Terve,
Minulla on (minulle) melkoisen omituinen pulma, jonka ratkaisuun tarvitsisin ammattilaisten apua. Eli minulla on Renault Megane break v.2000 1.9. dti. Ongelmana on auton puoltaminen aina edelliseen mutkan suuntaan. Mutta se vaatii tiukan mutkan (n. 90 asteen) ennenkuin puoltaminen vaihtaa suuntaa. Eli jos on tiukka mutka vasemmalle, auto vänkää vasemmalle, jos on tiukka mutka oikealle, auto vänkää oikealle. Jos näiden välissä on loivaa mutkaa, niin puoltaminen saattaa loppua. Myös puoltamisen voimakkuus vaihtelee, periaatteessa, mitä tiukempi mutka, sitä suurempi vänkääminen.
Kylmänä autosta kuului auton sisään asti vaimea "klonks" ääni ajettaessa tiukkoja mutkia. Kuitenkaan kun rattia vääntää auton ollessa paikoillaan ja kuuntelee ulkopuolelta iskarin yläpäästä ääniä, mitään ei kuulu. Kylmänäkään ei kuulunut ääniä muuten kuin ajettaessa.
Itse epäinen, että iskarin laakerointi olisi jäykistynyt/rikkoontunut ja jousitus alkaisi kinnaamaan vastaan, jos laakeri on rikki. Mutta eikös tämän pitäisi kuulua kun rattia väännetään myös paikoillaan? Vähintäänkin jonkin asteine rahina pitäisi kuulua? Ja nyt kun kelit ovat lämminneet, puoltamisvaikutus ei ole niin suuri, eikä vaimeaa "klonks" ääntä kuulu. Onko ehdotuksia mikä mättää?
Terveisin,
Julli
Minulla on (minulle) melkoisen omituinen pulma, jonka ratkaisuun tarvitsisin ammattilaisten apua. Eli minulla on Renault Megane break v.2000 1.9. dti. Ongelmana on auton puoltaminen aina edelliseen mutkan suuntaan. Mutta se vaatii tiukan mutkan (n. 90 asteen) ennenkuin puoltaminen vaihtaa suuntaa. Eli jos on tiukka mutka vasemmalle, auto vänkää vasemmalle, jos on tiukka mutka oikealle, auto vänkää oikealle. Jos näiden välissä on loivaa mutkaa, niin puoltaminen saattaa loppua. Myös puoltamisen voimakkuus vaihtelee, periaatteessa, mitä tiukempi mutka, sitä suurempi vänkääminen.
Kylmänä autosta kuului auton sisään asti vaimea "klonks" ääni ajettaessa tiukkoja mutkia. Kuitenkaan kun rattia vääntää auton ollessa paikoillaan ja kuuntelee ulkopuolelta iskarin yläpäästä ääniä, mitään ei kuulu. Kylmänäkään ei kuulunut ääniä muuten kuin ajettaessa.
Itse epäinen, että iskarin laakerointi olisi jäykistynyt/rikkoontunut ja jousitus alkaisi kinnaamaan vastaan, jos laakeri on rikki. Mutta eikös tämän pitäisi kuulua kun rattia väännetään myös paikoillaan? Vähintäänkin jonkin asteine rahina pitäisi kuulua? Ja nyt kun kelit ovat lämminneet, puoltamisvaikutus ei ole niin suuri, eikä vaimeaa "klonks" ääntä kuulu. Onko ehdotuksia mikä mättää?
Terveisin,
Julli