Öljynkulutus

Cliopatra

"Älä ryntäytä kylmää moottoria"
Onko täällä kukaan seurannut 2006 2.0 16v bensakoneen öljyn kulutusta.
Tämä moottori on minulle uusi tuttavuus ja öljyä on kulut 5000km 0,5l.
Pitääkö olla huolissaan?

Antti O

Aktiivinen jäsen
Vs: Öljynkulutus

On kyllä niin pieni kulutus etten huolestuisi yhtään. Meillä 1.6 k4m clio 3 vie tuota luokkaa öljyä. Samat vei myös 2.0 RS malli aiemmin. Ihan normaalia.

Cliopatra

"Älä ryntäytä kylmää moottoria"

Mulla on keskinopeus 5000km:llä 45km/h ja pääsääntöisesti 40km / päivä.
Tuolla koneella on ajettu nyt 133tkm. Käytän siinä huollon suosittelemaa Mobilin New life 0W-40 öljyä.
Lisäksi siihen tehtiin Fortte käsittely.

Moppi

Aktiivinen jäsen

Kovin on vähän ajettu autosi, joten ei syytä huoleen. Käytän melkein aina Mobilia mutta 5w tyyppiä. Liki 300 tkm ja ylikin ajetut eivöt vie öljyä. Vain yhdessä autossa oli öljyn kulutusta ja se oli 2,0 16v I sukupolvea, huomasi sen vasta myydessä kun öljy oli alle alarajan, ajettu oli joku 225tkm. Reipasta maantie ajoa oli takana. Lisäaineita en ole koskaan kokeillut enkä oikein mielelläni mitään moottoriin laittaisikaan.

hhelminen

Tunnettu jäsen

Öljyissä on myös eroja itsestään haihtumisen osalta, viimeksi kun TM testasi moottoriöljyt oli joidenkin öljymerkkien kohdalla mainita että öljyä pitää lisätä moottoriin normaalilla vaihtovälillä.
Eli jotkut nykyöljyt katoaa ajossa luonnostaankin moottorista.

Moppi

Aktiivinen jäsen

Juu, varmaan tuo haihtuminen on totta ja juuri pitkässä kovemmassa ajossa pinta rupee vähän laskemaan.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen

Voisi sanoa,että nuo pitäneet paikkaansa,tosin öljylaadullakin on oma merkityksensä. Itsellä (600 000 km) ajettu nyt rauhallisella kaasulla tasaista 80 km/ h,ei oikeastaan minkäänlaista öljynkulutusta. Mutta jos kuormaa on päällä ja ajetaan tientukkojen ohi reippaammin,niin öljynkulutuskin nousee. Tosin vuotaa kyllä jatkuvasti kampiakselin stefoista vaikka kuinka niitä vaihtaisi. Pitäneet varmaan hankkia isommat stefat. Kylmällä pakkasella kyllä on kulunut enemmän ja öljyt ovat olleet lähes hyytelöä,onneksi webastoa on voinut käyttää.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen

Kiitos,tuota hän täytyy oikeasti kokeilla kun noita vuotava on muitakin:) Kiitos tiedosta! Pitää poiketa Porissa kun siellä muutenkin melkein kerran viikossa käy.

maja2

Jäsen

Hei kuule, ne Mobilin öljyt ei VAAN kuulu Renaultin koneeseen! Se polttaa niitä koska ei niistä henkilökohtaisesti tykkää, ottaa ihan loukkauksena kun joku Urpo (tm) Mobilin provikkapalkalla huollossa niitä suosittelee/pakkomyy asiakkailleen. Eikä niitä Mobileita kannata kaataa myöskään PSA konsernin tuotteisiin...eikä myöskään Italian ihmeisiin, tai no oikeastaan... yhtään mihinkään polttomoottoriin .

Ranskiksiiin Castrolia tai ELFiä kiitos!

(Tämähän oli vain oma mutta vahva mielipide, k4m moottoreilla 260tkm, eikä kertaakaan ole Castrolia tarvinnu koneisiin lisätä kesken huoltovälin.)

hhelminen

Tunnettu jäsen

maja2 sanoi:
Kävin piruuttani vilkaisemassa Castrolin sivustolta mitä öljyä ehdottaa 0.9 Tce Captruriini, vastaus Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 (Ti)? http://applications.castrol.com/oilselector/fi_fi/c/recommendation?vehicleType=henkil%C3%B6autot&manufacturer=renault&model=captur-j87-%282013-%29&modelType=captur-0-9-tce-%282013-%29
Siis Dieselille tarkoitettua öljyä bensakoneeseen, käyhän se tietenkin mutta lisäaineistus on tehty kestämään dieselin "jätöksiä" mm rikkiä paremmin (mitä bensiinnissä ei ole).
EDIT Capturin dieselmallille tarjotaankin sitten eri öljyt Castrol EDGE Professional C4 5W-30 (Ti) http://applications.castrol.com/oilselector/fi_fi/c/recommendation?vehicleType=henkil%C3%B6autot&manufacturer=renault&model=captur-j87-%282013-%29&modelType=captur-1-5-dci-%282013-%29

