-01 megane jousilautanen

jyha

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Onko kukaan yrittänyt ostaa jousilautasta/ joustintukea meganen etuiskariin? Onko kukaan onnistunut kyseisessä mahdottomalta tuntuvassa tehtävässä? Kyseessä siis uusi osa, ei ruostunut purkuosa.
Tarvikkeena en ole löytänyt, ja rellukauppiaskin haluaisi myydä 145eskoa maksavan iskarin samaan pakettiin.
Alkaa epätoivo hiipiä puseroon, jousilautaset ovat nimittäin sellaista harsopeltiä ettei paljon hitsailla.
 

savususi

Jäsen
Viestejä
85
Vs: -01 megane jousilautanen

Kannattaako? Ja saako edes sitä jousilautasta mistään irrallisena?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=85-4320

Eli TRW kaasuiskari 52,50 e kpl. Molemmille puolille tietysti samalla kertaa. Työn tekee kyllä itse jos ei ole ihan kädetön autojen kanssa.

Sama työ kuitenkin, ja tuon ikäisessä ainakin alkuperäiset iskarit ovat jo vaihtokuntoa lähellä.
Kannattaa vaihtaa tietysti myös kääntölaakerit! Halpa osa ja kuten todettu, samalla vaivalla menee.
 

jyha

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Vs: -01 megane jousilautanen

Voisin kuvitella kykeneväni iskarin vaihtoon, ja eikö nuo pumput normaalisti vaihdeta pareittain. Mutta se ongelma on siinä, ettei motonetin iskareissa tule sitä jousilautasta mukana. Eikä tule tarvikekolmionkaan pumpuissa, vaikka tavarantoimittaja mainostaa sanoin" iskunvaimentaja joustintuella".
 

jyha

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Vs: -01 megane jousilautanen

Jallmari sanoi:
Ostappa ei-ruostunut purkuosa ;)

jos löydät jostain ruosteettoman kymmenen vuotta rengaskotelossa hiekkapuhalletun ja suolakylvetetyn jousilautasen, niin ilmottele ihmeessä.
 

savususi

Jäsen
Viestejä
85
Vs: -01 megane jousilautanen

Tosiaankin, se jousen alle tuleva kartiomainen osa pitikin siirtää vanhasta...
Sitten sulla onkin ongelma tosiaan jos kerran vanha on kovin hapero.
 

Jallmari

Clio IV TCe 90 Expression 04/2013
Viestejä
552
Vs: -01 megane jousilautanen

jyha sanoi:
Jallmari sanoi:
Ostappa ei-ruostunut purkuosa ;)

jos löydät jostain ruosteettoman kymmenen vuotta rengaskotelossa hiekkapuhalletun ja suolakylvetetyn jousilautasen, niin ilmottele ihmeessä.

Kyllä niitä välillä tulee vastaan, kaikki autot on yksilöitä. Esim. omassa R19:ssä oli 20-vuotiaat ruosteettomat lautaset. :)

Kysele purkaamoilta, koko tolpan voi saada vaikka 40€.
 

jyha

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Vs: -01 megane jousilautanen

Jallmari sanoi:
jyha sanoi:
Jallmari sanoi:
Ostappa ei-ruostunut purkuosa ;)

jos löydät jostain ruosteettoman kymmenen vuotta rengaskotelossa hiekkapuhalletun ja suolakylvetetyn jousilautasen, niin ilmottele ihmeessä.

Kyllä niitä välillä tulee vastaan, kaikki autot on yksilöitä. Esim. omassa R19:ssä oli 20-vuotiaat ruosteettomat lautaset. :)

Kysele purkaamoilta, koko tolpan voi saada vaikka 40€.

