Jäähsytysjärjestelmän ilmaus Renault Clio 1.4 vm.2000

Krenöö

Nuorempi jäsen
Lisäsin jäähdyttäjään nestettä, ja sen jälkeen ja vähän ennen sitäkin alkoi lämmin ilma loppuun, kuumahan se ole ollutkaan sen mitä olen omistanut kyseistä autoa.Olen käyttänyt autoa lämpymäksi, aukaissut painesäiliön korkin ja letkuja puristellut, mutta se ei riitä.Onko siinä jotain proppua tms.kikkaa? Ajettu 211th. ja painelaakeri alkoi pitään ääntä - WOT?

muski

Aktiivinen jäsen
Itse olen tehnyt niin, että antanut käydä tyhjäkäyntiä paisuntasäiliön korkki auki, niin ilmat on poistunut sieltä kautta ja lisännyt nestettä tarvittavan määrän lisää. Jos nestettä häviää, niin oisko siinä alkavaa kannetiiviste vikaa, kun kuitenkin jo noin vanha auto. Tuohon lämpimyyteen liittyen, niin kenno saattaa olla tukkeentunut, esim. nesteiten vaihtamatta jättämisen vuoksi, tai siihen alkuperäiseen nesteeseen on sekoitettu jotain muuta nestettä.

jk_single

Jäsen
Vanhemmissa Relluissa tapaa olla ilmausruuvit termostaatin kannessa ja lämppäriin menevässä letkussa

Esim osa 10

1730355675542.png

PikaClio

Jäsen
Renun moottorit lämpiävät melko äkkiä ja ainakaan yhdessäkään omassa häkkyrässä ei ole tarvinnut vilusta hytistä...paitsi tipparellussa , mutta se onkin toinen juttu.
Tarkkaileppa lämpömittaria nouseeko neula siihen lähes vaakatasoon. Jos ei niin termostaatin vaihto voi olla hyvä idea...ja kohtuu halpa.
Jos vaihdat termostaatin, niin tarkkana sen termostaatin tiivisterenkaan kanssa. Sitä on olemassa kahta paksuutta ja sillä ohuemmalla vuotaa takuuvarmasti.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Voin sanoa kyllä kokemuksesta, että Clio II , ainakin Phase I on kylmä talvella, kenno taitaa vuotaa, neste kennossa on puuroa, ja se tukkii koko kennon ja jäähdytys neste haisee kun lämmönhenkäyksen saa päälle. Joutuu purkamaan koko kojelaudan jos haluaa kennon vaihtaa. Itse lähtisin vaihtaan termarin ja ottaa letkut irti ja puhdistaa koko järjestelmä kokonaisuudessaan. Jos joku on jo vaihtanut kennon ja osaa sen tehdä, niin olen itse valmis maksaan siitä, että joku purkaa atomeiksi ja tekee työn. Oikein ei ole vapaaehtoisia löytynyt.

PikaClio

Jäsen
Näitä neronleimauksia osuu aina silloin tällöin kohdalle. Huomaa kyllä, että sunnitellessa autoa on ollut aivan toissijaista miten sitä huolletaan. Ja just tuo Clio 2 lämmityslaitteen kennon vaihto on kyllä hyvä esimerkki.

Omalle kohdalle osui lämmityslaitteen puhaltimen vaihto Megane Mk 1 Ph 2. Joko en tehnyt sitä oikein tai sitten se vaan oli tarkoitettu niin hankalaksi hommaksi mitä se sitten oli. Veikkaan että diesel ja ilmastointi oli ne jutut jotka nosti vaikeusastetta.

Samoin jakopään vaihdossa tulee välillä jänniä tilanteita kun jotain pulttia ei saa pois siirtämättä mootoria sun muuta. Katselin joskus Continentalin opetusvideon Renun jakopäärempasta. Ai että se kundi hymyili leveästi ja oli helppoa kun kone oli studiossa pukissa kiinni ja tilaa oli kaikkialla vaikka tanssiaiset pitää. Vois hymy hyytyä kun alkaisi vääntää sitä hommaa ihan oikeasti autossa kiinni olevaan moottoriin...

Meikä

Jäsen
Vanhemmissa Relluissa tapaa olla ilmausruuvit termostaatin kannessa ja lämppäriin menevässä letkussa

Esim osa 10

katso liitettä 20556
Kannattaa lukea kokemukseni Twingo I C06 jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvin avaamisesta ja etenkin sen vääntämisestä takaisin kiinni. Ja kyseisellä Kipolla oli ajettu vain se reilu 82 000km. Tässä kysyjän Clio on raatanut jo sen yli 200 000 km.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Pakko on sanoa,että itellä on lähes 400tkm tuossa II kopan 1.9D ja letkuissa/putkissa olevat ilmausnastat on niin jumissa ettei uskalla kylmiltään aukoa. Jos koittaa asukasta, niin kiinni ei saa. Olen todennut, että helpommalla pääsee kun ostaa uudet putket kun niitä vielä saa. Vanha kumi ja muovi haurastuu.

