Clio IV alatukivarret, takuu

hhelminen

Tunnettu jäsen
Itse miettinyt noiden nippojen laittamisesta että miten saa ne poraamisessa ja kierteyttämisessä syntyvät purut pois etteivät joudu niveleen. Muovia/nylonia jos on pallon vastinpinta niin saattaa vaikuttaa sekin kulumiseen.
Poratessa liki kaikkihan moskahan tulee ulospäin, kierteytyksen tein alhaalta päin koska silloin on pieni riski että menee lastuja sisään.
Eikä siellä varmaan pieni tuon peltikupin suht pehmeä lastunpala misään tunnu kun vassua on reilusti nivelessä, saattaa olla ettei koskaan roskat edes osu palloon tai sen vastakappaleeseen..

epe

Jäsen
Lastut tunnu missään tallaisessa paikassa. olen ensimmäisen kerran laittanut nipan palloniveleen 80-luvulla 12 TS:n niveliin ja ne ovat vieläkin
paikallaan (nivelet) eli sinne vaan jos on tilaa.

hamu

Nuorempi jäsen
Päivitetetään taas:
Lokakuusta lähtien olen muutamia kertoja soitellut huoltoon. Ensin ei ollut mitään arvioita osien saapumisesta. Seuraavaksi kerrottiin tehtaan vahvistaneen toimituksen 18.11. Tästä päivästä noin viikon päästä soittelin ja tiedustelin tilannetta. Järjestelmässä näkyy edelleen toimitukseksi sama viikko, mutta osia ei tule. Renaultin iso varasto Euroopassa on kuulemma muuttanut ja koko varaosien logistiikka on sekaisin. Toimitukset pahimmillaan puoli vuotta myöhässä ja kukaan ei oikeasti tiedä mitä osia on ja missä.
Huoltohenkilö oli kuitenkin toiveikas siitä, että ennen joulua osat tulevat ja auto saadaan vihdoin kuntoon. Mitään varmaa ei edelleenkään. En missään nimessä tarkoita mitään negatiivista Suomen pään toimintaa kohtaan, mutta kyllä tämä aika uskomaton sirkus on. Kohta neljä kuukautta ja 10 tkm takana väljillä alapallonivelillä, koska Renault ei pysty toimittamaan osia.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Mitä tästä opimme! Käytetään laadukkaita tarvikeosia. Niitä saa ja voi kestää saman ellei pidempään!

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Kohta neljä kuukautta ja 10 tkm takana väljillä alapallonivelillä, koska Renault ei pysty toimittamaan osia.
Entäs sitten jos/kun pallo hyppää pois kupistaan!?!
Varmaankin maahantuojalta saa pienellä alennuksella uuden alapallonivelen mutta asiakkaan maksettavaksi jää asennus plus omat ja vastapuolen vahingot.

Kerran olen tunkannut auton ilmaan ja asettanut alapallon takaisin kuppiinsa ja sen sai onneksi tehdä pihatiellä, elävän siskon katsoessa vieressä!

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Enpä ole selvittänyt tarkemmin, mutta ajattelin etten voi valmistajan takuuna tehtävään työhön ehdottaa tarvikeosia.
No jjuu toi on varmaan totta kyllä. Toikin on vähän suhteellista mikä on tarvikeosa tai alkuperäinen . Monetkerrat on ollu samat osat laadukkaana tarvikkeena ja alkuperäisenä, erona vaan Renaultin paketti. Kunhan ei Mapcoa osta, niin kaikki muut sallitaan.

Onhan se oikeasti aika kumma juttu, ettei noinkaan perusosia löydy maahantuojan varastosta vaan logistiikka on ajettu siihen, että tilataan lentokoneella.

