Clio mk1 mittariston taustavalo

arson

Aktiivinen jäsen
Syksyn mittaan Clion mittaristo on alkanut jättää taustavalot sytyttämättä käynnistyksen yhteydessä. Mittariston mittarit, niiden valot ja kaikki varoitusvalot toimivat, mutta taustavalo syttyi aluksi toisinaan viiveellä ja nyttemmin jätti syttymättä kokonaan. Mistä tällaista vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Kojelaudan koputtelu ei auta, eikä avaimen liikuttelu virtalukon väljyydessä. Sen tarkemmin en ole vielä ehtinyt perehtymään asiaan, mutta ajattelin että joku voisi tietää suoriltaan. Samanlaista viivettä on aiemmin ollut takalasin lämmityksen päällekytkeytymisessä.

Kannattaako vikaa alkaa etsiä:
a) Sulakerasiasta
b) Mittariston liittimistä tai johdinmatosta
c) Virtalukosta
d) Kojelaudan maadoituksista

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Itsellä -96 edelleen tuossa pihassa enkä ole varma onko tässä sama mittaristo, varmaankin? Juuri vastaavaa en muista olleen tässä, mutta itse noita polttimoita eli lähinnä niiden liitosta siihen folioon epäilisin ensinnä. Tuossa koko mittariston sähköfolio on varsin ohutta materiaalia ja tuskin kestää montaa liittimien irrotusta ja polttimien pyöritystä ennen vaurioita. On vaan muistaakseni( siitä on jo vuosia kun tuo oli mulla irti) aika puuhakas homma kun tuo kojelaudan päällinen pitää ensin poistaa ennen kuin pääsee käsiksi mittaristoon. Mulla tuo syy purkamiseen oli pelkästään se, että tuolle taustavalolle ei ole säätöä ( tai sitten en vaan ole osannut oikeasta paikasta etsiä) ja on muutenkin varsin hämärä. Jotain väliseiniä tms. purin sisältä jotka selvästi pimensi noita. Lisäksi tein noihin lampunkantoihin itse siniset ledivalot. Ehkä noita sopivia saa jo tänään valmiinakin?

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Ei kai tuota kukaan suoriltaan voi tietää mikä liitos siellä pätkii. Se on vaan yleensä avattava kojelauta ja näpelöitävä paikkoja. Mulla alkoi pätkimään mittaristossa lämmön ja bensamittarin takana oleva ledi. Onnksi ei niin haittaa, koska mittarit näkyvät melko hyvin jäljellä olevien ledien loisteessakin.

Viimeksi muokattu:

arson

Aktiivinen jäsen
Katsoppas ensimmäisenä mittarivalojen himmennin, tai sen säätöpyörä siis..
Kyseessä on siis RN-varusteltu Clio, jossa on Baccaran mittaristo. Tämä meinaa että säätöpyörää ei ole.

Tässä nyt asiaa mietittyäni olen päätymässä seuraavaan päätelmään:
a) Sulakerasiasta mittaristo saa virtaa, mutta taustavalo ei pala
b) Mittariston liittimistä mittaristo saa tosiaan virtaa muihin toimintoihin kuin taustavaloon. En usko että taustavalolle olisi liittimessä omaa pinniä. tai johdinmatosta <- tätä epäilen
c) Virtalukosta mittaristo saa virtaa, mutta taustavalo ei pala
d) Kojelaudan maadoituksista tämäkin vaikuttaisi muihinkin tomintoihin, sillä mittariston valoille tuskin on omaa maata.

Mittaristosta on tosiaan pimeänä sekä lasikannat että muovikannat. Polttimot on kytketty kuitenkin rinnan, sillä muuten yhden polttimon palaminen pimentäisi koko näyttämön. Tästä voisin haarukoida että katkos on liittimen jälkeen ja sen haarautumiskohdan jälkeen mistä virta menee muihin toimintoihin ja taustavaloihinvaloihin. Kuitenkin ennen yhtäkään polttimoa. Onneksi kyseessä on pelkkää johdinliuskaa eikä mitään sen korkeampaa tiedettä.

Kiitos kaikille vastauksista. Pitää ottaa kojelaudan yläosa auki ja irroittaa mittaristo. En tiedä miten tuollaista johdinmattoa voi korjata ja vikakohtakin pitäisi ensin mitata ja paikantaa.

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Jos itse folio on selvästi jostain kohtaa poikki niin sen korjaaminen yleensä onnistuu . Vaatii kyllä vähän osaamista juottamisesta. Itse kuparifolio pitää saada ensin varovasti esiin molemmin puolin katkosta ja siihen sitten vaan hyppylanka väliin. Noiden liittimien pintojen korjaaminen onkin sitten jo ihan eri juttu.

otto

tipan tuntija + R 19
jos ei ole sitä valojen säätöpyörää, sille on ratin alla kuitenkin varattu paikka, jossa liitinjuttu valmiina, tarkista se!

