Megane III 1.2TCe Check Stop & Start

Tipitce

Jäsen
Otsikon mukainen teksti tuli info-näyttöön ja luonnollisesti kyseinen toiminto lakkasi toimimasta.
Auto toimi normaalisti eikä starttausongelmia ollut ennen vikailmoitusta.

Latasin Ctekillä akun täyteen ja kävin testauttamassa akun parin päivän päästä. Akku oli testin mukaan kunnossa, vaikka ikää olikin jo 9 vuotta.
Luetutin paikallisessa merkkiliikkeessä vikakoodit, sieltä löytyi DTC923A92 (Käytetty 12V akku) ja siitä johtuva DTC926768 (Pysäytä ja käynnistä hallintamodulin piiri)

Akku käytettiin irti ja vikakoodit nollattiin ja auto toimi taas normaalisti. Vaihdatin kuitenkin uuden akun ja kaikki on nyt kunnossa.

Ainoa mikä ihmetyttää että tuliko tuo vikailmoitus pelkästään sen takia että akku oli jo noin vanha ja tietokoneen mielestä tunnit ovat täynnä?

Onko kenelläkään vielä vanhempaa akkua käytössä stop & start toiminnalla olevassa autossa?

otto

tipan tuntija + R 19
mulla lähes 7 vuotias akku, no problem yet, mutta luin transportterin manuaalin, mitä kaikkea sähkönkuluttajaa, lämpötiloja, laturia ym tietokone valvoo että tuo s&s yleensä toimii niin lista on pitkä, ja 9v akun jännite heittelee liiaksi kuormien kanssa, siitä tuo varoitus että huolto saa töitä:rolleyes:

Renu10

Nuorempi jäsen
Mulla on meg3 2014 1,2 tce ja sekin herjaa check trt & stop. Vaihdoin akun, mutta vaihdon aikana syötin virtalähteestä 13 v niin ettei jännitekatkosta syntynyt. Vika koodeja nollattiin paikallisessa motonet korjaamossa, vaan eipä auttanut. Heidän sähköspesialisti oli lomalla, joten tätyy käydä uudelleen. Raportoin sitten….

Tipitce

Jäsen
Mulla on meg3 2014 1,2 tce ja sekin herjaa check trt & stop. Vaihdoin akun, mutta vaihdon aikana syötin virtalähteestä 13 v niin ettei jännitekatkosta syntynyt. Vika koodeja nollattiin paikallisessa motonet korjaamossa, vaan eipä auttanut. Heidän sähköspesialisti oli lomalla, joten tätyy käydä uudelleen. Raportoin sitten….
Megane III:ssa akun voi ottaa irti ilman ongelmia. Itse asiassa kun akun kytkee takaisin niin näyttöön tulee kysymys onko akku uusi. Kun omaan autoon vaihdettiin uusi akku ja vastattiin kysymykseen yes, niin auto teki sarjan testejä eri yksiköille. Sitä poistuuko vikakoodin uuden akun ja testisarjan jälkeen en tiedä mutta aika helppo kokeilla.

Renu10

Nuorempi jäsen
Kiitos vinkistä Tipitce. Irrotin akun ja kytkin takaisin, vatasin yes kysymykseen akusta. Virheilmoitus start/ stop ongelmasta katosi.
Motonet korjaamo sai turhan 50 egee. Olis pitänyt tulla tänne aikaisemmin:cool:

R

Rojektori

Vieras
Pitääpä kokeilla käyttää omasta GS akku irti ja katsoa kysyykö akusta jotain. Voisko lataus ongelma johtua siitä että ei ole vastannut kysymykseen akusta...ei kyllä ole tuossa start stoppia

Ylös Bottom