Itselle tuli puolessa päivässä Puolasta erään suuren autotarvikemaajantuojan toimesta ohjaustehostin, kun mitkään muut eivät sopineet vaikka annettiin rekisterinumerot, runkonumerot yms niin aina vaan tuli väärä. 5 erilaista tuli ja kaikki eri kiinnityksellä. Kyllä näitä Relluja on koottu milloin milläkin ihme osilla. Ehkä 1.9 D mopokoneessa on sitten harvinainen tehostin. Taatusti eri kuin bensassa...:)

hamu

Nuorempi jäsen
Entäs sitten jos/kun pallo hyppää pois kupistaan!?!
Varmaankin maahantuojalta saa pienellä alennuksella uuden alapallonivelen mutta asiakkaan maksettavaksi jää asennus plus omat ja vastapuolen vahingot.

Kerran olen tunkannut auton ilmaan ja asettanut alapallon takaisin kuppiinsa ja sen sai onneksi tehdä pihatiellä, elävän siskon katsoessa vieressä!
Tässä suhteessa luotan sokkona huoltoon. Heidän vastuullaan on ollut sanoa, jos ajaminen on riskialtista.
Minä olen maksava asiakas ja luotan "ammattilaiseen".

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Kyllä näitä Relluja on koottu milloin milläkin ihme osilla.
Vittu joo! Koleokseen toinen käsijarru vaijeri löytyi autoartikkelin kautta ja toinen marmorin kautta.
Ja molemmat Nissanin pussissa, suunnilleen 120e/kpl.
Nissanin liike ei tiennyt mistään mitään eikä tarvike liikkeet Suomessa tai Euroopassa.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Tässä suhteessa luotan sokkona huoltoon. Heidän vastuullaan on ollut sanoa, jos ajaminen on riskialtista.
Minä olen maksava asiakas ja luotan "ammattilaiseen".
Rellun huollon vastuulla ei vaikuta olevan yhtään mitään.

Jos/kun jotakin sattuu niin sanotaan että asiakas lähti vaikka tiesi että nivelissä on vikaa. Että voi voi.

Ens kerran kun käyt liikkeessä niin pyydä jonkun nimi lappuun jossa sanotaan että väljillä alapalloilla ajaminen on turvallista.
Ja ota se lappu mukaan katsastukseen.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Joo onhan tuokin toisaalta ajattelutapa( mahdollisuus) , mutta jos mietitään, että ajaminen olisi jo niin vaarallista, että ei enää voisi ajaa, niin väitän ettei maahantuoja ota mitää vastuututa siirä jos jotain tapahtuisi näiden takia. Vastauksena tulee, miksi lähdit ajamaan. Ostaja , autoilija on vastuussa. Näin varmasti onkin. Amerikassa eri juttu. Tiedän, että luotetaan kun on takuullinen auto ja menee maahantuojan piikkiin , että hoituu. Mutta jonot ovat pitkiä, osia ei saa ja jos nämä joutuisi itse maksaan, niin kalliit ovat. Tässä suhteessa nuo tarvikeosat laadukkaina asennettuna tulevat varmasti halvemmaksi. Jaa mistäkö tiedän? Ajoin 4,5 kk (65000 km) Traficin alapallot vaihtokuntoon peräkärryn kanssa. Lemförderin vahvistetut laitettiin, kesti 4 vuotta sen jälkeen. Ainakin marmoritiskin hintoja kyselee, 200€ ei ole mitään. Tai ei edes riitä.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Ei toki rikkinäisellä autolla kannata ajella mutta se pallonivelen rakenne on sellainen ettei se pallo pääse kovin helpolla kyllä pois kolostaan. Renkaiden reunat alkaa varmaan ensin kulumaan kun pyörönkulmat muuttuu.

hamu

Nuorempi jäsen
En tiedä itkeäkö vai nauraa. Edellisen kerran marraskuun lopussa soittaessani tilanteesta sanottiin, että vahvasti uskovat saavansa osat ja auton kuntoon jouluksi. Ajattelin kysellä tilannetta nyt, kun mitään ei ole kuulunut. Renaultilta tullut kuulemma juuri viesti, että ainakaan tämän vuoden puolella alatukivarsia ei ole Suomeen tulossa. Vaikuttaisi kuulemma siltä, että heti vuoden vaihteen jälkeen tilanne paranee.