Jour de fete

Jäsen
Näitä neronleimauksia osuu aina silloin tällöin kohdalle. Huomaa kyllä, että sunnitellessa autoa on ollut aivan toissijaista miten sitä huolletaan. Ja just tuo Clio 2 lämmityslaitteen kennon vaihto on kyllä hyvä esimerkki.

Omalle kohdalle osui lämmityslaitteen puhaltimen vaihto Megane Mk 1 Ph 2. Joko en tehnyt sitä oikein tai sitten se vaan oli tarkoitettu niin hankalaksi hommaksi mitä se sitten oli. Veikkaan että diesel ja ilmastointi oli ne jutut jotka nosti vaikeusastetta.

Samoin jakopään vaihdossa tulee välillä jänniä tilanteita kun jotain pulttia ei saa pois siirtämättä mootoria sun muuta. Katselin joskus Continentalin opetusvideon Renun jakopäärempasta. Ai että se kundi hymyili leveästi ja oli helppoa kun kone oli studiossa pukissa kiinni ja tilaa oli kaikkialla vaikka tanssiaiset pitää. Vois hymy hyytyä kun alkaisi vääntää sitä hommaa ihan oikeasti autossa kiinni olevaan moottoriin...
Tuo jakopäärempan hankaluus konkretisoitui totaalisesti tällä viikolla kun korjaamomestari käytti hommaan 10 ja ½ tuntia ja jäähdyttäjä oli jäänyt ilmaamatta... kysyin asiasta kassalla ja kertoi ilmauksen hoidetuksi... no 5km ajon jälkeen auto keitti ja nyt odotellaan menikö kansipahvi

Meikä

Jäsen
Lisäsin jäähdyttäjään nestettä, ja sen jälkeen ja vähän ennen sitäkin alkoi lämmin ilma loppuun, kuumahan se ole ollutkaan sen mitä olen omistanut kyseistä autoa.Olen käyttänyt autoa lämpymäksi, aukaissut painesäiliön korkin ja letkuja puristellut, mutta se ei riitä.Onko siinä jotain proppua tms.kikkaa? Ajettu 211th. ja painelaakeri alkoi pitään ääntä - WOT?
Joskus kannattaa myös puhdistaa jäähdytysjärjestelmä jos lämmityslaite on tehoton tai jäähdytys on puutteellinen. Myös termostaatti kannattaa tietenkin vaihdattaa jakorempan yhteydessä.

Kirjoitat tuossa että "Lisäsin jäähdyttäjään nestettä...." Onko tässä mallissa jäähdyttäjässä korkki? Vai lisäsitkö paisuntasäiliöön?

Onko tässä laitteessa D4F -moottori? Kyllä nämä saa ilmattua availematta ilmausruuveja. Tarvitaan aikaa ja vähän tietotaitoa.

Kokeille irrottaa paisuntasäiliö kiinnikkeistään ja nostat sen selvästi ylemmäs jäähdytysjärjestelmää. Auto tyhjäkäynnille ja annat lämmetä. Tämän jälkeen kohtuullisesti kierroksia moottorille (n. 1500-2000). Ilmojen pitäisi tulla pois itsekseen. Ja tietysti lämmityslaitteen venttiili on oltava auki.

Muutenkin kannattaa lisätä jäähdytysnestettä silloin kun moottori on käynnissä ja mielellään niin että termostaatti on auki.

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Joskus kannattaa myös puhdistaa jäähdytysjärjestelmä jos lämmityslaite on tehoton tai jäähdytys on puutteellinen. Myös termostaatti kannattaa tietenkin vaihdattaa jakorempan yhteydessä.

Kirjoitat tuossa että "Lisäsin jäähdyttäjään nestettä...." Onko tässä mallissa jäähdyttäjässä korkki? Vai lisäsitkö paisuntasäiliöön?

Onko tässä laitteessa D4F -moottori? Kyllä nämä saa ilmattua availematta ilmausruuveja. Tarvitaan aikaa ja vähän tietotaitoa.

Kokeille irrottaa paisuntasäiliö kiinnikkeistään ja nostat sen selvästi ylemmäs jäähdytysjärjestelmää. Auto tyhjäkäynnille ja annat lämmetä. Tämän jälkeen kohtuullisesti kierroksia moottorille (n. 1500-2000). Ilmojen pitäisi tulla pois itsekseen. Ja tietysti lämmityslaitteen venttiili on oltava auki.

Muutenkin kannattaa lisätä jäähdytysnestettä silloin kun moottori on käynnissä ja mielellään niin että termostaatti on auki.
Tai sitten 1.5litran limpsapullosta pohjasta irti ja se tiivisti paisuntasäiliön kortin tilalle. Tässähän näkee hyvin, kun ei enään kupli eli ilmat ovat postuneet.

Meikä

Jäsen
Tai sitten 1.5litran limpsapullosta pohjasta irti ja se tiivisti paisuntasäiliön kortin tilalle. Tässähän näkee hyvin, kun ei enään kupli eli ilmat ovat postuneet.
Aika erikoinen keksintö. Miksi tällainen pitäisi tehdä? Meinatteletko että jäähdytysneste tulvii paisuntasäiliöstä yli kun järjestelmää ilmataan? En kyllä' ymmärä tuollaisen viritelmän tarpeellisuutta.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Oldest trick in The book.

