Ajovaloihin lisää potkua

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Vs: Ajovaloihin lisää potkua

JaLe sanoi:
Eli Juha onko omassa autossasi Ph1 Xenon umpiot ja HID jälkiasennus sarja..?? ::)

Alkuun oli Ph1 xenon-umpiot ja niissä jälkiasenteinen HID-sarja. Mutta nyttemmin jälkiasennussarjan tilalla on täydellinen Renaultin alkuperäinen xenon-systeemi. Eli olen asentanut kaikki komponentit mitkä on tehdasasenteisissakin xenon-Phase Ykkösissä: umpioiden pohjissa olevat yhdistetyt ballastit/tasonsäätökompuutterit, etu-ja taka-akselien asentotunnistimet, kojelaudan mittarivaloreostaatti, johtosarja taka-anturille, sekä etuvalojen johtosarja. Jälkimmäinen tosin itse muokattu alkuperäisestä halogeenijohtosarjasta vaihtamalla liittimet xenon-umpioille sopiviksi. Edelleenkin on tosin konffaamatta auton keskusyksikkö xenoneille, kun paikallinen merkkiliike ei ymmärrä (=halua ymmärtää?) noista asioista mitään.... Eli on tuohon xenon-problematiikkaan Megane II Phase 1:n osalta tullut "jonkin verran" perehdyttyä.... ;D Kiitos muuten Kyrtsille teknisestä avusta!

JaLe sanoi:
Olen äkkiseltään katsonu että Ph1 ja Ph2 umpiot menisivät päikseen, eli ero olisi vain puskurissa ja maskissa, mutta hyvä että joku asiaan enemmän uppoutunut kerkesi valaisemaan että umpiot ovatkin eri muotoiset... :o

Juu, Phase 1:n umpio on "sisäkärjestään" matalampi eli vanhakeulaisissa on siten hieman häijympi ilme.

JaLe

Aktiivinen jäsen

Juha™ sanoi:
JaLe sanoi:
Eli Juha onko omassa autossasi Ph1 Xenon umpiot ja HID jälkiasennus sarja..?? ::)

Alkuun oli Ph1 xenon-umpiot ja niissä jälkiasenteinen HID-sarja. Mutta nyttemmin jälkiasennussarjan tilalla on täydellinen Renaultin alkuperäinen xenon-systeemi. Eli olen asentanut kaikki komponentit mitkä on tehdasasenteisissakin xenon-Phase Ykkösissä: umpioiden pohjissa olevat yhdistetyt ballastit/tasonsäätökompuutterit, etu-ja taka-akselien asentotunnistimet, kojelaudan mittarivaloreostaatti, johtosarja taka-anturille, sekä etuvalojen johtosarja. Jälkimmäinen tosin itse muokattu alkuperäisestä halogeenijohtosarjasta vaihtamalla liittimet xenon-umpioille sopiviksi. Edelleenkin on tosin konffaamatta auton keskusyksikkö xenoneille, kun paikallinen merkkiliike ei ymmärrä (=halua ymmärtää?) noista asioista mitään.... Eli on tuohon xenon-problematiikkaan Megane II Phase 1:n osalta tullut "jonkin verran" perehdyttyä.... ;D Kiitos muuten Kyrtsille teknisestä avusta!

JaLe sanoi:
Olen äkkiseltään katsonu että Ph1 ja Ph2 umpiot menisivät päikseen, eli ero olisi vain puskurissa ja maskissa, mutta hyvä että joku asiaan enemmän uppoutunut kerkesi valaisemaan että umpiot ovatkin eri muotoiset... :o

Juu, Phase 1:n umpio on "sisäkärjestään" matalampi eli vanhakeulaisissa on siten hieman häijympi ilme.

OHHO.. :o Äijähän on melkoisen urakan tehny Xenonien kanssa, hatun noston paikka... :o

Mistä hommasit Xenon umpiot..?

Juha™

Juha™ sanoi:
HiTec sanoi:
:o Ei sattuisi pientä kuvasarjaa olemaan jossain saatavilla

Viärysen Pavelia lainatakseni, en lupaa enkä vanno, mutta loppiaispyhän jälkeen saattaisi vaikka kuvasarja ollakin tarjolla... Pitää nimittäin tuohon omaan kinneriin vaihtaa xenon-polttimot, yksi ballasti, parkkipolttimot ja vilkkupolttimot eli Meksun kuonokoppa saa taas kyytiä. ;D

Inspiraatio odotuttikin itseään hieman kauemmin, mutta tässä sitä kuvasarjaa sitten olisi tarjolla: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=2626.0

piinatturellu

Jäsen

piinatturellu sanoi:
Juha kyseli orkkisumpioden ja piraattien eroja, niitä kyllä löytyy: Tosiaan, laguun uusin n. 2 vuotta sitten oik. puolen ajovalon tarvikeosalla Depo motonetistä. Lamppu sopii paikoilleen juuri ja juuri, mutta istuu tosi huonosti maskeihin ja lampun sivuun kiskoon kiinnitettävä vilkun valo irvistää :P. Korkeudensäädöstä loppui säätövara kesken ja koko lamppua piti säätää prikoilla ylöspäin. En tiedä oliko tämä edes oikea tarvikeosa, ainakin nykyisin motonetissä on erikseen umpiot Valeon ja Hellan valoille. Tässä tapauksessa siis korvasin alkuperäisen Hellan (Made in Germany) Depolla.

