AGM akku EFB:n tilalle? (Capture I)

helkama

Jäsen
Voiko Capturissa alkuperäisen (luulen että on alkuperäinen yksilö) EFB -tyypin akun korvata suoraan AGM akulla? Hintaerot ei noiden kaahden välillä äkkiseltään googlattua enää kovin suuret ole.

edit: Kysyinpä tätä nyt autosähköliikkeestä, ja vastaus oli että (ainakin tässä mun tapauksessa) AGM akku sopii ongelmitta EFB:n tilalle.

Viimeksi muokattu:

mikro

Jäsen
En halua väittää yhtään mitään, mutta itse olen lähtenyt kanssa tuolle linjalle. Meillä on vielä lähipiirissä uutena ostettu Clio IV ja siinäkin oli jo uutena (yllätys, yllätys) tehtaalta lähtien tuo AGM-akku, joka toimii edelleen nyt 85 tkm ajettuna. Oli meillä vuoden verran Captur I kin, mutta tuossa kaikki toimi joten ei tullut katsottua minkä siihen olivat laittaneet. Tuohon meidän Captur II´een hankin tuon AGM-akun efb´n tilalle kun ei toiminut kunnolla s&s´n kanssa. Nyt viimeksi vaihdoin vanhaan Volvo 940éen tuon AGM-akun. Joten olen siinä käsityksessä, että tuo AGM käy kaikkialle.

Viimeksi muokattu:

helkama

Jäsen
Pitänee tämä vielä varmistaa akkukauppiaalta, mutta enpä löytänyt infoa sitä vastaan että ei voisi AGM akkua tuohon asennella. Normiakkua sitten ei.

Tähän liittyen sitten kysymys Capturin ihan skitsosta akun lataustavasta, onko tosiaan niin että tuossa on joku keinoäly jonka mukaan akkua ajossa lataillaan, kun jännitemittarin mukaan voltit vaihtelee aika hurjasti, jotain 11,5V ja 14,8V välillä ajon aikana? Joku UK Captur foorumi tms kertoi että tuossa olisi joku "smart charge" joka tuon latausjännitteen vaihtelun aiheuttaa.

Luulin kyllä itse että lataus ei toimi kunnolla kun aloin latausjännitettä seurailemaan (tup syt pistokkeessa laturissa nyt jännitteen näyttö), mutta kai se sitten noin kuuluu olla. :)

Lienee tuo latausjuttu sama Cliossa ja kenties muissakin Renuissa?

jani1977

Jäsen
Akkua ladataan 80% asti ja moottorijarrutuksessa sit otetaan enemmän tehoa irti laturista. Mulla kun ajan 95% maantiellä enkä juuri moottorijarruttele ei s&s toimi oikein koskaan.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Juuri näin, näissä uusissa tuntuu lataus olevan juurikin näin ettei koskaan täyteen lataaminen ole mahdollista...

mikro

Jäsen
Meillä Clio IV, Captur I ja II ja näissä kaikissa tuo latausjännitteen seuranta tuolla em tavalla antaa samoja lukemia. Olen lopettanut tuon seurannan turhana.

@ntsu

Jäsen
Noin se on nykyään muissakin autoissa . Sillä saadaan hieman co2 päästöä alaspäin. Akut tosin ovat lyhytokäisiä mutta se ei vaikuta verotukseen.

helkama

Jäsen
Melko omituisia on nykyiset autot vanhoihin verrattuna, ei voi tällainen wanha ihminen ymmärtää. :)

Tänään katselin että alimmat mittarin näyttämät jännitteet ajon aikana oli nyt 11,8 voltin luokkaa, kai tästä voi sen kuitenkin päätellä että akku ei ole enää kunnossa? Kai sen lepojännitteen pitäisi kuitenkin olla yli 12,5 volttia? No tuo varmaan selviää kunhan pääsen akun kunnolla testauttamaan.

teme565

Jäsen
Melko omituisia on nykyiset autot vanhoihin verrattuna, ei voi tällainen wanha ihminen ymmärtää. :)

Tänään katselin että alimmat mittarin näyttämät jännitteet ajon aikana oli nyt 11,8 voltin luokkaa, kai tästä voi sen kuitenkin päätellä että akku ei ole enää kunnossa? Kai sen lepojännitteen pitäisi kuitenkin olla yli 12,5 volttia? No tuo varmaan selviää kunhan pääsen akun kunnolla testauttamaan.
Mittaa suoraan akun navoista jännite. Jos olet saanut auton käyntiin ja silti mittaus näyttää 11,8 volttia niin tuon perusteella diagnosoisin laturiviaksi. Tuosta tuskin kuitenkaan kyse vaan jos mittaat tupakansytytinpistokkesta niin epäilen että tuossa on jotain ohjauselektroniikkaa nyt välissä, joka sotkee mittauksen.

