Clio 1.4 -92 ja pitkien valojen mystiikka

Kliio

Nuorempi jäsen
Tervehdys

Tuli hankittua otsikon mukainen auto. Valojen toiminta hieman askarruttaa.
Kun ajovalot ovat kytkettynä, siis puolikkaat, ei pitkien kynkentä onnistu :'(. Vivun liike ei saa aikaiseksi edes pitkien välähdystä.
Parkeilla tai valokatkasijan ollessa nollasennossa pitkien välkkytoiminne jytää aivan hyvin. Tuli mieleen valoreleen vikaantuminen.
Onkohan vika todennäköisesti siellä vai mistä sitä pitää etsiskellä? Tahtoo saada tietää valoreleen sijainnin...

Renutin
Kapo_2F4U (at) hotmail.com
p.0400-260663

juanle

Jäsen
Vs: Clio 1.4 -92 ja pitkien valojen mystiikka

Vika voipi olla itse viiksessä.
Ainakin tuon ikäluokan 19:ssa ihan tyyppiominaisuus tuo viiksen hajoaminen.

Kliio

Nuorempi jäsen

Kiitos vastauksesta

Minäpä tutkin sitä viikseä.
Se toinen osa tietämättömyyttäni; missähän se valorele mahtaa luurata?

Renutin

30.10.2010 illlan hämärtyessä

Nyt olen tsiigaillut monivalintaviikseä enkä ymmmärrä miten se voisi olla rikki.
1. Puolivalot tulevat päälle kun kääntää virta-avaimesta virrat päälle. Tällöin pitkien välkky toimii ja merkkivalo syttyy mittaristoon.
2. Sitten yksi naksaus lisää ja vain parkit ovat päällä; pitkien välkky toimii edelleen
3. Sitten kun kytkee viiksestä ajovaloasennon päälle niin eipä pelaa enää pitkien välkkykään :(

Minulla on oikein korjauskäsikirjakin. Se on Lontoon kielinen mutten katso sitä kieltä ongelmaksi. Se on pieni miettimisen aihe kun siinä ei mielestäni puhuta missään kohtaa valoreleestä yhtään mitään. Lähinnä tuo sijainti kiinnostaa.
Tuossa aiemmin mainitsemassani tämänpäiväisessä tutkailussa löysin yhden releen, jonka olemassaolosta en aiemmin ollut tiennyt. Sattui niin, että minulla oli samanlainen rele nk. hyllyssä. Laitoin vaihtaen sen löytämäni releen paikalle. Tulos oli edelleen sama. En ole vielä mittaillut soittamalla tai muulla tavoin jokaista johdinta auton kabiinissa enkä konehuoneessa. En edes niitä kaikkia, jotka ovat suoraan valoihin liitoksissa.
Osaatteko kertoa mikä tuo rele on? Entä miten saa yhteyden sellaisiin itämaan tietäjiin, jotka osaavat antaa vian aiheuttajasta tulokseen johtavan vihjeen? Ohessa pari linkkiä löytämäni releen kuviin.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6964323.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6964321.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6964324.jpg

Kiitos ja kumarrus

skara

Aktiivinen jäsen

Tuosta releestä en osaa muuta sanoa kuin että tuon näköisen olen nähnyt keskuslukon releenä. Sensijaan tuo valo-ongelma kyllä viittaa täysin viiksivikaan, sen viiksen kuuluisi naksahtaa pitkiä vaihdettaessa täysvalojen ollessa kytkettynä. Ilmeisen varmasti se ei nyt naksahda. Ei kun viiksikauppaan, ei muistaakseni ole hinnankirouskaan.

Kliio

Nuorempi jäsen

Huomenta ja iso kiitos isolla II:llä

Tuota vähän arvelinkin hiljaisesti omassa pienessä mielessäni. En vain uskaltanut olla varma ja ostaa osia ennen kuin tiedän missä vika on.
Olen nimittäin huomannut, että jotkut autot eivät omaa tuota naksahdusta valoviikksessänsä - siirtyy vain...

No, ei kun arkipäivänä viiksikauppaan 8)

Renutin

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen

Kliio sanoi:
Huomenta ja iso kiitos isolla II:llä

Tuota vähän arvelinkin hiljaisesti omassa pienessä mielessäni. En vain uskaltanut olla varma ja ostaa osia ennen kuin tiedän missä vika on.
Olen nimittäin huomannut, että jotkut autot eivät omaa tuota naksahdusta valoviikksessänsä - siirtyy vain...

No, ei kun arkipäivänä viiksikauppaan 8)

Renutin

Joo Valoviiksi sen täytyy olla, yhteen clioon ja ysitoistasen se on vaihdettu joskus.. Eli jos pitkät valot ei esim. pysy päällä eikä naksu vaihdettaessa,niin viiksi on siltä osin mennyt rikki? näinkö sinulla tapahtui?

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Lagunassa kun temppuili valot niin vika olikin sulakerasian pohjassa. Irronneita tinauksia. Mutta siinä ei toiminut ajovaloautomatiikka, vaan valot piti aina laittaa päälle viiksestä.

skara

Aktiivinen jäsen

rellunpippana, joo tuo on aika pahasti eri asia :D

Kliio

Nuorempi jäsen

" Eli jos pitkät valot ei esim. pysy päällä eikä naksu vaihdettaessa,niin viiksi on siltä osin mennyt rikki? näinkö sinulla tapahtui? "

Vipusesta ajovalot päälle kytkettynä ei toimi edes välkkytoiminne.
Eivätkä pitkät valot mene millään opilla päälle siten, että ne valaisisivat tienoota pitkälle jääden päälle kunnes kuljettaja toisin komentaa. Tämä tilanne on siis voimassa koko ajan.
Välkky pelaa pelkän valoautomatiikan ollessa päällä elikäs vipusen nolla-asennossa sekä vipusen parkkivaloasennossa.

Toki naksahdustakaan ei kuulu vipusesta pitkien valojen kytkemissuuntaan vipua vivutessa muualta kuin katsastussetän ohimolohkosta jos tätä autoa tarjovaapi leimalle ;)

Alkavalla viikolla lompsin viiksikauppaan.

Kiitos vihjeistä ja toivottavasti olen kertonut asiani jotakuinkin ymmärrettävästi ???

Renutin

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen

No kyllä tuo oli aikas selvästi ilmoitettu ja oli miten oli niin kyllä se vika siinä viiksessä on. Muistaakseni valeon viiksiä saa motonetistä about 29e, joskus minulle tarjottiin jostain pienestä varaosaliikkeestä made in vietnam "kopion" näköistä valeoo jossa oli jopa viiksen muoto pyöreämpi kuin vanhassa, Oli helppo verrata kun vanha oli mukana, en huolinut tuota. Luulisin että viiksen vaihtamalla saat sen kuntoon. Sulakerasian pohjakin kun kenkkuilee,niin ongelmia tulee, nimimerkillä kokemusta on!

Kliio

Nuorempi jäsen

Do diih

Nyt on kaupanhyllystä haettu viiksiviputin asennettu paikallensa. Pitkät valot menevät ja pysyvät päällä silloin kun kuljettaja niin haluaa. Ne myös häviävät silloin kun käsketään.
Katson remontin onnistuneeksi :D

Renutin

skara

Aktiivinen jäsen

Onnea, onnistunut remontti lämmittää aina mieltä :D

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Jes! Hyvä homma! Minähän sanoin, ettei se sulakerasia taida olla ;D ;)

Ylös Bottom