Auto puoltaa aina edellisen mutkan suuntaa?

Julli

Nuorempi jäsen
Terve,

Minulla on (minulle) melkoisen omituinen pulma, jonka ratkaisuun tarvitsisin ammattilaisten apua. Eli minulla on Renault Megane break v.2000 1.9. dti. Ongelmana on auton puoltaminen aina edelliseen mutkan suuntaan. Mutta se vaatii tiukan mutkan (n. 90 asteen) ennenkuin puoltaminen vaihtaa suuntaa. Eli jos on tiukka mutka vasemmalle, auto vänkää vasemmalle, jos on tiukka mutka oikealle, auto vänkää oikealle. Jos näiden välissä on loivaa mutkaa, niin puoltaminen saattaa loppua. Myös puoltamisen voimakkuus vaihtelee, periaatteessa, mitä tiukempi mutka, sitä suurempi vänkääminen.

Kylmänä autosta kuului auton sisään asti vaimea "klonks" ääni ajettaessa tiukkoja mutkia. Kuitenkaan kun rattia vääntää auton ollessa paikoillaan ja kuuntelee ulkopuolelta iskarin yläpäästä ääniä, mitään ei kuulu. Kylmänäkään ei kuulunut ääniä muuten kuin ajettaessa.

Itse epäinen, että iskarin laakerointi olisi jäykistynyt/rikkoontunut ja jousitus alkaisi kinnaamaan vastaan, jos laakeri on rikki. Mutta eikös tämän pitäisi kuulua kun rattia väännetään myös paikoillaan? Vähintäänkin jonkin asteine rahina pitäisi kuulua? Ja nyt kun kelit ovat lämminneet, puoltamisvaikutus ei ole niin suuri, eikä vaimeaa "klonks" ääntä kuulu. Onko ehdotuksia mikä mättää?

Terveisin,

Julli

A

Aade

Vieras
Vs: Auto puoltaa aina edellisen mutkan suuntaa?

Jousijalan kääntölaakerit ne siellä jumittavat, niin kuin epäilitkin. Ne kun tuppaavat mennä niin jumiin etteivät rohise käännettäessä vaan jousi "venyy" ja sitten laakeri paukahtaen kääntyy mukana.

Julli

Nuorempi jäsen

Kiitos Aade! Hyvä kuulla että oli jokin haju itselläkin. Jos itse lähtee vaihtamaan, joutuuko purkamaan paljonkin? Vaaditaanko jotain erityisrenault työkaluja? Mahtaako olla vaikea homma noin aloittelevalle renaultistille?

t. Julli

meccu

Jäsen

On myös mahdollista että jousi on poikki,omassa lagunassa sekä laakeri että jousi sökö. :-\

A

Aade

Vieras

Niin, jousihan siinä koville joutuu kun venyy ja paukkuu ja saattaa ajan myötä katketa. En usko että tarvitsee muita erikoistyökaluja kuin jousenpuristimet, ja saattaa vaatia ohjauskulmien säädön jos iskaritolpissa on camper säätö. Jos joku tietää tarkemmin niin kertokoon...

N

nolinmatti

Vieras

Jos jousijalan alapultit on normaalit pyöreät pultit,niin ei tartte säädellä ohjauskulmia.

Ylös Bottom