Airbag ratin kaapelinauhan vaihto ei korjannut airbag ongelmaa :-(

roxio

Jäsen
Muutama viesti aiemmin olin vaihtamassa megane 2 ratin airbag nauhakaapelia, mutta nyt.......ongelma ongelman perään. Vaihdoin sen kaapelinauhan paketin, mutta airbag valo sammu käynnistyksen jälkeen vaan hetkeksi ja syttyy uudestaan palamaan. Sen verran vielä, että se kaapeli meni poikki joskus talven loppupuolella ja nyt ennen talvea ajattelin vaihtaa. Vakionopeuden säädin alkoi toimii, niin kun pitää, mutta se perkelen airbag ei sammunut. Penkinalustan liittimet käynyt läpi....ei vaikutusta! Autocom ei anna mitään vikakoodeja. Onko mitään mahdollisuutta selvittää jotenkin ja paikantaa, mistä johtuu? Hakuammunnalla mennään ja seuraavaksi alan irrottamaan penkkien molemmilta puolelta näitä turvavyön airbag johtoja. Ei kovin helposti pääsee niihinkään käsiksi. Vähän epäilen jo sitäkin, että voiko luottaa siihen ja onkohan se tilaamani uusi kaapelinauhan paketti ihan 100% kunnossa? En voi sitäkään nyt välttämättä sanoa, että vika olisi siinä kaapelinauhan paketissa, kun sillä vanhalla rikkinäisellä ajellut reilusti yli puoli vuotta ja siinä ajassa voi tulla vikoja mihin vaan. Mietin jo sitäkin, että pitäisikö silti kokeilla vaihtaa huvikseen siihen vanhaan runkoon se pelkkä nauhakaapeli?

Viimeksi muokattu:

Puuha-Pete

Jäsen
Lue vikakoodit jollain kunnon lukijalla ennen seuraavia toimenpiteitä. Jos vikavalo palaa, niin silloin löytyy myös vikakoodi.
En tiedä tiedä että miten tässä tapauksessa on, mutta joissain merkeissä/malleissa turvatyynyihin liittyvät vikakoodit pitää poistaa korjauksen jälkeen ja vasta sitten vikavalo sammuu.

Megane

Aktiivinen jäsen
Eräässä toisessa merkissä johon vaihdoin tuon spiraalin viime syksynä,ja sain silloin merkkivalon toimimaan vikakoodin poistolla, syttyi turvatyynyn valo omia aikojaan menneenä kesänä,ei vikakoodeja,mutta napsautin lukijasta siitä huolimatta "poista vikakoodit" nappia,valo sammui ja siitä lähtien on toiminut kuten pitääkin... ;)

roxio

Jäsen
Lue vikakoodit jollain kunnon lukijalla ennen seuraavia toimenpiteitä.

Mietin, että mulla on siinä koneessa toinenkin ohjelma ja kokeilin sillä. Sieltä löysin myös airbagin erikseen ja tulihan sieltä ne koodit. Ihmettelin vaan, että kumma, kun sellainen hintava ohjelma kun autocom ei anna airbagin vikakoodeja. Piraatit kylläkin molemmat, mutta kuka harrastaja alkaa maksamaan sellaisia summia. Ensin sain nämä
Renault 1.png
.....ja sen jälkeen kun poistin, niin nämä 3 ei poistuu millään
Renault 3.png
Ymmärränkö nyt oikein, että vika alkaa olee vahvasti siinä kuskinpuoleises penkkijutuissa ja ei varmaan muuta ku alkaa repimään penkkiä irti, että pääsis helposti joka puolelle käsiksi?

Puuha-Pete

Jäsen
Siltä tuo vahvasti vaikuttaa, eli joku liitin on irti tmv. Ehkä ratin parissa puuhatessa penkki on ollut ihan taka-asennossa ja siinä yhteydessä tai muuten joku liitin tai johto penkin alla on saanut osumaa.

roxio

Jäsen
Siltä tuo vahvasti vaikuttaa, eli joku liitin on irti tmv.
Pitihän se arvata. Pari vuotta sitten katsastuksessa pitkä kaveri istui sisään ja liikutti penkkiä ihan taakse että mahtui istumaan. Oli sitä vikaa jo aikaisemminkin penkin liikuttamisen jälkeen, mutta aina se lakkasi kun räpelsin johtoja. Noh ei siinä mitään.... läpi meni ja sitten kun lähdin liikkeelle pihasta, en saanut 100 metriäkään ajaa kun syttyi - huokasin helpotuksesta. Vuosi myöhemmin viime vuonna toivoin, ettei sama kaveri istuis just mun autoon - noh sama kaveri oli just vapaana ja hiljakseen toivoin, että kävis sama tuuri kun edellisenä vuonna. Silloin ei edes syttynyt katsastuksen jälkeen. Taas mietin, et kävi tuuri ja huokasin helpotuksesta. Mutta nyt kun itse lykkäsin penkin ihan taakse, kun vaihdoin sitä ratin nauhaa, niin se on nyt sitten vihdoin siinä kunnossa, että tarttis oikein tehdäkin jotain :D

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Tarpeeksi kauan kun tuota liitintä turailee ja lopulta hermot menee, niin johto kerrallaan irti liittimistä, juottaa toisiinsa ja kutistesukka päälle.

On aika autias olo sen jälkeen, kun uskaltaa penkkiäkin siirtää huolettomasti ääriasennosta toiseen :D

Megane

Aktiivinen jäsen
Pitihän se arvata. Pari vuotta sitten katsastuksessa pitkä kaveri istui sisään ja liikutti penkkiä ihan taakse että mahtui istumaan. Oli sitä vikaa jo aikaisemminkin penkin liikuttamisen jälkeen, mutta aina se lakkasi kun räpelsin johtoja. Noh ei siinä mitään.... läpi meni ja sitten kun lähdin liikkeelle pihasta, en saanut 100 metriäkään ajaa kun syttyi - huokasin helpotuksesta. Vuosi myöhemmin viime vuonna toivoin, ettei sama kaveri istuis just mun autoon - noh sama kaveri oli just vapaana ja hiljakseen toivoin, että kävis sama tuuri kun edellisenä vuonna. Silloin ei edes syttynyt katsastuksen jälkeen. Taas mietin, et kävi tuuri ja huokasin helpotuksesta. Mutta nyt kun itse lykkäsin penkin ihan taakse, kun vaihdoin sitä ratin nauhaa, niin se on nyt sitten vihdoin siinä kunnossa, että tarttis oikein tehdäkin jotain :D
Et vaan tuota muistanut kertoa kun neuvoja kyselit? :rolleyes:

roxio

Jäsen
Et vaan tuota muistanut kertoa kun neuvoja kyselit? :rolleyes:
En itse asiassa ajatellut koko asia, kun olin ihan yllättynyt, ettei airbag valo sammunut kun vaihdoin sen nauhakaapelin. Vasta siinä vaiheessa kun Puuha-Pete mainitsi tuon penkin ollessa ihan taka-asennossa, niin silloin aloin miettimään, mitä aikasemmin oli tapahtunut. Itse olin niin varmaa sen vaihdon jälkeen, että nyt voi lähteä katsastukseen pian, mutta yllätyin, että asiat eivät menneetkään näin kuin uskoin menevän. Jotenkin olin enemmän varmaa siitä, että olin saanut paskan ja viallisen osan. Siitä tosin jälkeenpäin olen pahoillani, ettei tullut sellainen asia mieleen, kun kerran aina johtoa koskemalla/liikuttamalla se hävisi ja luulin, että nytkin näin olisi, jos siinä penkin alla olisi vika.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom