Renault Grand Espace 2,0T vm.2005 automaatti ei käynnisty

TPJ2019

Nuorempi jäsen
Ostin juuri otsikon mukaisen rellun ja tällainen ongelma tuli heti eteen eli välillä starttaa ja käynnistyy monta päivää putkeen normaalisti ja sitten yhtäkkiä ei starttaa ollenkaan (ei kuulu "naksumista tms). Startti vaihdettu, maajohto oli hapettunut ja tämä vaihdettu. Virrat tulee päälle, mutta näyttöön jää kyllä usein "press start" vaikka painaa käynnistysnappia. Lisäksi on outoa, että starttinappia painettaessa jarrupolkimen symboli häviää kuten myös normaalisti jarrupoljinta painettaessa. Näin ei vissiin pitäisi olla? Auto on myös käynnistynyt ilman että painaa jarrupoljinta ja näin ei kai pitäisi myöskään käydä? Mistä vikaa pitäisi seuraavaksi etsiä?

kimbe

Tunnettu jäsen
eli välillä starttaa ja käynnistyy monta päivää putkeen normaalisti ja sitten yhtäkkiä ei starttaa ollenkaan (ei kuulu "naksumista tms).
Joku kosketushäiriö jossain lienee, kun ainoastaan välillä sitä tekee, mutta aiheuttajaa en sen enempää lähde arvailemaan. Ei kai se auta muu kuin yksi kerrallaan alkaa nappeja, liittimiä ja kaapelointeja tarkastamaan, vaikka sieltä kortinlukijasta ja starttinapista alkaen. Silloin kun starttimoottori ei ala pyörittämään, niin oletko koittanut painaa starttinappia hieman lyhyttä painallusta pidempään?

Auto on myös käynnistynyt ilman että painaa jarrupoljinta ja näin ei kai pitäisi myöskään käydä?
Tähän liittyen, en IV Espacesta varmaksi tiedä, mutta ne kun monelta osin kakkoskorisen Lagunan kanssa yhteneviä, niin on tuo oma Lag II ainakin lähtenyt aina käyntiin ilman kytkin- tai jarrupoljinta, joten voi kai se olla Espacessakin ominaisuus.

PikaClio

Jäsen
Samantyyppistä käynnistymättömyysongelmaa on ollut joissakin eteen osuneissa automaattihärveleissä, mm. jenkkivehkeissä. Vika on löytynyt komponentista, joka kertoo järjestelmälle, että P tai N on kytkettynä vaihteistosta. Välillä ollut oikeaa vikaa ja välillä vaan kulumaa vivustossa/vaijereissa eli selvinnyt säätämällä

Megane

Aktiivinen jäsen
Ei tuosta oikein selvinnyt onko akun kaapeleitten kengät puhdistettu ja itse akun kunto mitattu,kuormituskoemittari maksaa jotakuinkin 40 euroa... :cool:Niistä itse aloittaisin...

TPJ2019

Nuorempi jäsen
Joku kosketushäiriö jossain lienee, kun ainoastaan välillä sitä tekee, mutta aiheuttajaa en sen enempää lähde arvailemaan. Ei kai se auta muu kuin yksi kerrallaan alkaa nappeja, liittimiä ja kaapelointeja tarkastamaan, vaikka sieltä kortinlukijasta ja starttinapista alkaen. Silloin kun starttimoottori ei ala pyörittämään, niin oletko koittanut painaa starttinappia hieman lyhyttä painallusta pidempään?

Tähän liittyen, en IV Espacesta varmaksi tiedä, mutta ne kun monelta osin kakkoskorisen Lagunan kanssa yhteneviä, niin on tuo oma Lag II ainakin lähtenyt aina käyntiin ilman kytkin- tai jarrupoljinta, joten eivoi kai se olla Espacessakin ominaisuus.
Olen kokeillut painaa pidempään myös mutta ei muutosta. Tässä oli hauska tilanne sikäli, että toimi välillä taas monta päivää kunnes sitten lakkasi käynnistymästä ja nyt mennyt useampi päivä; mikä sitten onkaan niin nyt varmaan sitten meni lopullisesti. Tekoäly pitää todennäköisenä kortinlukijaa ja sen saisin jopa itse vaihdettua mutta kannattaako lähteä edes kokeilemaan? Käytetyn saisi n. 80-100€. 28.4 on ranskalaisten autojen "special" korjaamoon aika, että pitäisikö vain odottaa sitä?

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Olen kokeillut painaa pidempään myös mutta ei muutosta. Tässä oli hauska tilanne sikäli, että toimi välillä taas monta päivää kunnes sitten lakkasi käynnistymästä ja nyt mennyt useampi päivä; mikä sitten onkaan niin nyt varmaan sitten meni lopullisesti. Tekoäly pitää todennäköisenä kortinlukijaa ja sen saisin jopa itse vaihdettua mutta kannattaako lähteä edes kokeilemaan? Käytetyn saisi n. 80-100€. 28.4 on ranskalaisten autojen "special" korjaamoon aika, että pitäisikö vain odottaa sitä?
Käyttäytyykö samalla tavalla toisella/muillakin avaimilla?

Tosin, jos ajoneston kela on avainkortilla irti piirilevystä, niin ei tule kyllä kojetauluun mitään press clutch/break ollenkaan koska auto ei saa yhteyttä avainkortiin.

Ylös Bottom