ABS anturi vikako? Megane II

Theros

Aktiivinen jäsen
Tänään ajelin kaupungilla autolla vaimokkeen kanssa ja ajoin sellaiseen tien levyiseen noin 3 cm syvään "tietyö monttuun". Vauhtia ei ollut paljoa. Kaikki meni muuten hyvin, mutta ESP/ASR Fault ja sitten Electronic Fault tekstit tulivat näyttöön peräkkäin. Samalla syttyivät sitten ABS:n ja ESP:n/ASR:n valot kojelautaan ja sitten tietysti service valo.

Ajoin vähän matkaa ja pysähdyin, jonka jälkeen käynnistin uudelleen. Valot sammuivat. Lähdin jatkamaan matkaa ja noin 2km:n päässä syttyivät valot uudelleen. Siitä lähtien ne sitten ovat palaneet ( noin 8km:n matkan).

Olisko ABS:n anturi sökö, vaiko vain liikahtanut väärään asentoon? Kyselin Riistoauto-huonopalvelu-kallispaikka-hidastyöskentely paikasta Tampereelta hintaa ja 100€/anturi....karkeasti....huh....

Theros

Aktiivinen jäsen
Vs: ABS anturi vikako? Megane II

Kokeilin muuten kytkeä cuisen paikallaan päälle ja sekin ilmoitti että Cruise Fault.

Ö

öljy?heikki

Vieras

Mitähän naapuri ajattelis jos kävis yöllä piruttaan maalamassa tuollaisen firma kyltin sen tallin seinälle ?! ;D

Porinpoika

Kesä kamu

kaikki ko valot syttyneet kun kulkee tieto saman järjestelmän kautta, helpoin tapa on että lukee vikakoodit koneella...

Theros

Aktiivinen jäsen

Pakko mainita että kaveri sanoi kun soitin hänelle ja kysyin viasta...halpahan se on korjata. Volkkarilla maksaa anturit 20-30€ ja sen vaihtoon ei mene kauaa...noo minäpä soitin Riistoauto-huonopalvelu-kallispaikka-hidastyöskentely paikkaan Tampereelle...ai niin...mehän ajellaan Timantti merkillä...hinnatkin on sitten ferrarin osien hinnoissa. Anturista riippuen jonkin verran yli tai jonkin verran alle 100€...ai niin...kuulemma koittaavat keretä jossakin välissä katsomaan ne vika koodit....voi V--tu mikä paikka.

piinatturellu

Jäsen

Juu, aloita vikakoodeista, helpottaa paljon elämää. Sieltä selviää minkä pyörän signaali jää matkalle niin sitten voi itse silmitellä anturia ja liitoksia.

Kalleus on suhteellista, omaan VW-merkkiseen tuli vastaava anturivika, anturin vaihto 100€ mutta ei korjaantunut. Parin viikon päästä uusi korjaamoaika ja vika löytyi ABS-pumpun anturiliittimestä, pumppuyksikkö vaihtoon 1.700€ + työt. Ja parin viikon päähän uusi aika pumpun vaihdolle. Onneksi meni takuun piiriin, kun vaihtoauto oli vain viikkoa ennen vian ilmaantumista ostettu merkkiliikkeestä.

Theros

Aktiivinen jäsen

Auto kävi tänään riistoautolla ja siellä vaihdettiin jarruvalokatkaisin...kuulemma pitäisi toimia...

petej

Nuorempi jäsen

piinatturellu sanoi:
Juu, aloita vikakoodeista, helpottaa paljon elämää. Sieltä selviää minkä pyörän signaali jää matkalle niin sitten voi itse silmitellä anturia ja liitoksia.

Samainen teksti Electronic Fault ja SERVICE valo yllätti minun meganen -04 1,6 sedan takajarrupalojen vaihdon jälkeen. Noin 100km kerkesin kylläkin ajaella. Teksti tuli rapakelillä soratiellä.
Akun + kaapelia kun pitää 30min irti ja laittaa takas & käyntiin niin EI pala niinkauankunhan et jarruta. Vähänkään voimakaampi jarrutus niin heti syttyy ja jää palamaan. Sammuttamisenkin jälkeen palaa, ainoastaan akun kaapeli irti poistaa ongelman siksi kunnes jarruttaa seuraavan kerran. ABS valo ei pala/ei ole palanut. ABS sinäänsä toimii ainakin eturenkaissa, niin voimakasta jarrutusta en ole saanut näin kesäkelillä aikaseksi et tietsin lukkiutuvatko takarenkaat.

Jarruvalojen kytkinen siitä jarrupolkimen yläpuolelta olen irroittanut ja yleismittarilla toiminnan testannut. Jarruvalot toimii ok. ABS anturit takaa olen silmämääräisesti katsonut samoin johdon ei näkyviä vaurioita.

Missä kohden on tuon takarenkaan anturin liitin? Eli jos haluan tuon irroittaa. Renkaanpäästhän tuo lähtee nätisti mutta missäs o johdon eka liitin.
Onko osviittaa siitä voiko ABS anturin toimintakuntoa mitata yleismittarilla?

Sitä mieltä olen et vika on seurausta siitä et taka jarrusatulat on roikkuneet irti ja ilmeisesti ABS anturi on siinä vaiheessa tykännyt kyttyrää.

piinatturellu

Jäsen

Jos abs-häiriövalo ei syty, niin vika voisi olla jossakin muualla kuin pyöränantureilla. Tai jos autossa on esp niin voisihan se ilmoittaa pyöränanturiviasta tuolla Electronic Fault ja SERVICE -ilmoituksella. Luulisi kuitenkin siinäkin tapauksessa abs-valon syttyvän, koska pyöränanturin toimimattomuus kuitenkin halvaannuttaa myös absin toiminnan.

Ylös Bottom