Aakyhoon Renault Megane Classic -98

Aakyhoo

Nuorempi jäsen
Vuosi sitten tuli eteen käyttämätön tilaisuus ostaa lähipiiristä Renault Megane Classic 1.6 vuosimallia 1998. Nyt olen vuoden kyseisellä Rellunpiuhakkeella ajellut, ja on pakko sanoa, että on se vain hyvä auto. Ajettavuus on mieluinen, kulutus on kohtuu pieni, eikä ole ollut ongelmia auton toimivuudessakaan.

Tällä hetkellä ainoat viat rellussani on kuskin puolen ikkunan oikkuileminen, ja penkinlämmittimen toimimattomuus. Auton maalipinta on hyvässä kunnossa, ja mittariin tuli juuri 163t täyteen. :)

Tässä muutamia kuvia:

E. Voisin ostaa etupuskurin alalaitaan tulevan muovisuikaleen, jos jollakin sattuu olemaan ylimääräinen.

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Vs: Aakyhoon Renault Megane Classic -98

Nätti peli on :), hyvää huolta ainakin pidetty 8) Toihan on vasta sisään ajossa joten huolettomia kilometrejä paljon edessä, :)

Aakyhoo

Nuorempi jäsen

Kuulumisia täältäkin suunnalta!

Samainen rellu seisoo vieläkin pihassa, eikä ole pahemmin tarvinut vielä ärräpitä syytää ja sylkeä. Tällä hetkellä mittarissa on kilometrejä 182 000 suunnilleen. Alkuvuodesta käytin leimalla ja kehujen kanssa säi lähteä pois.

Viime postauksessa kerrotut sähköviat ikkunan-nostimen ja penkinlämmittimen kanssa on vielä korjaamatta. Katolta tulleet lumet ruttasi etupuskurin kahesta kohti halki. Olen hiljokseltaan etsinyt ehyttä saman väristä tilalle. Oli tarkoitus paikata aluksi, mutta homma tyssähti maalinostoon kun ei sattunut olemaan värikartassa ko auton väriä. Homma jäi sitten taka-alalle. Täällä jos jollakin foorumilaisella on saman värinen puskuri, niin voi huuella ja laittaa yv:tä, niin minä voin jonkun verran siitä maksaakkin.

Ostamisesta tulikin mieleen, että pitää uutta jäykempää iskaria jossakin välissä laittaa alle. Hieman meinaa olla varsinkin perä löysemmän oloinen, johtunekko sitten kuinka paljon väsyneistä vääntösauvajousista?

Arvoa ei tälläisellä kaaralla ole enää paljoa, mutta on kyllä itselleni mieluinen peli. 8)

Aakyhoo

Nuorempi jäsen

Pitkästä aikaa tuli käytyä ajamassa pitempi lenkki Rellulla, kun hurautin mökillä päiväseltään. Kilometrejä kertyi mukavat 450km ja mukava oli ajella menemään. Oli myös pirusti vastaantulevaa liikennettä: ::)

Viime kirjoituksesta innostuneena kävin tuumasta toimeen ja irroittelin Meganesta etupuskurin irti. Puskuri oli parista kohti mukavasti irtipoikki. Aiemmin olin vähän liimalla parsinut pahimpia kohtia yhteen ja niinpä ensimmäisenä sain raaputella ja puhdistaa halkeamakohdat pois liimoista. Tämän jälkeen tuin puskurin alaosan taakse jäävään onttoon "kouruun" puupalat halkeamien kohdalle ja ruuvasin ne kiinni altapäin. Halkeamat hitsailin kolvilla ja puskurista aiemmin talteen ottamalla muovipalasella kiinni.

Seuraavaksi aloin kyselemään automaalaamoilta maalien sekoittamishintoja ja lopulta tuli tilattua automaalit.netistä 400ml pullo auton väriä vastaavaa spraymaalia. Hintaa kertyi pullolle 22 euroa.

Muovilla ja kolvilla hitsatut halkemat tasoittelin hieman vesihiomapaperilla. Tämän jälkeen Plastic Primeriä, hitsauskohtiin harmaata pohjamaalia ja lopuksi vielä tilaamaani spraytä mikä jopa sattui olemaan auton väristä. Nyt on sitten puskurin halkeamat auton värisiä ja puskuri pysyy myös kasassa. Ei tietenkään paikkausjäljet huomaamattomia ole, eikä ammattilaisen viimeisteleviä, mutta minulle kelpaa. :)

Viime postauksessa kehua retostelin, ettei ole tarvinut ärräpäitä päästellä tämän auton suhteen, mutta sellainen tuli, kuin että termostaattikopan tiiviste vuotaa hieman jäähdytin-nestettä. Ei vakava asia, eikä kovin vaikea vaihtaa, mutta kun sama homma on nyt toistunut n. 40t välein, niin ajattelin kysyä autoista/relluista enemmän tietäviltä, että voiko olla joku muu asia syynä siihen että se alkaa vuotamaan säännöllisesti? ??? Ja termostaatti on vaihettu samalla myös, kun itse kopan tiiviste.

Aakyhoo

Nuorempi jäsen

Jonku aikaa Megane sai olla parkissa, mutta sen verran kovaksi tuli ikävä, että 3 viikkoa sitten otin Rellun takaisin käyttöön. Tuntuihan se yllättävänkin mukavalta ajella Rellulla, niin se vain kerta toisenkin jälkeen jaksaa yllättää. Kaverikin tuumas, kun kyytiin hyppäsi, ettei muistanutkaan kuika hyvä tämä oli istua. ;D Uudet kaasuiskarit tuli vaihettua joka kulmaan ja myöhemmin kävin vaihattamassa uuden tuulilasin alusta asti ostaessa halki olleen lasin tilalle.