MTI

Aktiivinen jäsen

Elmo R10 sanoi:
Onko täällä kukaan seurannut 2006 2.0 16v bensakoneen öljyn kulutusta.
Tämä moottori on minulle uusi tuttavuus ja öljyä on kulut 5000km 0,5l.
Pitääkö olla huolissaan?
Kyllä tuo minusta aika isolta kulutukselta vaikuttaa, tekis 30tkm jo 3litraa :eek:
Ei ole nuihin mulla olleisiin relluihin ikinä vaihtovälillä lisätä, ei myöskään 2.0 16v lagunassakaan, ei 30 vaihtovälilläkään. Olen kyllä lyhentänyt vaihtovälin 15tkm.
En tosin ole mobilia käyttänyt -06 vuoden jälkeen. Castrol, Motul, motox, liqui moly, champion, elf tullut käytettyä.

hhelminen

Tunnettu jäsen

MTI sanoi:
En tosin ole mobilia käyttänyt -06 vuoden jälkeen. Castrol, Motul, motox, liqui moly, champion, elf tullut käytettyä.
Eikä ehkä kannatakkaan, meillä Megane I Classic 2.0 8v koneesta mobilin ykköset hävisi itsestään, joutui lisäämään kerran vaihtovälillä.
Jotkut teboilin puolisynteettiset taas pysyi koko vaihtovälin rajojen sisällä.
No auto oli jo vanha ja stefatkin ja ohjurinkumitkin varmaan jo vähän kovettuneet, sekä autolla ajettiin vain todella lyhyttä pätkäajoa.

Renaultisti

Aktiivinen jäsen

maja2 sanoi:
Ääni tälle.

Molempia olen käyttänyt ja omassani Castrol toimii paremmin. Sai entisen, nyt jo vaihdetun VVT-pyörän hiljaiseksi ja Castrolia myös häviää koneesta vähemmän öljynvaihtovälillä kuin elfiä. En ole mitannut mutta tikusta sen näkee. Molempia kului/kuluu kuitenkin sen verran vähän että vuodessa ei välttämättä mun kilsoilla(n. 10000/v) tarvitse lisätä. Olen kuitenkin lurauttanut sinne puolessa välissä vuotta lisää että pysyy pinta ylhäällä. Nyt menossa molempiin relluihin Castrol Magnatec 5W-40 C3. Katsotaan mitä vanhempi kulkine siitä tykkää.

Myös Valvolinen MaxLife on tullut tutuksi eikä huono sekään ja luonnollisesti Total hyvä valinta, tosin enemmän PSA vehkeisiin. Itse käytin sitä C5 sitikassa ja paras kolmesta oli. Muut oli just toi MaxLife ja Mobil. Kaikki 5W-40 paitsi Mobil 5W-50.

Ennen C5:sta käytin autoissani pitkään tuota MaxLifea ja sitä ennen Mobil 1:stä joka oli hyvä öljy esim. Hondaan. Ekassa autossa oli Shellin öljyt. Hyvyydestä en tiedä kun se auto söi kaiken mitä sinne kaatoi. Nyky Helix Ultrassa on nuo rellunkin luokitukset.

Aloittajalle: ei kannata tuosta huolestua, kokeile ehdottomasti muuta öljyä.

Mielenkiintoista tämä öljykeskustelu Mobilin osalta Renuissa. Ennen kuin tuli synteettiset öljyt oli koneremontti varma n. 100000km jälkeen. Olen ajanut siitä asti, kun Rally Formula tuli Mobilin öljyillä 9, 2 kpl 19, Mecane ja nyt Laguna II ja kaikissa kilometrejä paljon. Nyt on Laguna II kilometrejä 334520 ja sisällä 5W50 Mobiili eikä tarvitse lisätä kuin 0,5l 10000 kilometrille. Kokeilin Motoxsia kun 5 litran kanisterin sai halvalla, mutta ei ikinä tule enää minun autoon. Asian näkee hyvin, jos joutuu ottamaan vaikka öljypohjan pois millaista öljyä on käytetty.
Mersuissa oli aikoinaan maininta, että 1 litra 1000km on normaalia.
Onneksi on Mobil!!!

jetstar

Dacia Duster 1.6L Laureate 4x4 2011

Itse olen myös tuossa omassa 1.6 K4M moottorissa käyttänyt nyt jo pitkään Mobilin öljyjä, vaihtovälillä n. 10 tkm / 2x vuosi.

