AGM akku EFB:n tilalle? (Capture I)

hhelminen

Tunnettu jäsen
Niin, miten tuon S&S´n pitäisikään talvella toimia? Jossain 0 asteen vaiheilla se on minulla ainakin ,kai suunnitellusti, lopettanut aina toimintansa.
Tuohon ei pystynyt antamaan aikoinaan maahantuojakaan suoraa vastausta, siihen liittyy niin monta asiaa, mm alkaen auton lämmityslaiteen säätimien asento vaikuttaa siihen (sama kun nokan sähköisen kaihtimenkaan ei pysty vaikuttamaan)..
Talvellahan ja kylmällä yleensäkin se on selväkin että se ei sammuta moottoria ja näin katkaisen lämmönkiertoa lämmityslaitteen kennolle, siitähän vasta älämölö syntyisi kun lasit sen takia huurtuisivat esim liikennevalissa seistessä umpeen.
Omassa Capturissa 7 vuotta vanha alkuperäinen 70Ah akku ja täysin vielä kunnossa, tosin en kiusaa sitä S&S toiminnolla vaan otan sen yleensä lähdössä pois päältä.
Capturissa niin kuin muissakin polttomoottorisissa autoissa S&S toiminto ja tuo jarrutus energian talteenotto toiminne on akun hiljainen surma, oli akku sitten minkä tyyppinen tahansa.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Capturissa niin kuin muissakin polttomoottorisissa autoissa S&S toiminto ja tuo jarrutus energian talteenotto toiminne on akun hiljainen surma, oli akku sitten minkä tyyppinen tahansa.
Akku on kuitenkin halpa ja helppo uusia., Jos omissa autoissa olisi S&S-toiminto, ottaisin sen pois päältä moottorin säästämiseksi, koska moottorin uusiminen on kallista tai ainakin työlästä.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Akku on kuitenkin halpa ja helppo uusia., Jos omissa autoissa olisi S&S-toiminto, ottaisin sen pois päältä moottorin säästämiseksi, koska moottorin uusiminen on kallista tai ainakin työlästä.
Veikkaampa että starttimoottorin ja turbon saa uusia kuitenkin ennen moottoria, mielenkiinnolla odotan kauanko kestävät kun näitä ylimääräisiä starttikertoja saattaa tulla runsaastikin..

mikro

Jäsen
Samoja ajatuksia on tullut tuon S&S´n osalta. Miettinyt vaan, että tuossa s&s-kytkimessä saisi olla 3 toimintoa. Eli tuolla kolmannella se ei kytkeytyisi päälle milloinkaan. Jos tuo auto löytyy minulta vielä takuuajan jälkeen, niin jotain ehkä tuohon pitää yrittää vaikka vaan mielenkiinnosta.

helkama

Jäsen
Voiko Capturissa alkuperäisen (luulen että on alkuperäinen yksilö) EFB -tyypin akun korvata suoraan AGM akulla? Hintaerot ei noiden kaahden välillä äkkiseltään googlattua enää kovin suuret ole.

Kysyinpä tätä nyt autosähköliikkeestä, ja vastaus oli että (ainakin tässä mun tapauksessa) AGM akku sopii ongelmitta EFB:n tilalle.

Auto kävi juuri ns. merkkihuollossa öljynvaihdossa ym. jossa huoltoraportissa oli myös rastittu kohta "akun testaus" tms. ja sen mukaan kunto ok. Tuo autosähköputiikin heppu kyllä oli sitä mieltä että jos alle 12,5 V (mulla jossain vaiheessa yön jälkeen 12,3 - 12,4 V) niin on liian alhainen lepojännitteeksi, eli täytynee varmaan käydä jossain vaiheessa heidän laitteilla akku koeponnistuttaamassa.

