Grand Scénic -04 lämmityslaitteen mysteeri

cliotta

Jäsen
Tänään en tuota jännää tuoksua enää huomannut, olin itse asiassa unohtanut koko asian. Täytyy seurata tilannetta.

cliotta

Jäsen
Nonni, pari kuukautta meni kivasti, mutta nyt tuli soitto miniältä, että lämppäri toimii vain nelosnopeudella. Oli kai ensin vähän vaihdellut se, millä nopeudella toimii. Etuvastuksen vaihdoin pari kuukautta sitten. Tarkoittanee siis sitä, että lämppärin moottorin vaihto tällä kertaa edessä. Tässä mallissa etuvastus oli apumiehen jalkatilassa, mutta itse moottori lienee siellä kuskin puolella kaasupolkimen vieressä? Varmasti viheliäinen vaihtaa ahtaassa tilassa ja ilmeisesti polkimet pitää irrottaa? Nyt olis tilauksessa linkki hyvään videoon tuosta operaatiosta. Jostain löysin jo sanallisen ohjeen, mutta kuvia/videoo kaipaisin ennen operaatiota.

S

senu

Vieras
Puhaltimen moottorin vaihto vaatii koko kojelaudan irroituksen. Mukavinta olisi työskennellä lämpimissä tilossa....

cliotta

Jäsen
Puhaltimen moottorin vaihto vaatii koko kojelaudan irroituksen. Mukavinta olisi työskennellä lämpimissä tilossa....

Onko tämä varma tieto? Mitä katselin noita muutamia videoita, niin niissä vaihto tehtiin sieltä kuskin jalkatilasta ja vaatii mm polkimien irrotuksen.

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Ehkä noin 80% näistä on juurikin niitä malleja joissa täytyy ihan oikeesti ottaa kojelauta irti, koska puhallin on mittariston takana suoraan kojelaudan alla.

Se kojelaudan irroitus on monelle hirvee pelkotila. Ei oo oikeesti mikään iso homma.

Ite oon tehny sen todella moneen ja mulla menee siihen noin pari tuntia kun tietää mikä mistäkin irtoo.

Rohkaisuna vaan tarkoitan että ei ens kertalaisellakaan siihen päiviä mene. :)

S

senu

Vieras
Löydät puhaltimen moottorin kun otat raitisilma suodattimen pois ja valaiset kolon taskulampulla.

cliotta

Jäsen
Ehkä noin 80% näistä on juurikin niitä malleja joissa täytyy ihan oikeesti ottaa kojelauta irti, koska puhallin on mittariston takana suoraan kojelaudan alla.

Se kojelaudan irroitus on monelle hirvee pelkotila. Ei oo oikeesti mikään iso homma.

Ite oon tehny sen todella moneen ja mulla menee siihen noin pari tuntia kun tietää mikä mistäkin irtoo.

Kiitos rohkaisusta…sattuisko olemaan linkkiä videoon joka olis keskittynyt tuohon yläkautta tapahtuvaan puhaltimen moottorin vaihtoon? Auto on nimittäin vielä maailmalla ja joudun opiskelemaan etänä molemmat versiot vaihdosta etukäteen, että menee sitten vaihto sujuvasti, kun auto ei voi olla viikkoja tässä tallissa.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
toimii vain nelosnopeudella. Oli kai ensin vähän vaihdellut se, millä nopeudella toimii. Etuvastuksen vaihdoin pari kuukautta sitten. Tarkoittanee siis sitä, että lämppärin moottorin vaihto tällä kertaa edessä
Kannattaisko kuitenkin paikallistaa vika ennenkuin repii kojelautaa...

sulo

Jäsen
Luulisihan puhaltimen toimivan, jos kerta täysillä toimii. Eiköhän vika taas ole etuvastuksessa. Ainakin kannattaa mitata ennen purkua

S

senu

Vieras
Johtuen moottorin kuluneisuudesta ja kasvaneesta virran tarpeesta uusikin etuvastus tai jo tehtaalla valmiiksi alimitoitetut liittimet tulevat tuhoutumaan . Puhaltimen suurin nopeus 4 ohittaa etuvastuksen ja antaa 12 volttia suoraan moottorille.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

cliotta

Jäsen
Kannattaisko kuitenkin paikallistaa vika ennenkuin repii kojelautaa...

Minulla ei ole oikein muita keinoja kuin se, että vaihtaa osan. Vaihtoehdot ovat etuvastus, liittimet, johdot, säätöpaneeli ja moottori. Etuvastus, johdot ja liittimet ok ja säätöpaneeli toimi vielä viime viikolla normaalisti. Ei siihen oikein jää muuta kuin moottori? Jos sais lainaan jostakin toimivan moottorin, niin vois kokeilla tai sitten hakee kaupasta ja palauttaa jos ei ollut vikaa siinä ;)

cliotta

Jäsen
Johtuen moottorin kuluneisuudesta ja kasvaneesta virran tarpeesta uusikin etuvastus tai jo tehtaalla valmiiksi alimitoitetut liittimet tulevat tuhoutumaan . Puhaltimen suurin nopeus 4 ohittaa etuvastuksen ja antaa 12 volttia suoraan moottorille.

Tätä minäkin epäilen vahvasti kun yritin lukea enklanniksi asiasta. Harmittaa se, kun vaihdoin sen etuvastuksen, niin en yhtään ajatellut sitä puhaltimen paikkaa:oops: Käsikopelolla sain sen liittimen paikalleen jossain siellä ohjausakselin oikealla puolella. Olin toki purkanut ne muovit siitä ympäriltä. Yläpuolelta katsoin ja vasemmalla kädellä tuuppasin liittimen paikoilleen. Nimittäin videoiden perusteella niitä moottoreita on ainakin kahdessa eri paikassa, siinä mittarin takana/alla ja kaasupolkimen vieressä alhaalla. Helpottais kun tietäisi kummasta tässä tapauksessa on kysymys. Auton omistaja ei osannut etänä kertoa asiaa.

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
videolla kohta 12:38 missä puhallin jo näkyy.

Enpä ole Sceniciä purkanut, mutta ihankohan varmasti pitää taas Rellusta purkaa lattiamatot, ratti, vaihdekeppi, mittaristo ja kaikki muu mahdollinen, että saa kojelaudan YLÄosan avattua? o_O o_O o_O

Sinällään vaikuttaa tuo puhallin olevan Rellun mittapuulla ihan järkevässä/helpossa paikassa:D Puukkosaha tuntuisi pätevältä apuvälineeltä.:cool:

S

senu

Vieras
Joka viikkohan ne matot tarttee tampata. Toinen klippi missä itse puhallin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

cliotta

Jäsen
Kiitos videoista. Tuossa vaiheessa moottorin vaihto onnistuu minultakin kun tuo koko yläosa on purettu. Siihen liittyy kaikenlaista mm airbag..
En ole vielä löytänyt sellaista videoo missä olisi tuo kojelaudan purku askel askeleelta. Eiköhän sellainenkin löydy jostain?

cliotta

Jäsen

Mites on, olisko sinulla kokeneena purkajana joko vinkki mistä löytyisi ohjetta tuohon kojelaudan purkuun?

Ylös Bottom