Enpä tiedä uskonko enää mitään. Ehkä yrittävät väsytystaistelua ettei tarvitse korvata takuuseen mitään.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Ens kerran kun käyt liikkeessä niin pyydä jonkun nimi lappuun jossa sanotaan että väljillä alapalloilla ajaminen on turvallista.

Tai edes tulosta tämä keskustelu ja jätä perikunnan haltuun. Ohjeista antamaan paperit onnettomuustutkintalautakunnalle jos pahin tapahtuu.

hamu

Nuorempi jäsen
No nyt kuulemma alle kahden viikon sisällä päästään vaihtamaan molemmat alatukivarret. Uskomattoman tiukassa kyllä Renaultilla alkuperäiset (kulutus)osat Euroopassa. Todettiin vielä erikseen, että jos olisi ollut epäilys alapallonivelten kestävyydestä tänne asti niin asialle olisi kyllä tehty jotakin.
No pääasia, jos osat nyt vihdoin päästään vaihtamaan.

juba

Nuorempi jäsen
Meillä menossa kolmannet alapallot 2016 mallissa. Ekat vaihdoin itse olisko ollu 2019 ja nyt meni taas. Eipä tullu mieleen kysellä mahdollista takuuvaihtoa ekalla kerralla, kilsoja oli sillon alle 100 tkm. Ainakin toisella kerralla ne alkoi narisemaan.
Muistaakseni muuten ihan iisi homma mutta ne tukivarsien etummaiset pultit oli hankala saada pois, jotakin oli tiellä etupuolella ja piti siitä jotakin irrottaa. Itse nivelen vaihto prässillä helppoa. Seuraavalle kerralle pitää kehitellä prässi millä saa tehtyä tukivarsi paikallaan.
Empäs tiedäkään vaihdettiinko pelkät nivelet vai tukivarret myös kun se tehtiin huollossa ja vaimo hoiti asian. Jääny mieleen että samaan tukivarteen sen nivelen voi vahtaa jokusen kerran. Onko sille joku määrä annettu jossakin? Kai se reikä voi jossain vaiheessa liian väljäksi.

Relluu

Jäsen
Renault Clio 0.9 Fete vuosimallia 2019 ja kilometreillä 68 tkm määräaikaishuollossa kerrottiin, että molemmat alapallonivelet ovat väljiä. Ikää autolla on siis melko tarkasti kolme vuotta.
Auton takuu on 4v/100tkm. Takuuehdoissa kuluvien osien kohdalla on lueteltu iskunvaimentimet ja jarrut, mutta tukivarsista tai alapalloista ei ole mainintaa.
Tiskillä kerrottiin, että alapalloja ei voi erikseen vaihtaa tarkoittaen sitä, että molempien puolien tukivarret tulee vaihtaa. Hinta on 690 € ja tehdas ei tule vastaan euroakaan. Vahva mielipide oli, että näitä ei kannata vaihdattaa muualla kuin merkkiliikkeessä jos haluaa takuun säilyvän viimeisenkin vuoden.
Onko ainoa vaihtoehto suostua tiskin vahvaan suositukseen vaihdattaa tukivarret merkkiliikkeessä ja köyhtyä lähes 700 €?

Aika ryöstö hinta. Juuri 2016vm Cliossa meni ensimmäisen kerran molemmat alapallonivelet 100tkm ajettuna, autojerryn kautta kilpailuttamalla sai molemmat pallonivelet asennettuna 170€ hintaan, ei paha hinta.

hamu

Nuorempi jäsen
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Kuukausi mennyt eikä kukaan ole edes vaivautunut soittamaan ja kertomaan, että luvattu kahden viikon aika venyy vielä.
Koko puolen vuoden aikana kukaan ei ole soittanut minulle. Olen itse joutunut soittelemaan ja kysymään mikä on uusi selitys.

Ylös Bottom