Nyt uusin valoja parantaessani myös vas. puolen ja tällä kertaa alkuperäisellä Hellan (Germany) valolla. 110€ merkkiliikkeestä, mutta satsaus kannattaa, ainakin asennus onnistuu heittämällä paikalleen ja istuu paikalleen täydellisesti.

Valokuvio Depon umpiossa "jäljittelee" alkuperäistä, eli valonjako lähtee (kai) suurinpiirtein sinne minne pitääkin. Myös kirkkaus on silmämääräisesti?! samaa luokkaa kuin toisella puolella olevassa Hellassa. Mutta valot läheltä seinään kohdistettuna huomaa, miten Hellan valon raja on hyvin terävä ja Depossa taas täysin epämääräinen tai epäselvä, eli lampun lasin valoa hajoittavat prismat ovat heikkolaatuiset. Myös heijastimen laadussa saattaa tulla ennenpitkää sanomista, kahden vuoden käytön jälkeen on jo näkyvissä hapettuneita himmeitä pisteitä.

Eli tällä tietysti hiukan rajoittuneelle kokemuksella Hella vie pelin 10 - Depo 5 (perinteisin kouluarvosanoin). Hintaa Depolle tuli muistaakseeni 65€ ja nyt Hella 110€. Tuota erotusta ei mielestäni kannata enää säästää jos kriteeriksi laittaa asennuksen helppouden ja valon laadun sekä laadun yleensäkin.

Noniin. Nyt täytyy pudottaa toi Depon umpiolle annettu arvosana 5 -> 4. Kolmas talvi menossa tällä tarvikeumpiolla ja se on kyllä täysi susi. Kun auton pesee painepesurilla, niin Depo on aina pesun jälkeen sisäpuolelta reilusti huurteessa kun sisälle päässyt vesi tiivistyy kylmään linssiin. Heijastinosat ovat jo selvästi hapettuneet ja valon kirkkaudessa alkaa olla jo silmin havaittava ero. Viimeinen Depo minun autoissa >:(

Knak

Jäsen

piinatturellu sanoi:
Noniin. Nyt täytyy pudottaa toi Depon umpiolle annettu arvosana 5 -> 4. Kolmas talvi menossa tällä tarvikeumpiolla ja se on kyllä täysi susi. Kun auton pesee painepesurilla, niin Depo on aina pesun jälkeen sisäpuolelta reilusti huurteessa kun sisälle päässyt vesi tiivistyy kylmään linssiin. Heijastinosat ovat jo selvästi hapettuneet ja valon kirkkaudessa alkaa olla jo silmin havaittava ero. Viimeinen Depo minun autoissa >:(

On ollut kyllä depon umpioissa aina tuo "ominaisuus"
Kyllä se hinta jossain näkyy vaikka ihan hyvältä useimmat näyttääkin.

joker-1979

Aktiivinen jäsen

piinatturellu sanoi:

Laitoin pari vuotta sitten Bemariin uudet umpiot eteen, myös Depo-merkkiset. Hyviltä näytti, mutta heti ekan pesun jälkeen oli vettä sisällä. Arvatkaa ottiko päähän. Ei muuta kuin auto auringonpaisteseen, jotta vesi häviäisi, ja sitten silikonia joka paikkaan ympärille. Eipä ollut senkoommin ongelmia veden kanssa :P

Karvalakki

Jäsen

Omassa työautossani Berlingossa on molemmat umpiot depon tekeleet. Toisen olen itse asentanut ja ihan ok paikalle meni. Ei hikoile eikä kerää vettä.

Ex-laguuni vm97 vaihdoin etuvilkkujen umpiot, jotka oli TYC-merkkiset vaimisteet ja ne vasta onnettomat olikin. Auton oma liitin ei sopinut tarvikkeen polttimokantaan vaan tarvikkeen liittimen vastakappale hajosi heti, joten piti ottaa vanhasta se käyttöön ja joka ei taas ilman puukkoa sopinut vilkku-umpioon.

