-99 Meganen vääntösauvajousitus

uuspa

Nuorempi jäsen
Viestejä
21
Minulta ilmeisesti ko. jousi poikki takaa kuskin puolelta, koska vas. puoli pudonnut melkein renkaaseen kiinni ja ilmeisesti kaasuiskarikin on pettänyt samalta puolen.

Kysynkin siis, että kannattaako minun vaihdattaa mol. puolien vääntösauvat vai vain rikkinäisen puolen. Olin näkevinäni, että siellä olisi ollut kaksi sauvaa/puoli. Pystyykö sitä ulkoapäin maallikko toteamaan, että kumman sauvan sitten tilauttaisi??? Onkohan kalliitkin osat? Iskarithan varmaan kannattaa vaihtaa molemmille puolille...

-Kiitos-

EDIT: Tänään pikahuollossa todettu, että takimmainen vääntösauva poikki. Hinta n. 300€. Töitä ehkä tunnin verran.
 
Viestejä
145
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus

Hanki relluosasta tai avk:n kautta koko akseli pääset helpommalla ja halvemmalla.
Akselin purku on ruosteen takia jokseenkin toivoton rasti ja se on vain neljällä pultilla autonkorissa
kiinni.
Toki jarruletkut ja vaijerit yms sälän joutuu irroittaan.
kun haet vaihtoakselia varmista että siinä on ollut samanlaiset jarrut.
 

uuspa

Nuorempi jäsen
Viestejä
21
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus

Mitäs mieltä "lagupepe" on nyt em. pikahuollon diagnoosista- kannattaisiko kuitenkin vaihtaa vain toi yksi sauva?
 
P

PappaX

Vieras
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus


En kyllä vaihtaisi pelkästään yhtä sauvaa, vaan kaikki palikat. Jostain syystähän se on päässyt ruostumaan/katkeamaan. Koko paketilla pääsee eroon siitä vaurion aiheuttajasta tod.näk. eroon.
 

uuspa

Nuorempi jäsen
Viestejä
21
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus

Tarkoitatko "palikoilla" neljää sauvaa vai lagupepen tarkoittamaa koko akselia.
 
Viestejä
145
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus

Käytetyn akselin hinta on noin 300 euroo ja jos osa on tuotu ranskasta se ei ole ruosteessa.
Ruosteen takiahan vääntösauva on todennäköisesti katkennut eli toinenkaan sauva ei ehkä ole kunnossa.
Mutta silloin jos vanha akseli on kunnossa ja noin tunnin työllä korjaavat niin silloin vaihtaisin pelkän sauvan.
Koko akselin vaihdossa voi vierähtää useampikin tunti jarrujen ilmailuineen.
 
P

PappaX

Vieras
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus

uuspa sanoi:
= koko kokonaisuus, sorzi murteeni.

Jokin siellä on sen systeemin rikkonut ja se syy pitäisi ensin selvittää & varmasti poistaa, kuin vaihtaa vain sitä rikkoontunutta osaa.
Silloin sitä varsinaista vikaa vain siirretään eteenpäin, mahdollisesti seuraavalle omistajalle, tai huoltovälille, viikolle, mummolareissulle....

Jos aikaa ja tilaa & työkaluja on, niin itse purkaisin koko hajonnen systeemin ja uusisin uusittavissaolevat osat ja löisin korjattuna&huollettuna takaisin, mutta jos ehyen vaihto-osan saa 300€ hintaan, niin motivaatio ei ole ihan ehkä kohdillaan. Ja auto on koko prosessin ajan poies käytöstä, eli pitäisi joku b-kuljin olla. Ja taitaisi tulla kalliimmaksi, kuin käyttää relluosan diilaamaa kokonaisuutta, vaikka maksaisi pajalle vaihtotyöstä käyvän korvauksen.

Asiansa osaavassa pajassa jarrujen kanssa pelaamiseen (=purku, kasaus&ilmaus) menee maksimissaankin vajaan pari tuntia, eli ei mitään päätä huimaavia summia, ellei käytä merkki"huoltoa". Samalla voi, tarvittaessa, uusata jarruputket ja letkut, kun on paikat käsillä. Kulutusosia nekin, ja tykkäävät yleensä kyttyrää, kun niitä joudutaan remontin takia purkamaan.

nämä noin niinkuin siis lukuja vaille lääkärin mielipiteinä.
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 184
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus

Se on tutkimattakin selvä ongelma, nelisauvaisessa systeemissä se sauvan ulkopäässä oleva "suojattu" osa kerää kauheen kasan suolakuraa ympärilleen ja ruostuu ohueksi, kunnes sitten katkeaa. Tämä siis selviää vaihtamalla sen katkenneen vääntösauvan, uudessa kokonaisessa akselissahan saattaa olla jo sama vamma aluillaan. Mutta tosiaan, ne vanhat tyngät voi, ja yleensä onkin sielä pahuksen tiukassa. Ranskasta tuotujen akseleiden sauvat tuskin tosiaan ovat ruosteessa, mutta hinta on kohdallaan, maksaisko toi yks sauva reilun satkun, ja kyl sen yksittäin voi vaihtaa, sitten toinen ku se katkee. Niin ja kyseessähän on ne etummaiset sauvat, taemmat ovat kallistuksenvakaajia. Semmonen vuodatus tänään.
 

Tappu

Jäsen
Viestejä
53
Vs: -99 Meganen vääntösauvajousitus

Itte vaihdoin Kangoon vääntösauvat sekä kallistuksenvaimentimet ( sauvat ) tuossa pihalla ihan kotikonstein ja työkaluilla joita varmaan löytyy jokaiselta... Ohjeita ja vinkkejä kattele vaikkapa tuolta :
http://www.rtf.fi/wiki/index.php?title=V%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6sauvatakajousituksen_madallus

kts. myös keskustelu "Kangoon takaiskarit ..." Annat vain "pooreille" tarpeeksi ruosteenirrotinta sekä lämpöä, niin lekaa /ulosvedintä ei tarvi paljoa kuormittaa ;)!
 
Ylös Bottom