Semisti epäilyttää että merkkihuolto on vaan ruksinut raportista kaiken "turhan" pois... :D

mikro

Jäsen
Mietin kanssa, että miksi tämä testaaminen takuunalaisissa on niin "vaikeaa" merkkiliikkeessä. Samoja testieroja löytyi täälläkin ja akun vaihdatin erikoisliikkeessä.(agm-akkuun omaan piikkiin)

MTI

Aktiivinen jäsen
Jos se pelaa kuitenkin, niin miksi se pitäisi vaihtaa? Ylläpitolaturi ja akunlämmitin olisi hyvä varuste.
Yhden tutun muutaman vuoden vanhaan autoon oli jo akku vaihdettu. Silti tuli ongelmia pakkasella. Laitettiin lämmitin ja laturi niin loppu ongelmat.

mikro

Jäsen
Siinäpä se, jos se olisikin minulla toiminut normaalisti. En kai sitä turhaan olisi vaihtanut. Omat havainnot perustu siihen kun S&S ei toiminut oikein. Samoin erillinen jännitemittari näytti täyttä latausta (muistaakseni n. 14,5V) katkeamatta tuntitolkulla pitkässäkään ajossa. Enkä minä vaan tuo erikoisliike teki nuo viimeiset testaukset ja totesi akun vialliseksi.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Siinäpä se, jos se olisikin minulla toiminut normaalisti. En kai sitä turhaan olisi vaihtanut. Omat havainnot perustu siihen kun S&S ei toiminut oikein. Samoin erillinen jännitemittari näytti täyttä latausta (muistaakseni n. 14,5V) katkeamatta tuntitolkulla pitkässäkään ajossa. Enkä minä vaan tuo erikoisliike teki nuo viimeiset testaukset ja totesi akun vialliseksi.
Miten se S&S ei toiminut oikein?

Kun akku on täynnä ja laturi kunnossa niin sittenhän se latausjännit ei nouse eikä laske. Miksi 14.5V ei olisi sopiva jännite lataukselle?

hhelminen

Tunnettu jäsen
Miten se S&S ei toiminut oikein?

Samaa ihmettelen itsekin, sitä kun ei tavalinen käyttäjä pysty mistään eikä millään toteamaan kun ei välttämättä maahantoja ja huoltokaan osaa sanoa mitkä kriteerit pitää täyttyä että S&S aktivoituu.
Viime keskiviikkona näillä ulkolämpötiloilla oma Captur vaati juuri parin kuukauden S&S aktivoimattomuuden jälkeen 100Km matka-ajoa että S&S aktivoitui..

mikro

Jäsen
Kun viallisen akun napajännite yön seisokin jälkeen on vain n. 11V (huom. keskikesällä) niin S&S ei sillä toimi. Olisi pitänyt pyytää kirjallinen selvitys tuolta erikoisliikkeestä niin ei tarvitsisi tässä tyhmänä maallikkona yrittää kertoa jotain. Tämä on tässä minun osaltani.

Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Siis tulimmeko siihen tulokseen,että onneksi tulee talvi ja s/s toiminto ei ole käytössä. Miettikää nyt esim jotain 1.5 dCi autoa jossa on tuo ss toiminto. Ei tee hyvää suuttimille, ei korkeapainepumpulle eikä kyllä autollekkaan. Ongelmia tulee enemmän kyllä kuin " hyvää".
.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Polttomoottori ei tosiaan luonteeltaan oikein sovi jatkuvaan pysäyttelyyn ja starttailuun. Eikä ole optimaalinen sellaisessa ajossa jossa seisotaan jatkuvasti liikennevaloissa tyhjäkäynnillä. Siihen sopii paljin paremmin sähköauto, siinä ei taida moottorin kuluminen olla kovin paljon kiinni siitä lähteekö se pyörimään useammin vai harvemmin.
Mutta eihän näitä vehkeitä ikuisiksi suunnitella ja autotehtaat on kehittäneet kaikenlaisia virityksiä että saavat polttoaineenkulutukset sellaisiksi mitä EU määrää.

Kapturi

Nuorempi jäsen
Samoja ajatuksia on tullut tuon S&S´n osalta. Miettinyt vaan, että tuossa s&s-kytkimessä saisi olla 3 toimintoa. Eli tuolla kolmannella se ei kytkeytyisi päälle milloinkaan. Jos tuo auto löytyy minulta vielä takuuajan jälkeen, niin jotain ehkä tuohon pitää yrittää vaikka vaan mielenkiinnosta.
S&S poistaminen toiminnasta video.

Ylös Bottom