Akku tyhjenee?? (lagu I)

Fellah

Nuorempi jäsen
Eli tämmöstä "pikku" murhetta on meillä.. ;D Osaako joku heittää lonkalta et mikä ois semmonen "tyypillinen" kipu mikä tyhjentää akun? Edellisen tekemät "hifi" ;D systeemit mä oon "tulpannu".. Voisko ne jotenki tyhjentää akun?

Muistaako joku miten yleismittarilla saa luettuu virran kulutusta? Ite oon käyttäny moista vehjettä vain vastuksen mittaamisee lämmityskaapelista.. Sillä ainaki selviäis mikä sitä virtaa "tappaa"..

dci

Aktiivinen jäsen
Vs: Akku tyhjenee?? (lagu I)

Virran mittaushan, perustapauksessa - yleismittarilla, perustuu siihen että mitattava virta saadaan kulkemaan mittarin läpi. Siis johto pitää saada 'poikki', esim. liitoksen kohdallahan se onnistuu ilman sivuleikkureita.
Toki on olemassa pihtimittareita, jolloin mittarin leuat laitetaan mitattavan johdon ympärille (http://fi.wikipedia.org/wiki/Pihtivirtamittari ).
Mutta uskaltaako kirjoittaa pienen varoituksen, jos sähkösuureet (esim. jännite ja virta) ovat 'hakusessa', niin kannattaisiko miettiä josko joku muu mittaisi.

Ja vaikka osaisi mitata kuinka hyvästi, niin autossa on johtoja suuri määrä, joiden kautta akun varaus voi tyhjentyä.
Onkos akku miten vanha, sekin kun voi vanhemmiten alkaa 'kummittelemaan' ja tyhjentyä itsekseen (esim. kun akkuneste on likaista tms.), mitenkä nopeasti tämä akku tyhjentyy?

Fellah

Nuorempi jäsen

Akku on ihan uus. Ei oo ees pölyy kerenny itteesä ottaa.. :)

Lukasin tos yhden topikin läpi, ja siel neuvottii ottamaa akun kenkä irti, ja laittamaa yleismittari välii. No sillai tein, ja sain lukemaks 0.5A/mA.. En oo ihan varma.. :D No löysin mittarista kohdan A,joten päättelin et siellä täytyy veivin olla, et saa notuleita.
Jos pisti sen siihen kohtaa missä on lukema 200, ni lukema heitteli 5.5 ja 5.7 välillä, ja jos pisti kohtaa 20, tuli lukemaks 0.5. Eli ku sieltä tuli lukemia, ni virta katoaa johonki taivaisii.. ???
Seuraavaks täytys löytää joku sivu, mistä näkee sulakkeet, ja mitä sulakkeita ne on. Auton mukana EI tullu käyttöohjekirjaa.. Dämet.. :D
Ei viittis ihan arpana ruveta nyppimää niitä sulakkeita.. Sillähän selviää kyl se,minkä sulakkeen takana vika on, mut sepäs ei kauheesti helppaa, ku pitäis tietää viel mitä sen sulakkeen takana on.. ;D

Ja noi sähköjutut on mulle viel toistaseks täyttä hepreaa, mut aion opetella ne vaikka sit kantapään kautta. Ei oo viel vikaa mitä mä en haluu/pysty korjaamaa.. Minähän en autoa korjaamolle vie!! ;D Paitsi toisen.. Mut senki ainoastaa piuhan päähän, et tiedän mitä tehdä.. ;D

dci

Aktiivinen jäsen

Näyttäisi että virtaa kuluu puolen ampeerin verran johonkin. Pitäisi tuolla virta määrällä lähteä aamulla käyntiin, jos on illalla akku täyteen latautunut (0,5 A x 10 h = 5 Ah (ampeerituntia) ja akku lienee n 50 Ah:n kokoinen - mutta se teoretisoinnista.
Tosiaan virtamittari kiinni kuten kerroit akun napaan ja kaveri repimään yksitellen sulakkeita, niin vian saanee jotenkin rajattua. Ennen yksi vikakohta oli virtalukon pohja, mutta se vika lienee nykyään suht harvinainen. Mutta kuvauksen perusteella katselisin ekaksi ne edellisen tekemät 'hifi-tuunaukset', ja samalla voisi se virtamittari olla siellä akun navassa kiinni.
Eihän missään vain pala joku pikku lamppu jatkuvalla syötöllä, 0,5 A x 12 V = 6 W - monet pikkulamputhan ovat tuon kokoisia (tavaratila, hansikaslokero, sisäkatto, jne) - käy vilkaisee tarkasti kunhan yö pimenee.

Hyvä, että asennetta riittää korjauksiin ja uuden oppimiseen!

tekuli

Jäsen

Hanskalokeron tai peräkontin jatkuvasti palava valo on kyllä ihan legendaarinen akun tyhjentäjä.

Valoisilla kesäkeleillä mahdoton huomata...

Sulaketaulun sulakkeita nyppimällä yksitellen saat ensin selville mikä sulake on se vuotavan virtapiirin sulake.

Seuraavaksi vaan sitten katsomaan mitkä laitteet on pimeänä... onnistuu ainakin vähän paremmin vianhaku poissulkevalla menetelmällä.

kurtsi

Kia Niro EV

Onko lagunasi farkku? Meinaan, että siinä nuo takaluukkuun menevät johdot katkeavat korin ja luukun välisen kumisuojan sisältä ja kenties voisivat aiheuttaa sähköhävikkiä.

Fellah

Nuorempi jäsen

Lagu ei oo farkku. Ja mittasin noi lukemat sen jälkee ku olin nyppiny ne "hifit" pois. Täytyy vaa saada inspiraatio, et saa revittyy kaikki "ylimääräset" pois.

Mut edellee se ohjekirja ois kiva. Helpompi kuitenki siitä kattoo, ku nyppii sulakkeita irti. Ja helpottais muutenki, jos jotku valot hävii, tai vastaavaa, ni tietää mitä sulaketta nyplää. Ei tarvis kaikkii repii irti. ;)

Täytyy ruveta googlettamaa.. ;D

Ylös Bottom