Käsijarrua saa vetää voimalla, ennen kun katsastusmies pystyy hyväksymään!

roxio

Jäsen
Viestejä
93
Niin katsastuksessa istuin vieressä megane 2 farmarissa ja mistä johtuu, että katsastusmies sai vetää kahdella kädellä todella voimakkaasti käsijarrua, että sai lopuksi hyväksyttävän tuloksen? Mitä pitää lähteä korjaamaan. Takajarrulevyt, käsijarruvaijerit ja jarrupalat vaihdettu 1,5v sitten.
 

roxio

Jäsen
Viestejä
93
maton alla olevat putket jossa jarruvaijerit kulkee ovat ruosteessa
Voiko tosiaan olla jo ruosteessa, jos 1,5v sitten laittanut uudet? No täytyy katsoa ja kokeilla, jos irroitan vaijerin päät joskus keväällä ja kokeilen liikuttella. Kuitenkin palautui ihan normaalisti ja ei jäänyt päälle/jumiin. Molemmat pyörät pyörii ainakin sen jälkeen ihan vapaasti/normaalisti.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
157
Yksi vaihtoehto on takalevyjen ja jarrupalojen välinen kitka...eli sen puute.

Jos ruostunut pinta on kiillottunut tai käsijarru on pakkasella maannut päällä ja levyt ja palat ovat kuumetessaan menneet pilalle niin kitkaa ei ole kuten pitäisi. Tosin näkyy kyllä silloin käyttöjarrullakin, mutta kun kerran poljinvoimaa ei mitata niin sitä on hankalampi huomata.

Tosiaan, jos vaijerit tai mekanismi jarrusatulassa on jumissa niin yleensä jää käytön jäljiltä laahaamaan
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Niin katsastuksessa istuin vieressä megane 2 farmarissa ja mistä johtuu, että katsastusmies sai vetää kahdella kädellä todella voimakkaasti käsijarrua, että sai lopuksi hyväksyttävän tuloksen? Mitä pitää lähteä korjaamaan. Takajarrulevyt, käsijarruvaijerit ja jarrupalat vaihdettu 1,5v sitten.
Eikait sitä nyt tarvitse lähteä mitään korjaamaan,kun kerran leima tuli...Se on sitten vuoden päästä sen ajan murhe,voi se silloin jo olla herkempi...;)
 

teekeepee

Jäsen
Viestejä
280
Laittaisin kyllä hetimiten kuntoon. Ei tarvitsisi vuotta kaksin käsin kiskoa kässäriä. Muuten vuoden päästä se olisi varmaan vielä enemmän jumissa ja kuitenkin korjattava. Mitä sitä pitkittää varsinkin noissa jarruhommissa.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
Palautuuhan satuloissa käsijarrulinkut täysin alkuasentoon, meillä oli se vaivana..
Tarvikesatuloissa oli ko linkuissa palautusjouset, alkuperäisitä ne olivat "kadonneet" vaikka paikka niille oli..

Mehane II takajarrusatula.jpg
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Megane 2 on sen verran iäkäs, että voi olla tuota satuloiden käsijarrumekanismien jumittamisngelmaa jolloin se vivun liike jää niin pieneksi, että palat eivät painaudu riittävällä voimalla levyä vasten.
Itse vaihdoin kahteen Megane 2:een takasatulat samalla kun vaihdoin jarrulevyt ja palat.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
890
Tuo mekaaninen kässäri Megane II:ssa on vähän normaalinakin heikkotehoinen, katsastuksen tehovaatimukseen nähden. Mikäli siinä kahvan juuressa on vähän vaijerissa löysää vetoasento tulee aika pystyyn ja sekin vie vedon tehoa.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
Takasatulat kannattaa vaihtaa koska ne ei paljon maksa, viisi vuotta sitten kun eBaysta ostin niin vähän alle 40€ pari..

2xbremssattel-f%C3%BCr-renault-megane-ii-scenic-ii-twingo-ii-wind-hinten-links-rechts-png.18382
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Laittaisin kyllä hetimiten kuntoon. Ei tarvitsisi vuotta kaksin käsin kiskoa kässäriä. Muuten vuoden päästä se olisi varmaan vielä enemmän jumissa ja kuitenkin korjattava. Mitä sitä pitkittää varsinkin noissa jarruhommissa.
Heh,nyt kun korjaat niin vuoden päästä taas katsastuksessa ei toimi...Siksi korjaan sitten kun käsijarrun on pakko pitää, en edes käytä käsijarrua muutakuin jyrkkään mäkeen pysäköitäessä,mitä tulee erittän harvoin eteen...Mutta...korjaamolle vaan,ja mieluiten vielä merkkikorjaamolle ;)Niinja,nuo takajarrusatulat ovat senverran henkimaailman juttuja olleet,että olen suosiolla vaihtanut uusiin jos käsijarru ei pidä,vaikka kuinka olisi korjaussarjoja saatavana.
 