Kesällä 5w-50 ja talvella 5w-40

Kertaakaan ei n. 70 tkm ajolla ole tarvinnut lisätä yhtään öljyä, aina olleet öljyt ylämerkissä, ja mittän ongelmia en ole havainnut, toistaiseksi.

Yleisenä kysymyksenä, onko tietoa, kuullut kerrottavan, että mikäli lisää esim. moottorissa olevan Mobilin joukkoon jotakin muunmerkkistä öljyä, esim. desin tai kaksi, niin moottorissa oleva Mobil muuttaa ominaisuutensa tuon lisätyn erimerkkisen öljyn mukaiseksi, johtuen mahdollisesta erilaisesta lisäaineistuksesta, tuon kerrotun perusteella ei myöskään kannata autoon öljynvaihdoilla vaihtaa eri merkkistä öljyä edes silloin tällöin vaan pysyä samassa merkissä.

Jos oikein muistan, tuo yo. olisi jopa ollut painettuna sanana Auto Bild lehden jossakin artikkelissa?

Antti O

Aktiivinen jäsen

Itse en oikein usko siihen että joku tietty merkki olisi huonoa kunhan öljy on laadukasta. Teboil, Mobil, Castrol, Shell jne ovat varmasti hyviä kunhan valitsee täyssynteettisen tai osasynteettisen. Suurin osa Suomessakin myytävistä "täyssynteettisistä" öljyistä on oikeasti osasynteettisiä. Sillä tuskin on mitään merkitystä jos vaihtaa 10tkm välein. Castrol Magnatec on hyvä esimerkki osasynteettisestä missä purkissa lukee täyssynteettinen, vain Suomessa.. Saksassa sitä markkinoidaan osasynteettisenä.

Meinasin itse seuraavaksi kokeilla Renaultissa tuota ELF SXR900 5w-40 , ilmeisesti myöskin osasynteettistä. BMW:ssä olen käyttänyt Teboil Diamond 5w-40.
Olen jättänyt suosiolla nuo ad:n ja motonetin halvat "merkittömät" öljyt hyllyyn.

Tässäpä maahantuojan ilmoittamat öljynkulutukset autoille ?

Alfa Romeo 4,7 dl / 1000 km
Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti)
Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin )
BMW 7 dl / 1000 km
BMW M-sarjan mallit 15 dl / 1000 km
Chevrolet 6 dl / 1000 km
Chrysler ei raja-arvoa
Citroën ei raja-arvoa
Dacia 5 dl / 1000 km
Dodge ei raja-arvoa
Fiat 4,7 dl / 1000 km
Ford 5 dl / 1000 km
Honda 10 dl / 1000 km (mutta jo 3 dl on poikkeuksellista)
Hyundai 6,5 dl / 1000 km
Jaguar ei raja-arvoa
Jeep ei raja-arvoa
Kia 10 dl / 1000 km
Lancia 4,7 dl / 1000 km
Land Rover ei raja-arvoa
Lexus 10 dl / 1000 km
Mazda 7,7 dl / 1000 km (mäntämoottorit)
Mazda 12,5 dl / 1000 km (kiertomäntämoottorit)
Mazda 8 dl / 1000 km (2,0- ja 2,5-litran KE- ja GJ-moottorit)
Mercedes-Benz 8 dl / 1000 km
Mini 7 dl / 1000 km
Mitsubishi 10 dl / 1000 km
Nissan 5 dl / 1000 km
Opel 6 dl / 1000 km
Peugeot ei raja-arvoa
Renault 5 dl / 1000 km
Skoda 5 dl / 1000 km
Seat 5 dl / 1000 km
Subaru 3,3 dl / 1000 km
Suzuki 10 dl / 1000 km
Toyota 5 dl / 1000 km (mutta 3 dl on jo poikkeuksellista)
Volkswagen 10 dl / 1000 km (vuosimallit – 2009)
Volkswagen 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 –)
Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista)
Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen)

MTI

Aktiivinen jäsen

Antti O sanoi:
Olen jättänyt suosiolla nuo ad:n ja motonetin halvat "merkittömät" öljyt hyllyyn.
Nämä halvat merkittömät öljyt on kuitenkin isojen öljyvalmistajien tekemiä öljyjä.
Vanhemmissa relluissa oon huoletta käyttänyt niitäkin ja ikinä ei ole mitään ongelmia ollut.
Nykyisessä lagunassa käytän kuitenkin elffiä kun vaatimukset on tiukemmat.

Ylös Bottom