Jos akku olisi noin tyhjä niin ei sillä enää olisi autoa käyntiin saanut.

MTI

Aktiivinen jäsen
Minäkin olen uudessa dusterissa seurannut latausta. Alkuun lataa 14,5 luokkaa, mutta muutaman kilometrin jälkeen alkaa laskemaan kuin lehmän häntä. Jarrutuksissa sitten nostaa latauksen normaaliksi.
Ja kyllä 11,7V riittää normaaliin käynnistymiseen efb akulla.
Laitoin defan ylläpitolaturin lämmitysroikan kaveriksi, kun tuskin tosiaan on akku kovin pitkäikäinen tuommoisella latauksella.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Näitä samantyyppisiä ongelmia on ollut myös kolmoskopan meganessa. Ei lataa koskaan täyteen... Kummallisia nämä Uudet Rellut. Kannattaa pysyä vaan näissä vanhoissa. Ei ole mitään TUOLLAISIA vikoja!

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Itse en ole oikein ymmärtänyt tuota EFB -dissaamista.....

Meillä oli Kadjar 3 vuotta Vartan EFB akulla. Ei koskaan mitään ongelmia ja S&S pelitti hyvin vaihtoon asti.
Twingo III oli talossa aikanaan reilun puoli vuotta, joten vaikea sanoa akusta mitään luotettavaa, mutta Vartan EFB-akku ja S&S toivat virheettömästi siihen asti, kun auto lähti muiden ongelmien takia vaihtoon.
Meillä on nyt ollut kakkosautona Clio IV 4,5 vuotta (87 thkm) jollain turkkilaisella ensiasennus EFB-akulla. Ei koskaan mitäään ongelmia ja S&S:kin pelittää edelleen. Lepojännite mitattiin hiljakkoin ja se on edelleen kuin uudessa akussa.
"Ykkösautona" on vajaa parivuotias Captur II niinikään Vartan-EFB akulla, ei ongelmia ja S&S pelittää herkästi jopa talvella. Auto saattaa talvellakin välillä seistä lähes viikon ajamatta ja sen päälle lyhyttä ajoa. Silti toimii.

Veikkaan, että nopeasti ilmenevien akkuongelmien kanssa voi olla enemmän kyse jostain vihkoon menneestä valmistuserästä tms, kuin itse akkutyypistä. EFB ja AGM ovat kumpikin toimivia ratkaisuja S&S autoon.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Piti oikein lukaista mikä tuo EFB-akku oikein on. Varta ei ainakaan sitä jarrutusenergiaa talteenottaviin autoihin suosottele, liekö sitten vain Suomessa näin:
  • Ihanteellinen Start-Stop-ajoneuvoihin, joissa ei ole jarrutusenergian talteenottoa, ja ajoneuvoihin, joissa on runsaampi energiankulutus tiukemman ajoaikataulun tai lukuisien lisävarusteiden vuoksi
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/tekniikka/efb-akkutekniikka

mikro

Jäsen
Niin, miten tuon S&S´n pitäisikään talvella toimia? Jossain 0 asteen vaiheilla se on minulla ainakin ,kai suunnitellusti, lopettanut aina toimintansa.

otto

tipan tuntija + R 19
WV:n pakussa oli ohjekirjassa lähes A5 kokoinen sivu, mitkä arvot yms pitää olla kohillaan ennenkuin s&s toimii, vaimon mitsuun laitoin talveksi puuilon halvimman energie akun niin kaikki toimi niinkuin ennenkin ja softakin kertaalleen päivitetty, nyt 6 vuotias akku takaisin ja edelleen no any problem.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
WV:n pakussa oli ohjekirjassa lähes A5 kokoinen sivu, mitkä arvot yms pitää olla kohillaan ennenkuin s&s toimii, vaimon mitsuun laitoin talveksi puuilon halvimman energie akun niin kaikki toimi niinkuin ennenkin ja softakin kertaalleen päivitetty, nyt 6 vuotias akku takaisin ja edelleen no any problem.
Miksi vaihdoit akun jos vanha akku edelleen toimii?