enins

Jäsen
Viestejä
139
Ei se takajarrusatula mikään henkimaailman tekele ole. Toki siellä käsijarrun vipu ruostuu herkästi ja sitten jarru jää laahaamaan. Korjattavissa kuitenkin itse. Tässä tapauksessa veikkaisin kuitenkin vaijeria syylliseksi. Jos olisi jäänyt löysälle ja kahva nousisi liian ylös, niin siitä tulisi korjauskehotus. Nyt siitä ei ollut mainintaa.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Ei se takajarrusatula mikään henkimaailman tekele ole. Toki siellä käsijarrun vipu ruostuu herkästi ja sitten jarru jää laahaamaan. Korjattavissa kuitenkin itse. Tässä tapauksessa veikkaisin kuitenkin vaijeria syylliseksi. Jos olisi jäänyt löysälle ja kahva nousisi liian ylös, niin siitä tulisi korjauskehotus. Nyt siitä ei ollut mainintaa.
Ei se vivun ruostuminen mitään vaikuta vaan siellä satulan sisällä olevan mekanismin jumittaminen. Se mekanismi ei ole purettavissa ihan perustyökaluilla mutta onnistuu toki. Autokorjaamolle tuskin kannattaa antaa tehtäväksi muuta kuin satuloiden vaihto.

Jos vaijeri jumittaisi niin paljon, että ei yhdellä kädellä vetämällä saa riittävästi voimaa jarrupaloille, mahtaisko satuloiden palautusjousi saada edes vedettyä vaijeria takaisinpäin.

Mutta tässäkään tarinassa ei ole vieläkään kerrottu, palautuvatko ne vivut takaisin lepoasentoon.

Milloin on viimeksi vaihdettu jarruneste? Sen vaihtaminen riittävän usein vähentää jumitusongelmia kun vesi ja sakka saadaan pois systeemistä.
 
Viimeksi muokattu:

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
736
Jarrunesteen vaihtokaan ei oikein vaikuta mekanismin jumitukseen. Se männän keskellä oleva kierretapin vastintappi pitäisi kiertyä helposti sormivoimin. Painettaessa ottaa kiinni eikä kierry. Se männän käressä oleva mekanismi on vain tiivisteellä erotettu jarrunesteestä ja ilmareiät vielä ulos, eli vesipaska sisään.

Ei siinä auta oikein muu kuin männän purku kokonaisuudessaan ja ruosteitten sorvaus pois. Lujaankin tahtoo vielä jumittua.

Kaikissa tarvikemännissä ei sitten tule sitä keskitappia mukana. Kannattaa tarkistaa, jos männän aikoo uusia.

Täysin epäonnistunut suunnittelu kaiken kaikkiaan ainakin Suomen oloihin.
 

Liitteet

  • IMG_20250916_152634~2.jpg
    IMG_20250916_152634~2.jpg
    149,8 KB · Katsottu: 24

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Jarrunesteen vaihtokaan ei oikein vaikuta mekanismin jumitukseen. Se männän keskellä oleva kierretapin vastintappi pitäisi kiertyä helposti sormivoimin. Painettaessa ottaa kiinni eikä kierry. Se männän käressä oleva mekanismi on vain tiivisteellä erotettu jarrunesteestä ja ilmareiät vielä ulos, eli vesipaska sisään.

Ei siinä auta oikein muu kuin männän purku kokonaisuudessaan ja ruosteitten sorvaus pois. Lujaankin tahtoo vielä jumittua.

Kaikissa tarvikemännissä ei sitten tule sitä keskitappia mukana. Kannattaa tarkistaa, jos männän aikoo uusia.

Täysin epäonnistunut suunnittelu kaiken kaikkiaan ainakin Suomen oloihin.
Kiitos, tämä olikin hyvää tietoa. Olis edes kunnon vesivaseliinit tuolla männänpohjalla niin sekin pidentäisi käyttöikää. Ilmareikiä en ole huomannut mutta jos sellaiset tosiaan on, niin niistä kannattaisi voiteluainetta ruiskuttaa sisään, ehkä kuitenkin silikonipohjaista ettei tiivisteet mene huonoksi.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
Ei euromääräisesti paljon, mutta onhan 50% suhteessa kuitenkin paljon.
Joo suhteessa kyllä mutta onhan vuosiakin vierähtänyt lähes viisi, halpaa siltikin kuin näkkileipä..
Ei paljon kannata vanhoja jarrusatuloita rassata enään tuohon 30€ satulan hintaan..
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
157
Eipä kyllä kannata sormiaan liata satulan kunnostamisen suhteen. Aeromotorsilla halvin takasatula oli 23,96€
 
Ylös Bottom