Näköjään voi tulla hyviä vastaan purkuosana. Noutamista tässä vaan suunnittelemaan. Ei ole edes kiire, uusintanäyttö katsurille viimeistään 1.8. Että sillain.
 

jyha

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Vs: -01 megane jousilautanen

No nyt on harvinainen tilanne, olen riemuissani siitä, ette olin väärässä! Timleh myi varsin hyväkuntoiset osat käypään kesähintaan.
 

ate

Jäsen
Viestejä
123
Vs: -01 megane jousilautanen

Itsekkin olen koittanut etsiä tarvikkeena näitä pelkkiä jousilautasia, kokonaisena joustintuki olisi löytynyt 190euroa/kpl mutta en ole onnistunut löytämään paikallisesta renault merkkiliikkeestä olisi saanut muistaakseni alle 50euroa/kpl toimitusaikaa en muista mutta hyllyssä heilläkään niitä ei ollut vaan tilauksena olisivat saaneet. Meganestani petti tuo jousilautanen onneksi ostoskeskuksen parkkipaikalla hiljaisessa vauhdissa, sillä seurauksena että jousilautanen ja jousi otti renkaaseen kiinni ja auton hinausauton kyydillä korjaamolle kun ajamaan sillä ei pystynyt olisi renkaan muuten rikkonut ja aiheuttanut muutakin vahinkoa.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Vs: -01 megane jousilautanen

Kun vaihdoin 14 v. vanhaan Meganeen kääntölaakeria, tuli jousilautaseen 3 reikää kun naputtelin ruosteita pois. Eipä niitä muualta saanut kuin merkkiliikkeestä ja hinta oli sen mukainen. Muotoon prässätyt teräslevynpalat maksoivat saman verran kuin iskunvaimentimet. Säästyi kuitenkin isommilta vahingoilta ja hinauskuluilta. Tuollainen kun pettää jossain moottoritiellä töyssyssä, niin voi olla että ei hinausautoakaan enää tarvita.
 
Viestejä
228
Vs: -01 megane jousilautanen

Tällaiselle tarve. Auto firman tallissa levällään, saatava tänään pois, ja jousilautanen läpilaho. Jos on ideoita mistä saa tänään niin tarjolla prinsessa ja puoli valtakuntaa. Tilaamallakaan en tiedä muuta kuin marmoritiskin. Autoartikkelissa ei ollut. Jos on ideoita niin kertokaa...
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Vs: -01 megane jousilautanen

Vähän myöhässä tulee vastaus, mutta itse en löytänyt muualta kuin merkkiliikkeestä. Jos niitä ei ole liikkeessä hyllyssä, niin maahantuojalta tulee varmaan seuraavaksi päiväksi.
 
Viestejä
228
Vs: -01 megane jousilautanen

Kiitos myöhäisestäkin vastauksesta. Marmoritiskiltä tilaamalla hankittu, 46€/kpl, onhan se arvokas pellinpala mutta kukaan ei ole luvannut, että autonomistaminen olisikaan halpaa...
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Vs: -01 megane jousilautanen

Ei ole halpaa ei. Eilen kysäisin mitä maksaisi Lagunan etuoven tuulihaka (tai mikä se nyt viralliselta nimeltään onkaan). Ei tullut takuuaikana haettua uutta, kun en mekanismin paukkumiseen kiinnittänyt huomiota ennen kuin luin täältä, että noita oli takuuseen vaihdeltu. No hinta olisi 90€, joten enpä ostanut. Pitää tutkia mikä siellä oikein paukkuu ja onko se korjattavissa.
 

Tmex

Clio IV
Viestejä
453
Vs: -01 megane jousilautanen

Tuulihaka liukuu rullien läpi ja ne rullat kuluu jos ne on jotain muovia. Näin ne oli toteutettu pösössä ja myös Scenic III:ssa. Tais olla niin että sceniciin tuli parannettu osa vaihdossa. Taitaa vaatia oven siwsäverhouksen purun että pääsee käsiksi?
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Vs: -01 megane jousilautanen

Otsikko vähän väärä, mutta kun tässä on tuota tuulihakaakin sivuttu, niin jatkan tähän.
Ebaystä löytyy hakusanoilla: renault laguna mk3 door stopper, useampikin tuulihaka reilulla 10 punnalla toimituskuluineen. Onko noista kokemusta?
Tietty myyjältäkin voisi kysyä onko noissa metallirullat, mutta jos joku on tilannut jostain laadukkaat, niin kiinnostaa kuulla.
 
Ylös Bottom