1.4 TCe

jansel

Jäsen
Kävin koeajamassa kyseisen moottorin ja laitanpa tähän hiukka kokemuksia.

Kyseessä oli Scenic 1.4 TCe moottorilla. Tarkoituksena oli päästä testaamaan uutta Meganea kyseisellä moottorilla, mutta autoliikkeellä (ME-auto) ei ollut antaa koeajolle kyseistä mallia joten jouduin "tyytymään" Scenicciin. Luettiin lapuista että Scenic olisi 30 kiloa painavampi kuin Megane joten moottori antoi aika samanmoisen kyydin kuin mitä meksukin olisi antanut. Kiihtyvyyslukemiksi laput lupaavat 9,9s 0-100km/h ja uskon sen pitävän paikkansa. Paikaltaan lähdettäessä selkä painautui aika mukavasti penkkiin ja auto liikkui ripeästi. Auton olisi varmaan saanut vielä ripeämmin liikkeellä jos olisi osannut vaihtaa oikeissa kierroslukemissa, mutta minä toimin äänen mukaan. Vielä vitosvaihteella auto lähti satasen nopeudesta kiihtymään niin että selässä tuntui. Kutosvaihde olikin sitten jo pelkästään matkavaihde. Kyllä täytyy myöntää että moottori on toimiva, on saatu puristettua 1.4 koneesta kaikki irti, turbo tekee tehtävänsä. Kokonaisuudessaan voin myöntää että olin koneeseen tyytyväinen ja kuusi vaihdetta on oikeastaan aika kiva juttu. Oma 1.6 litrainen Megane tuntui aika laiskalta kyseisen kyydin jälkeen...

kurtsi

Kia Niro EV
Vs: 1.4 TCe

Entäs jano? Turbolla ryyditetty puolimoottori jaksaa syödä ilmeisen riittävästi pensaa, vai kerkesitkö vilkuilla hetkellisen lulutuksen näyttöä?

Moottorina sinänsä 1,4 ahdettuna varmasti käy vaihtoehdoksi kaksilitraiselle ahtamattomalle myllylle. Minkäkö verran satasen mittarinopeudessa on kiekkoja kuutosella?

jansel

Jäsen

Enhän mä noin tarkkaan sitä seurannut. Skodahan on saanut noita kulutuslukemia ilmeisesti vähän alemmas samankokoisella moottorilla. Siinä taitaa olla erona Skodan tublaturbo? Seurasin kyllä bensatankin tilannetta ihan vain yleisnäytöllä eikä se juurikaan siitä koeajon aikana (n40min) laskenut vaikka aika kovasti annoin huutia moottoritie sekä maantieajossa. Ainakin paperilla kulutus on sanoisinko jopa yllättävän suuri.

Jos jollakulla muulla on antaa tarkempia lukemia niin ainakin itseäni kiinnostaa. Sekä tottakai muidenkin kokemukset kyseisestä myllystä.

T

tourer

Vieras

Tourer
Nyt tuli laitettua 1,4Tce megane ja olen positiivisesti yllättynyt moottorin luonteeseen. Hankala sanoa kulutuksesta, koska auto on sen verran tuore (alta 1000km) ajettu, mutta näkyy jäävän huomattavasti edellisiä merkkejä pienemmäksi. Yksi syy oli auton vaihtoon paljon edullisemmat käyttökustannukset ja 4-vuoden täys takuu. Sisätiloiltaan ei häviä paljon edellisiin bensa rosvoihin. Joissakin oli mainostettu ilmastointilaitteen "elinikäinen" takuu, en tiedä oliko se pelkkä mainos. Onkohan renu talvella lämmin auto? Tällä hetkellä pelkkää positiivista sanomista autosta.

Ylös Bottom