Laguna 2 keskuslukitus lukkiutuu itsekseen

joke66

Jäsen
Moi.

Minulla menee itsekseen lukkoon kun avainkortti on sisällä lukijassa,

Taitaa mennä lukkoon myös kun ovet on kiinni eikä korttia lukijassa.
(en ole 100% varma, pitää vielä testata).

Olisiko ihan satunnaista, mutta tuntuu et ainakin kun lähtee liikkeelle nin
sillon lyö lukituksen päälle.

(sielä on takapenkkiläisillekin oma merkkivalo asiaan, jota en ollu ikinä
aikasemmin edes huomannut)

Mietin että onko auton elektroniikka seonnut vai olisiko keskikonsolin nappi jotenkin
kärsinyt että luulee että painan siitä ovia lukkoon.

Nyt mietin sitä, että kun vaihdoin toisesta Laguna 2 autosta jääneen radion (samanlainen), että
olisiko niin että se on vaikuttanut asiaan ?

Ainakin oireilu alkoi suurin piirtein samaan aikaan nyt kun asiaa
tarkemmin mietin (voi olla vain omaa harhaa).

Kaukaa haettua mutta onko mahdollista ?

Vai onko lukitusnapissa vaan yksinkertaisesti vikaa kun testailin ja leikin sen kanssa ?

P.s. eipähän kannata avainkorttia unohtaa auton sisälle/lukijaan kun ovet on kiinni, ellei ikkuna ole auki.
(tai jos metallinen avain ei ole taskussa).

Eh...et silleen..

MTI

Aktiivinen jäsen
Paina sitä keskuslukituksen avausnappia pohjassa muutama sekunti kunnes kuulet äänimerkin, sitten ei mene enää lukkoon kun lähtee ajaan.

kimbe

Tunnettu jäsen
Olisiko ihan satunnaista, mutta tuntuu et ainakin kun lähtee liikkeelle nin sillon lyö lukituksen päälle.
Vai onko lukitusnapissa vaan yksinkertaisesti vikaa kun testailin ja leikin sen kanssa ?
Jos ne menee lukkoon ainoastaan silloin kun liikkeelle lähtee, niin sehän on ominaisuus. Joissain maissa ihan tarpeellista pitää niitä ovia lukossa esim. liikennevaloissa. Senhän saat sitten pois kun pidät tuota keskuslukituksen nappia pohjassa sen about 5 sekuntia tai jotain sinne päin, ja taas vaikka takaisin käyttöön samalla tavalla.

joke66

Jäsen
Kiitos vastauksista.

"Paina sitä keskuslukituksen avausnappia pohjassa muutama sekunti kunnes kuulet äänimerkin, sitten ei mene enää lukkoon kun lähtee ajaan. "
"Jos ne menee lukkoon ainoastaan silloin kun liikkeelle lähtee, niin sehän on ominaisuus. "
"pidät tuota keskuslukituksen nappia pohjassa sen about 5 sekuntia tai jotain sinne päin, ja taas vaikka takaisin käyttöön samalla tavalla. "

Jos tuo on ominaisuus myös tässä Laguna 2 mallissa, niin enpähän ole ollu asiasta tietoinen.

Täytyypä testata nuo vinkit.

Mutta jos tekee sitä myös paikalla ollessa kun kortti on lukijassa/ei ole lukijassa, niin mitä sitten ?

Testaan kyllä vielä sen radion mahdollisen vaikutuksen, vaikka kuulostaa naurettavalle.
(vaihdan takas alkuperäisen).

Kaiketi on sitten myös kaivettava se keinukytkin pois ja katsottava olisiko siinä vikaa jos
muut toimenpiteet ei auta.

Edit: Keinukytkimessä on kaksi asentoa : Punainen (lukitse) ja Valkoinen (auki)
eli jos painan 5+ sekuntia valkoista (tai toisinpäin), ovet eivät mene automaattisesti lukkoon ja
lukkiutuvat sen jälkeen normaalisti painamalla kerran punaista ja avautuvat painamalla
kerran valkoista, kuten kuuluisi toimia !?

