Ongelmana -95 farmari lagunan ABS-jarrut. ABS-valo syttyy käynistyksen jälkeen vain hetkeksi (systeemin tarkistus?), mutta kun nopeus on noin 35 km/h, niin valo syttyy eivätkä ABS-jarrut toimi. Jos polkee voimakkaasti (hiekkatiellä) jarrua ennen kuin nopeutta on tuo 35, niin ABS-jarrus "naksuttavat" (eli toimivat?) hetken (1-2s), jonka jälkeen renkaat lukkuituvat ja ABS-valo syttyy. BILIAn tuomio vikakoodien mukaan oli: molemmat taka-anturit paskana ja johto poikki jostain takaa. Hintaa osille 1500€ ja työtä päälle 6-7 tuntia. No liittimissä ei ole vikaa, mutta takapyörien hammaskehät, joiden pyörimisen anturit rekisteröivät olivat ruostuneet todella pahasti ja toiselta puolelta jopa puuttuu muutamia hampaita. UUdet kehät eivät auttaneet asiassa.
Mielenkiintoinen poitti asiassa on se, että kuin tässä pari iltaa sitten tutkiskelin asiaa ja tein pari koejarrutusta, niin yhden alle 35 km/h jarrutuksen jälkeen auton sammutettuani ja uudelleen käynnistettyä valo ei syttynyt 35 km/h kohdalla eikä suuremmillakaan nopeuksilla. Valo kyllä syttyi jarrutuksessa hiekkatiellä, jonka jälkeen pyörät lukkiutuivat.
Tuohon BILIA:n väitteseen viallisesta johtimesta en usko, sillä silloinhan valon pitäisi palaa koko ajan käynnistyksen jälkeen. Lisäksi epäilen, että taka-anturit eivät ole viallisia vaan vika oli ruostuneissa hammaskehissä. Osaako joku sanoa mitä anturin tuottamaa suuretta keskusyksikkö seuraa? yleismittarilla vähän mittailin antureiden toimintaa ajon aikana ja vastus ei ainakaan muuttunut mitenkään loogisesti vaan poukkoili alkuarvon (pysähdyksissä) molemmin puolin. Sen sijaan vaihtovirran jännite kasvoi tasaisesti nopeuden noustessa. Tätä pahiten ruostunuttta hammaskehää mittaava anturi ei ruostuneen kehän aikana tuottanut juuri ollenkaan vaihtovirran jännitettä, mutta uudella kehällä tilanne oli sama kuin etupyörisä.
Mutta ilmeisesti autossani vika löytyy puskurin ja vaihdelaatikon välistä eli keskusyksiköstä tai pumppuyksiköstä?
Mielenkiintoinen poitti asiassa on se, että kuin tässä pari iltaa sitten tutkiskelin asiaa ja tein pari koejarrutusta, niin yhden alle 35 km/h jarrutuksen jälkeen auton sammutettuani ja uudelleen käynnistettyä valo ei syttynyt 35 km/h kohdalla eikä suuremmillakaan nopeuksilla. Valo kyllä syttyi jarrutuksessa hiekkatiellä, jonka jälkeen pyörät lukkiutuivat.
Tuohon BILIA:n väitteseen viallisesta johtimesta en usko, sillä silloinhan valon pitäisi palaa koko ajan käynnistyksen jälkeen. Lisäksi epäilen, että taka-anturit eivät ole viallisia vaan vika oli ruostuneissa hammaskehissä. Osaako joku sanoa mitä anturin tuottamaa suuretta keskusyksikkö seuraa? yleismittarilla vähän mittailin antureiden toimintaa ajon aikana ja vastus ei ainakaan muuttunut mitenkään loogisesti vaan poukkoili alkuarvon (pysähdyksissä) molemmin puolin. Sen sijaan vaihtovirran jännite kasvoi tasaisesti nopeuden noustessa. Tätä pahiten ruostunuttta hammaskehää mittaava anturi ei ruostuneen kehän aikana tuottanut juuri ollenkaan vaihtovirran jännitettä, mutta uudella kehällä tilanne oli sama kuin etupyörisä.
Mutta ilmeisesti autossani vika löytyy puskurin ja vaihdelaatikon välistä eli keskusyksiköstä tai pumppuyksiköstä?