Neste pinnan taso saadaan mahdollisimman korkealle jolloin neste "painaa" itseään omalla painollaan.
Ja kun järjestelmässä on ilmaa joka lämmetessään laajenee niin saattaa paisunta säiliöstä "röyhtäillä", tällä pidetään sekin kurissa.

Viimeksi muokattu:

Meikä

Jäsen
Ja kuten sanoin jo aiemmin, tuon saman voi tehdä nostamalla paisuntasäiliö selvästi koko järjestelmän yläpuolelle, olettaen että säiliö on irrotettavissa. Näin minä tein Twingotouhuissani.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
No sitä paisuntasäiliöö ei välttämättä saa helposti irti, kun se on siinä ollut sen 15-20 vuotta. Kerran tein yhteen relluun helpon ratkaisun kun oli niin sameakin eikä puhtaaksi tullut. Ostin uuden, uudella korkeilla, samalla kun uusi jäähdytin ja letkuja uusittiin. Pääsi tässä helpommalla.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Ja kuten sanoin jo aiemmin, tuon saman voi tehdä nostamalla paisuntasäiliö selvästi koko järjestelmän yläpuolelle, olettaen että säiliö on irrotettavissa. Näin minä tein Twingotouhuissani.
Usko tai älä mutta voin kertoa että kaikissa autoissa ei niinvaan nosteta paisaria tikapuille.

PikaClio

Jäsen
Mielenkiintoinen keskustelu TSI-vinkkeineen.

Itse olen täyttänyt alipaineella milloin siihen on ollut mahdollisuus. Tosin Renuissa on huomattavan harvassa jäähdyttimen tyhjennysproppuja. Alipaineella tulee nopsasti ja varmasti valmista. Säästää aikaa ja joskus jopa kansipahvin. Ja on halpa menetelmä

Meikä

Jäsen
Usko tai älä mutta voin kertoa että kaikissa autoissa ei niinvaan nosteta paisaria tikapuille.
En ole väittänytkään tietäväni asiaa kaikien autojen osalta. Tässähän on kyse Clio 2000 1.4 vekottimesta. Kysyinkin jo tuolla aiemmin tämän laitteen moottorityypiä ja sitä onko tässä jäähdyttäjässä korkki. Tämä laite on samaa ikäluokkaa kuin nuo minun Kipponi. Suoraan ei tietysti voi verrata, mutta jos tietäisi varustelukoodin niin voisi asiaa auttavasti vilkaista vaikka CatCar -sivustoilta. Mutta korostan vielä etten ole väittänyt tietäväni kaikkien autojen rakennetta jos sellainen harha on noista kirjoituksistani tullut. En ole nähnyt kyseisen Clion konehuonetta, joten siitä en voi sanoa mitään varmaa.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Mielenkiintoinen keskustelu TSI-vinkkeineen.

Itse olen täyttänyt alipaineella milloin siihen on ollut mahdollisuus. Tosin Renuissa on huomattavan harvassa jäähdyttimen tyhjennysproppuja. Alipaineella tulee nopsasti ja varmasti valmista. Säästää aikaa ja joskus jopa kansipahvin. Ja on halpa menetelmä
Harvoilla on mahdollisuus oikiaan alipaine täyttöön.
Paljon olen miettinyt diy versiota mihin liittyy paisarin korkin kokoinen ja parin metrin mittainen letku ynnä pölynimuri...

Aikanaan Kiinasta tilasin alipaine täyttö systeemin mutta ainakaan v6 lagunaa se ei tyydyttänyt...
Sain halvalla...

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
En ole väittänytkään tietäväni asiaa kaikien autojen osalta. Tässähän on kyse Clio 2000 1.4 vekottimesta. Kysyinkin jo tuolla aiemmin tämän laitteen moottorityypiä ja sitä onko tässä jäähdyttäjässä korkki. Tämä laite on samaa ikäluokkaa kuin nuo minun Kipponi. Suoraan ei tietysti voi verrata, mutta jos tietäisi varustelukoodin niin voisi asiaa auttavasti vilkaista vaikka CatCar -sivustoilta. Mutta korostan vielä etten ole väittänyt tietäväni kaikkien autojen rakennetta jos sellainen harha on noista kirjoituksistani tullut. En ole nähnyt kyseisen Clion konehuonetta, joten siitä en voi sanoa mitään varmaa.
No kattoo sitten 1.4 16V Meganen konehuoneeseen tai 1.4 8V-00 Clion konehuoneeseen, tai minkä tahansa 2000-luvun Relluun,niin paisuntasäiliössä on se korkki, ei jäähdyttäjässä. Mietinkin tässä,että missäs Rellussa on ollut jäähdyttäjässä korkki viimeks? Hetkonen tais olla joku täysmetallinen jäähdyttäjä.

Ylös Bottom