Viimeksi muokattu:

joke66

Jäsen
Testasin asiaa..

Auton mankalla ei tosiaankaan ollut asian kanssa mitään osaa eikä arpaa.

Painoin punaista lukitusnäppäintä sen muutaman sekunnin ja kuului "Piip".
..lukitus on päällä ovissa.

Painan valkoista näppäintä jotta ovet aukeaa.

Nyt kun lähden liikkeelle kuuluu "naks" ja keskuslukitus menee päälle.

Tuntuu kuitenkin siltä että se vaatii tietyn nopeuden tai kierrosluvun että auton
tietokone haistaa sen ("ryömimällä" ei ainakaan lukinnut mutta kun kiihdytti kuului heti "naks")

Ovet pysyvät lukittuna vaikka pysähdyn, niin kauan kunnes avaan oven tai painan valkoista
näppäintä.

Niin ja välillä oli joku 10-15 sekunnin viivekin..

Pois saa sitten vastaavasti painamalla sitä valkoista namiskaa kunnes
taas kuuluu se "Piip".

Tämä nyt näin nopeasti testattuna, pitää vielä tarkemmin perehtyä asiaan.

Sinänsä hyödyllinen, mutta toisaalta vaarallinen ominaisuus, koska itse olin
sen vahingossa saanut päälle.

Mitäpäs jos avain olisi ollut auton sisällä ?
(minulla lukitsi ovet vaikka auto oli parkissa tallissa, olin onneksi auton sisällä).

Enkä kuvittele, koska ihmettelin miksi keskuslukitus menee päälle
kun istuin auton sisällä, en muista oliko avainkortti lukijassa vai ei, mutta mielestäni oli).

Yritin nyt samaa, mutta nyt ei suostunut lukitsemaan ovia kun olin sisällä.

- kortti vähän sisällä että radio toimii
- kortti täysin pohjassa(käynnistysvirta)
- kortti irti.

Ilmeisesti auton elektroniikka elää ihan omaa elämäänsä, koska joskus esim.
Cruiseri toimii ja joskus taas ei (siinä on kaksi eri asentoa).

1.Se joka ei halua aina toimia on se jossa asetetaan tietty "vakionopeus"
(auto pyrkii kulkemaan jatkuvasti samaa,asetettua nopeutta noudattaen).

2.Kun taas se jossa asetetaan maksiminopeus toimii aina.
(vaikka painat kaasua kuinka paljon, auto kulkee vain asetetun nopeuden verran).

MTI

Aktiivinen jäsen
Ovet menee lukkoon kun lähtee ajaan ja nopeus ylittää jotain 5-10km/h, tämä on normaalia.

Cruisessa on aika yleinen vika se pääkytkin, siinä kosketus vikaa. Saattaa montussa hypätä pois päältä ja jos ei kunnolla paina napista pohjaan asti, niin ei mene päälle.

MTI

Aktiivinen jäsen
Enkä kuvittele, koska ihmettelin miksi keskuslukitus menee päälle
kun istuin auton sisällä, en muista oliko avainkortti lukijassa vai ei, mutta mielestäni oli.

Yritin nyt samaa, mutta nyt ei suostunut lukitsemaan ovia kun olin sisällä.

Koititko silleen et ajonaikainen lukitus oli aktiivisena? Jos siinä joku anturi/tietokone vaikka häröilee ja lukitsee ovet kun luulee auton liikkuvan:rolleyes:.

joke66

Jäsen
Niin, pitää asiaa vielä tutkia.
Varmuutta mistään mulla ei vielä ole.

(muuta kuin että tuo napin painaminen n. 3-5 sek toimii).
(kytkee ja poistaa kyseisen ominaisuuden keskuslukituksesta).

......Mutta sekoileeko se silti välillä......?