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Kiitos tuosta tiedosta minunkin puolestani. Voishan siihen sitten katsella sitä säädintä itsellenikin.

Pikkuhukka

Jäsen
Kyllä siellä mittaristossa on oma johdin taustavaloille..
näin uskon itsekin, perustuen ihan siihen että säätimellä säädetään taustavalojen kirkkautta - ei varoitusvaloja. Vaikka ks. mallissa ei säädintä olekaan, en usko että ovat tehtaalla tehneet mittaristoja kahdella eri tekniikalla

Tinde61

Jäsen
Mulla -96 RT malli, ja sen verran liki on omassa autossa oleva vika, että kysyn tässä ketjussa. Mulla palaa kaikki taustavalot mittaristossa, ja öljyn määrän mittari toimii myös, kun virrat on päällä. Kun auto käynnistyy, öljyn määrän mittari menee nolliin ja samalla sen taustavalo sammuu. Kaikki muut taustavalot toimii. Onko kenelläkään vastaavaa vikaa ollut? Olen niitä liittimiä ja lamppuja vaihdellut / hionut lampun kannat puhtaaksi, mutta vika ei sillä korjaantunut.

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
En osaa tähän sanoa mitään, mutta tuli vaan mieleen mitä tapahtuu, jos otat öljynpaineanturista johdon irti ja sitten starttaat ? Jos vaikka anturi olisi suunnilleen oikosulussa. , tai johto nirhaantunut ja ottaa jonnekkin runkoon? Kaikkea tyhmää saa ehdottaa, eikö niin ?

Tinde61

Jäsen
En osaa tähän sanoa mitään, mutta tuli vaan mieleen mitä tapahtuu, jos otat öljynpaineanturista johdon irti ja sitten starttaat ? Jos vaikka anturi olisi suunnilleen oikosulussa. , tai johto nirhaantunut ja ottaa jonnekkin runkoon? Kaikkea tyhmää saa ehdottaa, eikö niin ?
Juu, ei noi ehdotukset huonoja ole, en tosiaan voi uskoa että autossa olisi tuollainen "ominaisuus" että se lamppu/öljymittari, sammuvat kun auton käynnistää..

arson

Aktiivinen jäsen
jos ei ole sitä valojen säätöpyörää, sille on ratin alla kuitenkin varattu paikka, jossa liitinjuttu valmiina, tarkista se!
Tämä oli todennäköisesti vian lähde. Kiitos vinkistä! Ilman sitä olisin purkanut mittariston turhaan. Se ei ole mikään miellyttävä urakka vaikkei mahdotonkaan.

Lähtiessäni töistä käynnistin auton ja ajattelin, että jos ratin alla on jotain kontaktihäiriöitä, niin reipas tömäytys sinne voisi toimia. Ja se toimi, eikä vika ole sittemmin palannut. Kuvittelin ettei näissä köyhemmissä malleissa olisi tuolle rullalle liitintiä, mutta toisaalta olihan tässä öljyntasoanturille ja kierroslukumittarillekin sellaiset valmiina. Muistelisin nähneeni rullan äveriäämpien Cliojen mittariston vasemmalla puolella viistossa pinnassa kojelaudan "alapuolikkaassa". Jos vika toistuu, eikä tokene tömäytyksellä, niin pitää avata rattiakselin muovit ja tutustua tarkemmin. Kiitos kaikille neuvoista, säästitte minulta aika paljon vaivaa!

arson

Aktiivinen jäsen
Juu, ei noi ehdotukset huonoja ole, en tosiaan voi uskoa että autossa olisi tuollainen "ominaisuus" että se lamppu/öljymittari, sammuvat kun auton käynnistää..
On se ominaisuus. Minulla on ihan sama juttu tuossa öljytason mittarissa. Olen päätellyt että tehtaalla on ajateltu että koneen pyöriessä öljytaso laskee/heiluu niin paljon ettei mittaria kannata pitää päällä heilumassa. Mielestäni PSA:n tuotteissa (Xsara ainakin) on sama juttu että vain käynnistysvirta päällä pomppaa mittari ylös.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Kyllä se on ominaisuus, öljyn määrää kun ei voi mitata moottorin käydessä koska osa on kierrossa.

Tinde61

Jäsen
On se ominaisuus. Minulla on ihan sama juttu tuossa öljytason mittarissa. Olen päätellyt että tehtaalla on ajateltu että koneen pyöriessä öljytaso laskee/heiluu niin paljon ettei mittaria kannata pitää päällä heilumassa. Mielestäni PSA:n tuotteissa (Xsara ainakin) on sama juttu että vain käynnistysvirta päällä pomppaa mittari ylös.
Kyllä se on ominaisuus, öljyn määrää kun ei voi mitata moottorin käydessä koska osa on kierrossa.
Kiitos tiedosta, uskottava se nyt sitten on :) . Eli, turha ruveta vikaa "etsimään" :)

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Jaa, taisi tulla luettua huonosti. Kyse olikin määrä- eikä painemittarista, sorry.

Ylös Bottom