B30A

Jäsen

Tuli tökättyä pikaisesti iltapuhteiksi Bilhelveten relesatsi Renapultin polttimoita kirkastamaan, ajelulle ei vielä menty, frouva saa arvostella aamulla kun lähtee suolakaivokseen.
Tasan 1V:n jännitehäviö putosi 0,3V:iin, ehkä se jotain auttaa, ehkä ei. Vielä kun jaksaisi irroittaa noi silmät ja pestä ne, kovin pölyiset kun ovat sisältä.

Ihan asiallinen setti B:n tuotteeksi, ainut moka on aivan liian lyhyet maajohdot polttimoiden liittimiltä. Ne pitää paremmalla ajalla jatkaa ja tökätä jonnekkin viisammin kun nyt pikkupakkasessa ei jaksanut ruveta hifistelemään.
Taidan vielä ostaa uudet lisäpitkät kun noista nykyisistä soikiloista alkaa olemaan heijastinpinnat puhkikuluneet.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

B30A sanoi:
Vielä kun jaksaisi irroittaa noi silmät ja pestä ne, kovin pölyiset kun ovat sisältä.

Itse juuri suoritin pesun Kawan ainokaiselle umpiolle juurikin samasta syystä 8)

Ensin fairilla huljutellen ja ravistellen. Huuhtelun jälkeen tungin sisään puhtaan rätin ja umpiota ravistellen sain sen rätin kuivaamaan pisarat pois heijastimen pinnalta. Nyt kuitenkin itse umpion ulkomuovi oli sisäpuoleltaan selvästi sumentunut, harmaan valkea. Tässä vaiheessa hieman lisää tutkimista ja kyllä. Joku per... taulapää oli joskus aikanaan vaihtanut ajovalopolttimon tuohon s.e. oli rasvaisin sormin räveltänyt polttimoa ja kopeloinut umpiota => kaikki tuo halogenin polttama rasva oli nyt fairi-käsittelyn jälkeen muuttunut valkoiseksi hunnuksi umpion sisäpintaan. Lopputulos siis "pesun" jälkeen oli huonompi kuin lähtötilanne :(

No löytyi sitten Sinol-pullo kouraan ja ensin varovainen kokeilu umpion muoveihin, huomaamattomaan paikkaan ettei tuo aiheuta ongelmia. No probs. No liraus umpioon ja taas huljuttelu, ravistelu, huuhtelu ja kuivaus. Huntua oli selvästi vähemmän ja tuo rätti oli selvästi "pyyhkinyt" sitä pois. Eli pelkkä liotin ei tuota poistaisi, vaan tarvittaisiin myös mekaanista voimaa. No mekaaninen voima = naarmuja ja niitähän en umpion hopeapintaan halua! :-\

Eli uusintakäsittely Sinolilla ja löytyi wanha, pehmoiseksi kulutettu tiskiharja, jonka tuonne umpioon pujotin ja hinkkasin ulkomuovia. Koko aika kuitenkin varoen etten missään vaiheessa raavi, saati kolhi tuota heijastin-pintaa. No huuhtelun ja kuivauksen jälkeen homma oli vihdoinkin bueno. Nyt on umpio puhdas ja kirkas, uutta vastaavassa kunnossa ja kyllä muuten näkee! :)

Laiskana miehenä mielessä kävi myös astianpesukone, mutta tuo mömmö on aika voimmakas ja en uskokaan että hopeointi olisi sitä vauriotta sietänyt. Toki jos umpio olisi helposti halkaistavissa ja tuon pelkän ulko"lasin" olisi saanut koneeseen, niin mikä jottei. Ja muutenkin olisi tuo pesu-operaatio näin ollut huomattavastikin helpompi. Vaan kun on mokoma varsin tiukkaan liimattu. Pinta"lasi" ei kovin hevillä irtoa muusta osasta ja tuon irroituksen yrittämisessä on vaarana rikkoa koko umpio, tai ainakin sen naarmuuntumisen tms. vaurion mahdollisuus on varsin suuri :-\

Juha™

Tutun kuuloista harrastetta HiTecillä. :D Itse olen aikoinaan Renault 9:n umpioita tekohengittänyt tuolla fairy-kikalla, paransi havaittavasti valoja mutta siinä oli jo heijastimet sen verran himmentyneet että uuden veroiseksi niitä ei saanut. Minulle oli tuo Sinolin käyttö uusi tieto, pitääpä joskus kokeilla kun on tuossa ylimääräiset Twingon umpiotkin hyllyssä.

