vm. 2011 Megane farmari, ovet ei mene lukkoon / keskuslukitusongelma. APUVA!

Barcisto

Nuorempi jäsen
Mystinen ongelma ilmaantui tänään:

- Auto alkoi hälyttää kesken ajon "booth open" (vaikka ei oikeasti ole auki)

- Kun yrittää kaukosäätimestä lukita ovet, niin auto paukauttaa ne heti takaisin auki (lukkoon -> auki).
Ikäänkuin painettaisiin ensin lukkoon ja heti perään auki. Myös valot, mittaristo sun muut tietysti herää / jää päälle.
(Mitenköhän akun kanssa? Meneekö auto johonkin "unitilaan" lopulta?)

- Avaimella kun vääntää kuskin oven lukkoon, niin ainoastaan se lukittu - ei muut ovet. Eli keskuslukituksessa joku ongelma.

Olisiko jollain vinkkiä mistä lähtisi liikenteeseen?

Auto on 2011 Megane Farmari 16V 1.6 manuaali.

Kiitoksia!

Megane

Aktiivinen jäsen
Vs: vm. 2011 Megane farmari, ovet ei mene lukkoon / keskuslukitusongelma. APUVA!

Barcisto sanoi:
Mystinen ongelma ilmaantui tänään:

- Auto alkoi hälyttää kesken ajon "booth open" (vaikka ei oikeasti ole auki)

- Kun yrittää kaukosäätimestä lukita ovet, niin auto paukauttaa ne heti takaisin auki (lukkoon -> auki).
Ikäänkuin painettaisiin ensin lukkoon ja heti perään auki. Myös valot, mittaristo sun muut tietysti herää / jää päälle.
(Mitenköhän akun kanssa? Meneekö auto johonkin "unitilaan" lopulta?)

- Avaimella kun vääntää kuskin oven lukkoon, niin ainoastaan se lukittu - ei muut ovet. Eli keskuslukituksessa joku ongelma.

Auto on 2011 Megane Farmari 16V 1.6 manuaali.

Kiitoksia!
Pakko sanoa yleispätevä ohje kaikkiin virtaongelmiin "käytä päävirta pois päältä" eli akun kenkää irti... ;D ;D

Tipitce

Jäsen
Vs: vm. 2011 Megane farmari, ovet ei mene lukkoon / keskuslukitusongelma. APUVA!

Kyllä se vika taitaa sinne takakontin puolelle viitata. Jostain syystä ei nyt tunnista että takakontti on kiinni.

Tuo "booth open"- hälytys tulee vasta kun autolla lähtee liikkeelle ja nopeus nousee riittävästi, kun takakontti on auki. Näkyykö mittaristossa se että takakontti olisi auki? Siksi tuo keskuslukitus ei mene päälle jos järjestelmän mielestä kaikki ovet ja luukut eivät ole suljettuna.

Kuskin oven mekaanisen lukon ei käsittääkseni kuulukaan avata muita ovia, on vain sitä varten jos kaukosäädin ei toimi.

kimbe

Tunnettu jäsen

Barcisto sanoi:
Villi veikkaus, että eiköhän se vika ole siellä takaluukun kytkimessä, eli nyt sieltä ei tule sitä tietoa, että luukku on oikeasti kiinni. Noinhan se kaukosäätimestä lukiten käyttäytyy silloinkin, kun se luukku on oikeasti auki (eli lukkoon ja saman tien auki). Kytkin joko rikki tai päässyt liikkumaan niin, että ei ota mekaanista kontaktia, kun sen luukun laittaa kiinni.

Barcisto

Nuorempi jäsen
Oikeassa olitte.. :)

Eli auto luulee, että takakontti on auki - vaikka ei oikeasti ole.
Takakontin valo palaa siellä.

Takakontin aukaisumekaniikka toimii kyllä, joten varmaan joku kosketushäiriö tms. sensoriongelma?

Onko tuossa mitään itse tehtävissä, että sais auton ovet lukkoon?

(Kerran itse asiassa sain kun kumautin pari kertaa rekkarikilven yläpuolelle, takaluukun valo alkoi välkkyä, lopulta sammui -> sain kakesta lukot päälle)

Voihan Renault... o_O

maximi

Jäsen
Minulla oli Laggessa takaloosterin mikrokytkin rikki, mutta se oireili niin, että takaluukkua ei saanut aukaistua. Itse lukitsemiseen se ei minulla vaikuttanut, ainoastaan luukun avaamiseen.

Aika yleinen "vaiva" on että on piuhoja poikki ovien ja takaluukkujen johdinnipuissa. Ei olisi ensimmäinen auto, jossa tällaista tapahtuisi. Minulla oli Xsara, joka oireili tasan samalla tavalla. Syy löytyi takaluukun johdinnipussa, oli pari karvaa poikki. Tarkista siis takaluukun johdinnipun kunto. (Lisäksi kyseisessä Xsarassa myös etuovet oireilivat samalla tavalla, sielläkin oli karvoja poikki johdotuksessa)

Barcisto

Nuorempi jäsen
Minulla oli Laggessa takaloosterin mikrokytkin rikki, mutta se oireili niin, että takaluukkua ei saanut aukaistua. Itse lukitsemiseen se ei minulla vaikuttanut, ainoastaan luukun avaamiseen.

Aika yleinen "vaiva" on että on piuhoja poikki ovien ja takaluukkujen johdinnipuissa. Ei olisi ensimmäinen auto, jossa tällaista tapahtuisi. Minulla oli Xsara, joka oireili tasan samalla tavalla. Syy löytyi takaluukun johdinnipussa, oli pari karvaa poikki. Tarkista siis takaluukun johdinnipun kunto. (Lisäksi kyseisessä Xsarassa myös etuovet oireilivat samalla tavalla, sielläkin oli karvoja poikki johdotuksessa)

Jotenkin luulen, että tämä mun ongelma on siellä takaluukun kytkimen alueella. Kun siitä kohden hakkasi niin otti kontakia = takaluukun valo välkkyi + lopulta sammui ja ovet sai lukkoon. Kunnes taas ongelma palautui...

kimbe

Tunnettu jäsen
Eipä tuossa muu taida auttaa kuin purkaa sitä sen verran, että pääsee sitä takaluukun lukkomekanismia puhdistelemaan ja varmistamaan sen sähköisen toiminnan sieltä lukon päästä. Jos siellä kaikki kunnossa, niin sitten siitä jatkaen sisälle päin johtosarjaa tutkimaan, kuten maximikin tuossa mainitsi.

Ylös Bottom