Trafic II lohkolämmitin

salla

Jäsen
Noh, kohtahan sitä ei enää tarvitse tuota lohkolämmitintäkään (kesä tulossa - vihdoinkin :)), mutta nyt kesä voisi olla hyvä aika lohkolämppärin vaihtamiselle (jälleen kerran). Miksi se sitten pitäisi vaihtaa? Suuren pamauksen saattelemana edellinen poistui lohkolämmittimen taivaaseen - missä sekin sitten lie? Poltti sulakkeen tolpasta ja sitä se teki sitten uuden kokeilunkin jälkeen, eli rikki taitaa olla.

Millaisia kokemuksia ihmisillä erilaisista lohkolämmittimistä ja mikä on mielestäsi paras tuote?

Jotenkin olen ollut sitä mieltä, että Renaultin insinööreille kukaan ei ole kertonut, että osan putkista voi kuljettaa ihan lohkonkin sisäpuolella. Jotenkin nuo Renaultin koneet ovat kautta aikojen näyttäneet siltä, että suunnittelijoille on ollut kiellettyä laittaa yhtään putkea koneen sisälle. Siksipä Renaultin koneet ovat näyttäneet aina ihan hirveiltä "letkuhässäköiltä". Tosin taitaa tuo 2.0 dCi kone olevan Nissanin...?

Tämä tahtoo sanoa, että lohkolämmitin ei tässä(kään) 2.0 dCi koneessa todellakaan ole lohkossa vaan jossakin lisäletkussa öljyn jäähdyttimen läheisyydessä. En tiedä, mutta minulla on hieman sellainen tunne, että suurin syypää lämmittimien tuholle on se, että vesi ei oikeastaan kierrä tuossa lämmittimessä tehokkaasti ja sitä myöten vastuksia on palanut sitten jo kaksi kappalein auton lyhyen käyttöiän aikana.

Onko kukaan asentanut Trafickiin noita "kiertopumpulla" varustettuja lämmittimiä, esimerkiksi TT-Thermo?

https://www.lakeustec.fi/tuote/tt-thermo-1000w-kld2-defa-yhteensopiva

Jotenkin tuntuu, että tuollainen Ø16 mm ulkoiseen vesiletkuun asennettava lämmitysvastuksella ei ole teoreettistakaan mahdollisuutta selviytyä toimivana tuollaisesta paikasta, joten jokin muu vaihtoehto houkuttelisi nyt kokeille, ettei tarvitsisi kokoajan vaihtaa tuota lohkolämmitintä (joka ei oikeasti lämmitä konetta).

kimbe

Tunnettu jäsen
Lisäletkussa öljynjäähdyttimen lähellä? Ø16 mm? Mikähän ihmeen viritys se on. Liekö väärin asennettu ja lämmittää enimmäkseen ilmaa.
Mulla on mönkijän 450 cc koneessa Ø20 mm letkussa lämmitin, eikä ole kyllä ikinä tullut edes mieleen, että edes sellaisen pillin läpi mitään parilitraisessa koneessa olevaa nestemäärää alkaisi kierrättämään/lämmittämään.

Itse en tuota letkulämmitintäkään lämmittimenä ihan sellaisenaan dissaisi. Itsellä kaksi tältä osin varsin identtistä renun parilitraista konetta, jossa toisessa letku- ja toisessa lohkolämmitin, enkä juurikaan kyllä eroa ole lämmitystehossa havainnut.

Viimeksi muokattu:

salla

Jäsen
Lisäletkussa öljynjäähdyttimen lähellä? Ø16 mm? Mikähän ihmeen viritys se on.
Juu siinä öljyn jäähdyttimen (tai ainakin sellaiseksi osaksi sen kuvittelen, siinä koneen etupuolella oleva paketti) ja syylarin välissä. Tuohon itse öljynjäähdyttimeen tulee käsittääkseni ihan Ø 30...40 mm letkut, ellei isommatkin, mutta siinä lähistöllä selvästi ohuempi letku (luokkaa 16/19 mm) jossa tuo lämmitin on kiinni. En tiedä mikä letku, mistä tulee - minne menee, mutta tuossa on lämmitysvastus kiinni joka näyttää tältä;

Defa 411702.JPG

Liekö väärin asennettu ja lämmittää enimmäkseen ilmaa.
Ei nyt varsinaisesti mitää käsitystä, mutta omasta mielestäni en pidä sitä parhaimpana mahdollisena asennuspaikkana. Jotenkin myös käsitutkimuksella päätellen (siis kädellä koneen osia kokeillen) moottori ei juurikaan tästä lämpene, noh mutta ei lämpene muutenkaan enää sillä, kun lämmitysvastus on nyt sitten lopullisesti hajalla.

Itse en tuota letkulämmitintäkään lämmittimenä ihan sellaisenaan dissaisi.
Varsinkin jos se on ainoita mahdollisuuksia konetta lämmittää. Siksipä kysyinkin, että onko kellään kokemuksia noista vesipumpulla varustetuista lämmittimistä? Kuvittelen, että vaikka tuollainen on ohuessakin letkussa, niin lämmön siirtyminen juuri pumpun takia on ratkaisevasti tehokkaampaa...

Autossa kyllä muuten Webasto jolla lämmitys suoritetaan jos ei ole sähköä saatavilla lohkoon.

salla

Jäsen
Jos letkulämmittimiä palaa useasti niin itse ainakin epäilisin joko asennusvirhettä tai järjestelmässä olevaa ilmaa.
Eihän se voi olla väärin asennettu, kun se on "ammattilaisten" autoon uutena asentama (ja valitsema paikka) o_O

Mutta mikäli oikein ymmärsin, on tämä sekä Defan, että Calixin esittämä paikka letkulämmittimille. Jotenkin olin aina ollut sitä mieltä, että letkulämmitin tulisi paksumpaan (ala)vesiletkuun, mutta ei näköjään.

kimbe

Tunnettu jäsen
Mutta mikäli oikein ymmärsin, on tämä sekä Defan, että Calixin esittämä paikka letkulämmittimille
Pikaisesti ohjeistuksia vilkaisten mun mielestä nuo molemmat mainitut kyllä asennusohjessaan esittää, että 2.0 dCi Traficissa lämmitin tulee nimenomaan alavesiletkuun. Mutta eipä tuo nyt ensimmäinen kerta olisi, kun meikäläisen puusilmät harittaa.

MTI

Aktiivinen jäsen
Eihän se voi olla väärin asennettu, kun se on "ammattilaisten" autoon uutena asentama (ja valitsema paikka) o_O

No mulla oli uutena merkkiliikkeessä letku lämmitin asennettu lämmittämään paisuntasäiliötä:eek: 2.0dci lagunassa. Väittivät että periaatteessa olivat oikeaan letkuun laittaneet.
Eipä tuota kuitenkaan ole tullut käytättyä, vaikka nyt se on oikeassa letkussa ja lämmittää moottoria. Webasto on niin paljon tehokkaampi ja nopeampi.

Teeite

Nuorempi jäsen
Letkulämmitin toimii hyvin kun se on asennettu korkeussuunnassa lähelle vesitilan alareunaa. Silloin se saa aikaan painovoimaeron ja kierron.

Ylös Bottom