

kirppu

Nuorempi jäsen

Just! Juurikin tuo, itse kun en osannut kuvaa linkittää tänne, vaikka kuinka yritin.
Autoexpress24:ssä ainakin oli ko. anturi 32,- €, vielä kun oppisi maksamaan tuolla Pay pall-maksulla, niin voisi tilata, jos se vielä kenkkuilee. Kun tuo Lontoon kieli on niin huonoa, että voi mennä tupakkia ennen kuin Pay Pall-tili on avattu. ::)
Edelleen pidän käsittämättömänä ettei suomalaisilta tarvikeliikkeiltä löydy tuota anturia edes listoilta.

kirppu

Nuorempi jäsen

Täytynee koputtaa puuta, mutta Clion nopeusmittari on pelannut jo viikon, sen jälkeen, kun heiluttelin liitintä. Ilmeisesti oli sitten kontaktihäiriö.
Toivottavasti tämä rohkaisee muita vastaavassa tapauksessa etsimään tuon kohtuu vaikeassa paikassa olevan anturin ja koittamaan ko liitintä ensin.

Ylös Bottom