Tunnetusti nykypäivän autot oireilee kun sitä sähköhärpäkettä/Elektroniikkaa riittää.

kimbe

Tunnettu jäsen
Kyllä sen pitäisi vaatia se 7 km/h nopeutta, ennen kuin tuon automaattilukitustoiminnon kanssa ne ovet ja luukut napsahtaa lukkoon. En äkkiseltään muista, että onko renuissa, mutta monessa autossa tekee sen, että jos lukot avaa kaukosäätimellä tai auton sisältä napista, mutta mitään ovea tai luukkua ei avatakaan jonkin tietyn ajan kuluessa, niin ne lukot napsahtaa automaattisesti uudelleen lukkoon.

Olisikohan voinut olla tästä kyse, silloin kun ne ovet on menneet itsekseen lukkoon? Jos olet painellut sitä keskuslukituksen nappia auton sisällä ollessasi, jättänyt lukot auki, mutta et ole avannut mitään ovea siinä välissä, niin jonkin ajan kuluttua ne on sitten meneet sen takia uudestaan automaattisesti lukkoon.

joke66

Jäsen
OFF-TOPIC

Kolme katsastusta sitten ukkeli valitti oikean puolen raidetangosta (pitäisi kuulema korjata kun on väljä)

No, on tainnu auto tehdä ihmeparantumisen kun kahdessa katsastuksessa sen jälkeen ei ole löytyny sanomista mistään !

(vaikka mielestäni takana, onko se nyt sit nimeltään "apurunko", oikealla stefa on kulunut ja pitää kolinaa kuopissa).

No eipä katsastuskonttorilla niitä se kiinnosta, ihmettelen kyllä suuresti.

Viimeksi tossa talvella kun kävin konttorilla, mainitsi mun toisesta etuvalosta joka näytti taivaaseen, laitto vaan korjauskehotuksen.
Muuten meni ihan heittämällä läpi konttorilla.

En ole yli kahteen vuoteen tehny autolle mitään suurempaa korjausta, muuta
kuin etulyhdyt ja jarrupalat.

Öljyä olen lisänny ehkä 3-4 desiä 3 vuoden aikana, tosin en aja paljon.
Käytän 0W40 öljyä.

joke66

Jäsen
Kyllä sen pitäisi vaatia se 7 km/h nopeutta, ennen kuin tuon automaattilukitustoiminnon kanssa ne ovet ja luukut napsahtaa lukkoon. En äkkiseltään muista, että onko renuissa, mutta monessa autossa tekee sen, että jos lukot avaa kaukosäätimellä tai auton sisältä napista, mutta mitään ovea tai luukkua ei avatakaan jonkin tietyn ajan kuluessa, niin ne lukot napsahtaa automaattisesti uudelleen lukkoon.

Olisikohan voinut olla tästä kyse, silloin kun ne ovet on menneet itsekseen lukkoon? Jos olet painellut sitä keskuslukituksen nappia auton sisällä ollessasi, jättänyt lukot auki, mutta et ole avannut mitään ovea siinä välissä, niin jonkin ajan kuluttua ne on sitten meneet sen takia uudestaan automaattisesti lukkoon.

Juu, varmaan mahdollista. Harmi että ei ole mitään kattavaa RENAULT korjaamokäsikirjaa josta selviäsi nää salaisuudet.
(räjäytyskuvat tai Autodata ei paljon auta tässä, eikä kytkentäkaaviot).

Kytkentäkaavio on sinänsä hyvä kun selviää se mihin piuha menee pisteestä A pisteeseen B, mutta
koitapa löytää se sieltä auton sisältä (purat koko auton palasiksi).

On releitä, kytkimiä, sulakkeita, tietokoneita, piuhat tulee ja menee....

Millä korjaat vaikka kuinka olisit sähköasentaja tai elektroniikka-asentaja ?

Kyllähän se nyt pitää selkeät korjausoppaat ja ohjeet olla, ilman niitä pitää
aika jeesus olla että itse välttämättä keksii missä vika on.

Aika mahdotonta ellei ole visuaalista opasta jossa olisi tarkkaa tietoa mitä tehdä jos ja kun tulee sähkövika autoon.

Varsinkin Ikkunan-nostimet ja keskuslukitus ovat aina olleet kaikkein hankalimpia, monessa autossa
lukitus menee ykkös oven eli kuskin oven kautta muihin.