Tuo S&S toiminto on varmaan ihan ok, jos autolla ei aiota ajaa isoa kilometrimäärää. Polttomoottorin elinikää kun jatkuvat starttaukset eivät ainakaan lisää koska öljynpaineet on aina nollissa ennenkuin kone lähtee pyörimään.

teme565

Jäsen
Tuli itsekin testailtua ja jopas on mielenkiintoinen tilanne.

Tupakansytytinliitännästä mittailin yleismittarilla ja tulokset:
-Yön jäljiltä 11,8 V
-Kun autoa käynnistää, jännite ei startin aikana juurikaan notkahda, eli tuossa tupakansytytytinlähdössä on jonkinlainen suotokonkkakytkentä.
-Käynnistyksen jälkeen jännite 14,8 V
-Tuulilasin lämmitys vie paljon sähköä. Tuon kun laittoi päälle, jännite putosi 13,5 volttiin. Tuon jälkeen lataussäädin nosti jännitettä ja se hyppäsi 15,2 volttiin, ennen kuin tasaantui taas tuohon 14,8 volttiin
-Noin vartin ajon jälkeen jännite laski johonkin 14,5 volttiin
-Aina nostaessa jalka kaasulta, eli jarrutusenergiaa talteen ottaessa jännite nousi 14,9 volttiin
-Puolen tunnin ajonkaan jälkeen ei start-stop suostunut aktivoitumaan. Tässä vaiheessa latausjännite edelleen 14,6 volttia, eli akku vajaa
-Kun auton sammutti, tupakansytytinliitäntää jäi pitkäksi aikaa noin 2 voltin jännite, joka pikkuhiljaa laski nolliin. Joku suotokonkkapaketti tuolla siis on ja hyvä niin. Laturin tuottama sähkö ei ole kovinkaan tasaista.

-Töistä kotiin lähtiessä päivällä käynnistyksen jälkeen latausjännite hetken aikaa 14,8 V, jonka jälkeen putosi loppumatkaksi 12,8 volttiin, eli akku täynnä
-Start-stop suostui myös toimimaan.

Ajon jälkeen mittasin lepojännitteen akun navoista ja näytti 12,2 volttia, joka tarkoittaa noin puolitäyttä akkua. On mielenkiintoista jos ei tuon enempää anna laturilla akkuun ladata vaan puolet kapasiteetista jää jarrutusenergian talteenottoon.

Pitänee jatkaa vielä vähän tutkimuksia.

Viimeksi muokattu:

MTI

Aktiivinen jäsen
Kävin mittaamassa dusterin akusta tasan 12V, seissyt vuorokauden. Talvella oli tosiaan alle 12 monesti kun obdn kautta seurasin.

helkama

Jäsen
Mittaa suoraan akun navoista jännite. Jos olet saanut auton käyntiin ja silti mittaus näyttää 11,8 volttia niin tuon perusteella diagnosoisin laturiviaksi. Tuosta tuskin kuitenkaan kyse vaan jos mittaat tupakansytytinpistokkesta niin epäilen että tuossa on jotain ohjauselektroniikkaa nyt välissä, joka sotkee mittauksen.

Jos akku olisi noin tyhjä niin ei sillä enää olisi autoa käyntiin saanut.

Niin. Sepä tässä on se ongelma että ajon aikana kun tuo jännite rajusti vaihtelee (tup syt mitattuna) niin kohtuu hankala on siinä samalla ajossa mittailla sitä suoraan akun navoista. Lepojännite ja käynnissä ollessa saa toki helposti navoista mittarilla lukemat, mutta ei se oikein tässä tilanteessa mitään auta.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Niin, miten tuon S&S´n pitäisikään talvella toimia? Jossain 0 asteen vaiheilla se on minulla ainakin ,kai suunnitellusti, lopettanut aina toimintansa.

S&S on herännyt muutaman asteen pakkasillakin, jos muut parametrit (esim. lämppärin pyynnit suhteessa hytin lämpöön jne) ok. Ei toki tulipalopakkasilla.

Ylös Bottom