Vs: auton vahaus
Puhdistussavi kyllä tosiaan on kaiken hehkutuksen arvoinen. Pestystä ja "puhtaasta" maalipinnasta irtoaa järkyttävän paljon pikeä ja muuta moskaa. Kannattaa kääntää riittävän usein puhdasta sivua tuosta savesta, niin homma toimii parhaiten. Maalipinta näyttää jo tämän käsittelyn jälkeen paljon paremmalta kun varsinainen väri pääsee esille kaiken lian alta.
Tuossa saven kanssa kikkailussa on isoin homma ja loppu sujuukin helpommin jos vaan ranteet ja kädet kestävät. Kiilto oli ehkä kaiken työmäärän jälkeen pieni pettymys ainakin mun taidoilla tehtynä. Ihan sellaiseen "autoliikekiiltoon" en mielestäni päässyt. En tiedä sitten olisiko esim. useampaan kertaan tehty kiillotuskäsittely auttanut asiaa. Toisaalta pari vuotta vanha metalliväri ehkä sittenkin kiilteli vielä kohtuullisen hyvin ja senkään vuoksi muutos ei ollut niin suuri kuin olisi voinut kuvitella.
Mutta nyt on maalipinnan huolto talvea silmällä pitäen tehty. Täytyy jatkaa keväällä harjoituksia ja kokeilla uudemman kerran samaa settiä. Kiveniskemät tuosta täytyisi vielä maalipuikolla paikata mutta taitaa jäädä kevääseen.
Kokeilin samaa settiä, hintaa kertyi tämän päivän hinnoilla lähes 80 euroa mutta kuten sanottua ainetta riittää kyllä useampaankin käsittelyyn. Hommaahan tuossa todella riittää kun maalipinta käydään pesemisen ja kuivaamisen jälkeen läpi neljään kertaan. Koko homman saa ehkä tehtyä päivän aikana jos pystyy kokonaisen päivän tähän tarkoitukseen uhraamaan. Itse tein homman kolmen päivän aikana käymällä vain osan autosta läpi kerrallaan.Smabedo sanoi:Juha™ sanoi:Jos on liikkeellä käsipelillä ilman kiillotuskonetta, niin Meguiar'sin tuotteilla ei hiljattaisen kokeiluni mukaan voi mennä pahasti metsään. Aikaa tosin saa varata 1-2 päivää sillä kyseessä neljä eri käsittelyä sisältävä hoito: 1) hiomasavi + puhdistusneste 2) maalipinnan puhdistusaine 3) maalipinnan kiillotusaine 4) carnaubavaha. Mutta lopputuloksena täysin pyörrejäljetön, todella syvä ja "märkä" kiilto. Hintaa setille kertyi karvan päälle 65 euroa, mikä mielestäni varsin kohtuullinen laatuun nähden. Ja hiomasaven kanssa käytettävää puhdistusnestettä lukuun ottamatta muut purnukat menettivät sisällöstään varsin vähän yhden auton käsittelyssä, eli vaikuttaisi riittoisalta tuotteelta.
Puhdistussavi kyllä tosiaan on kaiken hehkutuksen arvoinen. Pestystä ja "puhtaasta" maalipinnasta irtoaa järkyttävän paljon pikeä ja muuta moskaa. Kannattaa kääntää riittävän usein puhdasta sivua tuosta savesta, niin homma toimii parhaiten. Maalipinta näyttää jo tämän käsittelyn jälkeen paljon paremmalta kun varsinainen väri pääsee esille kaiken lian alta.
Tuossa saven kanssa kikkailussa on isoin homma ja loppu sujuukin helpommin jos vaan ranteet ja kädet kestävät. Kiilto oli ehkä kaiken työmäärän jälkeen pieni pettymys ainakin mun taidoilla tehtynä. Ihan sellaiseen "autoliikekiiltoon" en mielestäni päässyt. En tiedä sitten olisiko esim. useampaan kertaan tehty kiillotuskäsittely auttanut asiaa. Toisaalta pari vuotta vanha metalliväri ehkä sittenkin kiilteli vielä kohtuullisen hyvin ja senkään vuoksi muutos ei ollut niin suuri kuin olisi voinut kuvitella.
Mutta nyt on maalipinnan huolto talvea silmällä pitäen tehty. Täytyy jatkaa keväällä harjoituksia ja kokeilla uudemman kerran samaa settiä. Kiveniskemät tuosta täytyisi vielä maalipuikolla paikata mutta taitaa jäädä kevääseen.