HiTec

Niin juu tuosta umpion halkaisusta, niin jotkut ovat varovasti lämmittämällä saaneet sen liiman (tahi mikä mömmö se nyt ikinä onkaan) hellittämään otetttaan juuri sen verran että halkaisu on onnistunut => umpion putsaaminen oikeasti kunnolla on huomattavasti helpompi operaatio, esim. juurikin linssi/ulko"lasi" astianpesukoneeseen ;D Ja kasaus on kuulemma onnannut sikaflexillä, mutta sen kanssa sai olla varovainen ettei sitä sitten tursunnut liikaa umpion sisään ::) Erityisesti tuolla Sitruuna-puolella ovat wanhoja iso-kissojen jo pahasti kellastuneita silmiä putsailleen näillä keinoin varsin hyvin tuloksin 8)

HiTec

Bongasin netistä "hieman" erilaiset umpiot Megane II:een. Mistäköhän tuollaiset saisi? Kuulemma jopa ihan virallisesti HID-approved ::)
PHL5801-2-1.jpg

JaLe

Aktiivinen jäsen

Saksan Ebayssa mielestäni olen tuollaisia nähnyt joko kirkkaalla tai sitten tuollaisella mustalla pohjalla.. ::)

Juha™

HiTec sanoi:
Kuulemma jopa ihan virallisesti HID-approved ::)

Tuo silmien pyörittely on todellakin paikallaan, jos noista löytyy xenonien vaatima DC-merkintä niin minä syön hatullisen.... mansikoita. ;) Toivottavasti olen väärässä, tekeekin vähän mansikkaa mieli.

Meganeen on saatavana toisenkin mallinen aftermarket-umpio, jossa muotoilu hieman vähemmän riisiä kuin tuossa.... Sinänsähän noiden kiina-lelujen mainitseminen samassa viestiketjussa valotehon parantamisen kanssa on aika hassua, kyllä kokonaisuutena Meganen alkuperäiset umpiot hakannevat nuo ainakin mitä saksapojan kirjoituksiin on uskominen..... Enkä nyt tarkoita vertailua malliin Meganen alkuperäumpiot viimeisiään hehkuvilla halogeenipolttimoilla vs. tingeltangel-umpiot HID-sarjalla.

HiTec

Juha™ sanoi:
Tuo silmien pyörittely on todellakin paikallaan, jos noista löytyy xenonien vaatima DC-merkintä niin minä syön hatullisen.... mansikoita. ;) Toivottavasti olen väärässä, tekeekin vähän mansikkaa mieli.

No onhan noissa "umpioissa" lyhkäsillä sentään HID:n tarttema (?) linssi-projektori ;D

piinatturellu

Jäsen

Päivitystä tähän ketjuun..

Ensimmäinen Osramin Night Break -polttimo (H1) hajosi 5 tkm käytön jälkeen ja yllätys yllätys, se meni pitkistä valoista. Olisin kuvitellut että lyhyiden polttimot menevät ennemmin kun ovat koko ajan ajossa päällä, pitkät pääsee paljon vähemmällä.

Lampun hehkulanka näytti vaihdettaessa aivan uudelta ja virheettömältä eikä merkkiäkään poikkipalamisesta. Hetken jo epäilin jonkin pettäneen omista kytkennöistä tai bilteman halpaa relettä, mutta heitin uuden polttimon paikalleen ja heti pelitti. Vika siis polttimossa, vaikka aivan uuden veroisen näköinen. Mittasin yleismittarilla vastusarvon ja poikki mikä poikki.

Tarkempi tutkinta paljasti, että hehkulanka oli tosiaan ehjä, katkos oli lampun kannan liittimen ja hehkulangan välissä, siinä on pieni pistehitsattu liitos juuri ennen kuin johdin menee lasiputken sisään. Eli tuostakin kohtaa voi polttimo näköjään pettää >:( ;D

Karvalakki

Jäsen

Oma ex-lagu kärsi samasta viasta lyhkäsillä. Vika oli kun viiveellä sytytti polttimon tai vasta sitten kun kopautti nyrkillä umpiota. Hehkulanka ehjä mutta poikki samasta kohtaa kuin sinulla.

jansel

Jäsen

Onkos kukaan koskaan vaihdattanut lamppuja Xenon- lampuiksi? Lähinnä ihan tässä hintatietoja tiedustelen kun oma sähkötietotaito on pyöreä 0. Ja siis enhän mä nyt niitä heti ole laittamassa, jos nyt sattumalta saisi rahaa säästöön tai voittaisi kenossa niin sitten ehkä. Megane -03 on autona kyseessä.

JaLe

Aktiivinen jäsen

jansel sanoi:
Onkos kukaan koskaan vaihdattanut lamppuja Xenon- lampuiksi? Lähinnä ihan tässä hintatietoja tiedustelen kun oma sähkötietotaito on pyöreä 0. Ja siis enhän mä nyt niitä heti ole laittamassa, jos nyt sattumalta saisi rahaa säästöön tai voittaisi kenossa niin sitten ehkä. Megane -03 on autona kyseessä.

Tuola ylempänä varsin kattavaa Xenon muutos kertomusta Meganeen.. Juhahan on omaansa asentanut xenonit umpioneen ja kaikkineen tarvittavine automaattisäätö komponentteineen jälkikäteen.. ::)

Ylös Bottom