Nyt seuraavaksi sitten olisi hakusessa uusi ikkunan-nostin kuskin puolelle. Alas menee vaivalloisesti rohinan kanssa, ylös ei sitten millään. Aukasin oven ja tutkiskelin ja ainakin näytti vaijerit olevan rispaantunut niin, ettei ole ihmekkään jos ei pelaa. Liekkö sitten sen lisäksi vielä itse moottorissa vikaa. Kuitenkin toimiva ikkunan-nostin olisi hakusessa, että saa huutaa heppiä jos joltakulta löytyy romuautosta taikka muuten ylimääräisenä. Helpottaisi kuitenkin parkkihallin lipukkeen ottoa jos ikkuna pelaisi. ;)

maanma

Aktiivinen jäsen

Oletko onnistunut parantamaan/siistimään noita mustia muovilistoja esim. jarrunesteellä? Minulla ovat aika auringon polttamia.

masi

Jäsen

Aakyhoo sanoi:
Nyt seuraavaksi sitten olisi hakusessa uusi ikkunan-nostin kuskin puolelle. Alas menee vaivalloisesti rohinan kanssa, ylös ei sitten millään. Aukasin oven ja tutkiskelin ja ainakin näytti vaijerit olevan rispaantunut niin, ettei ole ihmekkään jos ei pelaa. Liekkö sitten sen lisäksi vielä itse moottorissa vikaa. Kuitenkin toimiva ikkunan-nostin olisi hakusessa, että saa huutaa heppiä jos joltakulta löytyy romuautosta taikka muuten ylimääräisenä. Helpottaisi kuitenkin parkkihallin lipukkeen ottoa jos ikkuna pelaisi. ;)
En tiedä miten meganessa, mutta ainakin Lagu II nostimet oli tyyppivika. Ostin korjaussarjan ebaysta, joku 10e tms, jossa ite piti laittaa ne kaapelit ja liimata päädyt jne. Toimi pari viikkoa kunnes pääty pamahti kaapelista irti. Sitten ebaysta ikkunannostin missä oli siis kiskot ja vaijerit, moottori piti siirtää vanhasta. Oisko ollu jotain 40e? Jos saat samanlaisen niin suosittelen, oli helppo homma ja oli kiva kun ikkuna taas toimi. Ajan parkkihalliin monta kertaa viikossa kun menen töihin...

Sait korjattua puskurin omasta mielestä fiksusti ja siististi! Mitä halvempi auto, sen halvempi korjaus, mutta ei sitä tarvitse tehdä tahalleen huonosti.

Aakyhoo

Nuorempi jäsen

maanma sanoi:
Oletko onnistunut parantamaan/siistimään noita mustia muovilistoja esim. jarrunesteellä? Minulla ovat aika auringon polttamia.
Netistä lueskelin, kun porukka palauttaa väriä kuumailmapuhaltimella ja pienellä riskillä kokeilin itsekkin. Onnistuin itse ainakin hommassa todella hyvin pienellä varovaisella lämmityksellä. Ei kyllä minun Meganessa olleet mitkään haalistuneimmat. Nyt tästä tummennusoperaatiosta on jo aikaa ja ainakin omaan silmään näyttää pysyneen aika hyvästi tummina. Aiemmin kokeilin auton listoille soveltuvaa ainetta, mikä toi kyllä joksikin aikaa värin paremmin esiin, mutta kaikkosi kyllä sitten nopeasti.

masi sanoi:
En tiedä miten meganessa, mutta ainakin Lagu II nostimet oli tyyppivika. Ostin korjaussarjan ebaysta, joku 10e tms, jossa ite piti laittaa ne kaapelit ja liimata päädyt jne. Toimi pari viikkoa kunnes pääty pamahti kaapelista irti. Sitten ebaysta ikkunannostin missä oli siis kiskot ja vaijerit, moottori piti siirtää vanhasta. Oisko ollu jotain 40e? Jos saat samanlaisen niin suosittelen, oli helppo homma ja oli kiva kun ikkuna taas toimi. Ajan parkkihalliin monta kertaa viikossa kun menen töihin...

Sait korjattua puskurin omasta mielestä fiksusti ja siististi! Mitä halvempi auto, sen halvempi korjaus, mutta ei sitä tarvitse tehdä tahalleen huonosti.
Kiitoksia tästä! Kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, eipä tullut itsellä mieleen.

Eilen kävin katsastamassa rellun ja eipä katsari löytänyt mitään vikaa, ei edes alkavaa. Kehujen kanssa sai ajella pois. ::) Seuraava katsastus sitten olisi 2018 vuoden tammikuussa.

Teuski

Jäsen

Aakyhoo sanoi:
Netistä lueskelin, kun porukka palauttaa väriä kuumailmapuhaltimella ja pienellä riskillä kokeilin itsekkin. Onnistuin itse ainakin hommassa todella hyvin pienellä varovaisella lämmityksellä. Ei kyllä minun Meganessa olleet mitkään haalistuneimmat. Nyt tästä tummennusoperaatiosta on jo aikaa ja ainakin omaan silmään näyttää pysyneen aika hyvästi tummina. Aiemmin kokeilin auton listoille soveltuvaa ainetta, mikä toi kyllä joksikin aikaa värin paremmin esiin, mutta kaikkosi kyllä sitten nopeasti.
Nuo aineethan vain värjää, kuumailmapuhallin palauttaa läpivärjättyyn muoviin alkuperäisen värin. Toimii siis myös muunkinväriselle kuin mustalle muoville.

Ylös Bottom