(Esim. Opel Vectra oli keskikonsolin alla ohjausyksikkö)

Kyllähän ne sielä pääkallopaikalla varmaan tietäis muttei kerro vaikka kysyis..

Viimeksi muokattu:

joke66

Jäsen
Niin ja Käyttäjän käsikirjassa ei puhuta halaistua sanaa autossa olevista Releistä, joita löytyy Moottoritilasta ja
Sulakerasian tienoilta ratin alta ja myös Hansikaslokeron takaa löytyy pieniä kuution muotoisia 5-6 kappaletta joiden
uskon olevan joko Releitä tai puolijohdereleitä (mielestäni liian isoja ollakseen sulakkeita).
Voivat ehkä liittyä ikkunan-nostimiin, ilmastointiin ja keskuslukitukseen.

kimbe

Tunnettu jäsen
En äkkiseltään muista, että onko renuissa, mutta monessa autossa tekee sen, että jos lukot avaa kaukosäätimellä tai auton sisältä napista, mutta mitään ovea tai luukkua ei avatakaan jonkin tietyn ajan kuluessa, niin ne lukot napsahtaa automaattisesti uudelleen lukkoon.

Juu, varmaan mahdollista. Harmi että ei ole mitään kattavaa RENAULT korjaamokäsikirjaa josta selviäsi nää salaisuudet.
(räjäytyskuvat tai Autodata ei paljon auta tässä, eikä kytkentäkaaviot).
Tulipa tuota automaattilukitusta nyt eilen iltasella pikaiseen testailtua. Mulla on omissa renuissa tuo automaattilukitus ollut Cliossa käytössä ja Lagunassa ei. Cliossa liikkeelle lähtiessä ovet siis napsahtaa lukkoon, mutta Lagunassa ei. Eilen laitoin molemmista kaukosäätimellä ovet lukkoon ja hetikohta sen jälkeen sitten avasin ne kaukosäätimellä, enkä käynyt kummastakaan mitään ovea tai takaluukkua sen jälkeen avaamassa. En ottanut aikaa, mutta arviolta pari minuuttia meni, niin Cliosta napsahti itsekseen ovet takaisin lukkon. Lagunassa taas ei tapahtunut mitään, eli lukot oli auki vielä aamullakin.

Veikkaan, että jos Lagunassakin olisi tuo automaattilukitus ollut käytössä, niin itsekseen takaisin lukkoon olisi ovet menneet siinäkin. Täytyy jossain kohtaa testata sekin. Tälläkin perusteella veikkaisin kyllä edelleen, että on itselläsikin ollut kyse juuri tuosta, että automaattilukitus on ollut käytössä ja olet laittanut ovet lukkoon ja sen jälkeen lukot auki, ilman että ovia on sen jälkeen muutamaan minuuttiin auottu. Sen takia sitten menneet hetken kuluttua uudestaan lukkoon ihan itsekseen.

Sinänsä hyödyllinen, mutta toisaalta vaarallinen ominaisuus, koska itse olin
sen vahingossa saanut päälle. Mitäpäs jos avain olisi ollut auton sisällä ? (minulla lukitsi ovet vaikka auto oli parkissa tallissa, olin onneksi auton sisällä).
En tuosta keksi sellaista vaaraa, että avainta sinne autoon tuon takia saisi vahingossa jätettyä. Aina kuitenkin on joku auton sisällä tai sitten kaukosäätimestä laitettu lukkoon ulkopuolelta. Handsfree-avaimella varustetussakaan ei suostu laittamaan ovia ovenkahvan tai takaluukun napista lukkoon, jos avain on auton sisällä/takaluukussa.

joke66

Jäsen
En itse enää luota auton elektroniikkaan, vaan pidän taskussa fyysisen avaimen jolla
saan oven auki, vaikka ongelmani onkin poistunut kun tajusin painaa "valkoista" nappia sisällä
sen pari sekuntia (ovet ei ajaessa tee automaattilukitusta).

(en myöskään luota siihen etteikö voisi parkissa tehdä sitä).

Parempi katsoa kuin katua (varmuus on paras) yms. viidakon sanonnat.

Ylös Bottom