abs ja ylämäki

25pakkara

Jäsen
Viestejä
208
maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...
R25:n abs-vikavalo ilmoittelee viasta; yleensä syttyy lähes välittömästi, kun vauhti on yli kävelyvauhdin, mutta auton oltua työpäivän verran parkissa keula ylämäkeen, jarrut toimivat ok useita kilometrejä, ennen kuin abs tippuu pois pelistä ja vikavalo syttyy!
Tunnistimet ja liittimet olen tutkinut, hydrauliikkayksikköä itse epäilen vikakohteeksi, mutta voiko esim. ilma jossain solenoidiventtiilien uumenissa tai muussa samanlaisessa paikassa, kuten painekytkimessä tai painepuolen paluumoottorissa aiheuttaa vikailmoituksen; kun abs tippuu pois pelistä jarrupolkimessa tuntuu selkeä polkimen nopea painuminen ( "tyhjä liike" ). Auton ollessa parkissa ylämäessä riittävän kauan, tämä mahdollinen ilma siirtyisi johonkin toiseen putkiston mutkaan, mistä se hissukseen auton ollessa taas tasaisella siirtyisi kiusaamaan hydrauliikkayksikköä...? Onko tämä edes mahdollista? Itselleni ei enää tule mieleen mitään järjellistä selitystä. Käytin auton kesällä vikakoodin luennassa Keskusautohallissa Raisiossa, mutta eivät saaneet koodia luettua, 30 euroa kyllä saivat silti veloitettua...
 
Viestejä
35
Vs: abs ja ylämäki

moi.............ettei vain olisi pää sylinterissä vika jos poljin kerran painuu eikä vuoda mistään
yleensä ilmenee kun pitää jalkaa jarrulla painuu hitaasti latiaan onko semoista oiretta??
 

25pakkara

Jäsen
Viestejä
208
Vs: abs ja ylämäki

Ei ole kuvailemaasi oiretta; jos abs-valo syttyy juuri jarrutuksen aikana, tapahtuu polkimessa yhtäkkinen, nopea painuminen, joka ei ole syvä. Arvelen sen liittyvän abs-systeemin paineiden tippumiseen???, joka voisi viitata absin painetunnistimen? vikaan. Kysymys, mikä kiinnostaa, on siis se, voiko systeemissä mahdollisesti oleva ilma kiusata hydrauliikkasysteemiä? Jarrut on ilmattu ja neste vaihdettu, mutta en saanut tietoa oikeaoppisesta ilmaamisesta, ts. onko abs:llä jokin oma tekniikkansa? ( esim. R21:sen korjaamokirjassa on takajarruille oma systeeminsä ilmaamiseen,jos on abs...) Itse asiassa jarrut toimivat ilman absia mainiosti, mutta kun se pitäisi saada katsastettua. Hauskaa hommassa on se, että ylämäessä pysäköinti selvästi abs:n toimintaan vaikuttaa. ( ensin epäilin, että kuskilla viiraa, mutta niin monta kertaa olen yllä mainitun todennut, että on jo vähitellen pakko uskoa... )
 
Ylös Bottom