Twingo 1995 jakohihna

Matti O A

Nuorempi jäsen
Mikä on vaihtoväli ja pääseekö jostain näkemään hihnan kunnon. Autolla ajettu 171.000km, ja jakohihna/kiristinrulla/vesipumppu vaihdettu 9/2019 kilometriluvussa 149.500. Vuodet siis täynnä, mutta kilometrejä vain 21.500. Auto seisoo kesät (touko-lokakuu), koska silloin ajelen mp:llä. Seisoi myös yhden talvenkin 2022, kun oleskelin muilla mailla. Kuinka riskialtista on hihnan vanheneminen? Yrittääkö köyhä eläkeläinen säästää väärässä paikassa?

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Voihan se kestää tai sitten hajota. Pelkkä talvikäyttöhän jakohihnallekin on rankinta kun hinhaa pyöritetään pakkasella jolloin hihna on rapeimmillaan ja vielä nokka-akselikin jäykällä öljyllä minimilaakerivälyksillä pyörii tahmeasti. Eihän ne osat paljo maksa joten pihistäjä vaihtaa itse.

Meikä

Jäsen
Jakohihna + Vesipumppu vaihtosuositus: 120 000 / 60kk (+ jäähdytysnestetäyttö)

Vaihdatin pajalla kahteen Twingoon. 1998 ja 2001. Molemmat Twingo I. Osat ja työ yhteensä: 350e / auto

Enpä viitsi käsiä liata ja pihalla vaihdella.

Meikä

Jäsen
Olisikohan ketjun aloittaja sekoittanut mallivuoden? Rellu ei ole kovin tarkka noissa mallivuosissa, valmistenumeroiden perusteella. Minunkin 1998 rekisteröidyn laitteeni mallivuodeksi tulee 2000 valmistenumerosta luettuna. Ja tämä on syynätty moneen kertaan.

Niinpä onkin vuoteen 1996 asti moottorina R4, C3G. Noissa myöhemmissä, joita minunkin yksilöni edustavat on R4 8V, D7F remmikoneella alkaen myös mallivuodesta 1996.

Matti O A

Nuorempi jäsen
Motonet tarjoaa rekisternumeron perusteella hammashihna kiristäjällä ja vesipumpulla. Rek no on OGK-854. Voihan tuo olla 96 mallivuoden tuote. Rek ote antaa käyttöönottopäiväksi 1.1.1995, mutta huoltokirjanmukaan auto luovutettu marraskuussa -95.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Jos on ketjukone niin virranjakaja on moottorin edessä laturin vieressä, jos hinnakone niin virranjakajaa ei ole vaan puolasatsi on moottorin takapuolella ilmanputsarin takana vasemmalla piilossa...

kimbe

Tunnettu jäsen
Ehkä olen käsittänyt VIN -koodin mukaisen valmistusvuoden ja mallivuoden jotenkin täysin väärin.
Kyllähän noita interwebissä kaiken näköisiä kaavoja näkyy noiden purkamiseen tarjottavan, mutta en itse ainakaan ole millään niistä sitä (todellista) valmistusvuotta renujen VIN-koodeista ulos saanut. Tiedä sitten, että löytyykö joistain 80-luvun tai vanhempien koodeista, tai onko sattunut osumaan kohdalle pelkästään niitä tyhjänpäiväisiä purkuohjeita.

kimbe

Tunnettu jäsen
Eihän tuossa taulukossa tosiaan ole kuin ns. mallivuosi merkintä kymmenentenä merkkinä. Senhän ei tarvitse merkitä itse valmistusvuotta.
No eipä tuossa wikipedian taulukossakaan mitään järkeä ole.
Esim, omista renuista:
-Clio V, joka tullut ensimmäistä kertaa markkinoille 2019, kymmenes merkki on 6, joka tarkoittaisi mallivuotta tai valmistusvuotta 2006. Ei osu edes lähelle.

-Tai meidän vanhempi Clio, valmistusvuosi 2010, olisi tuon mukaan 2004, jolloin ei kolmos-Clio ollut vielä ensimmäisenäkään versiona markkinoilla.

-2005 ilmestynyt facelift-Laguna II, kymmenes merkki 3, joka tarkoittaisi 2003. Ei osu edes kakkoslagunan julkaisuvuoteen.

-Perheen ex-Ford, valmistusvuosi 2011, kymmenes merkki H, olisi tuon mukaan joko 1987 tai 2017. Ei oikein osu.

-Mutta sitten, en tiedä onko sattumaa vai ei, pojan vm. 2021 bemari, kymmenes merkki M, joka tarkoittaisi joko 1991 tai 2021. Se sitten taas kyllä osuisi tuohon jälkimmäiseen.

Ota tuosta sitten tolkkua, mutta ei tuo kovin luotettavalta tunnu VIN-koodista sitä mallivuotta tai valmistusvuotta tulkata.

Meikä

Jäsen
Tämä kaikki on mennyt täysin ohi jakohihnojen ja niin menee tämäkin. Täytyy unohtaa moiset taulukot vaikka minun vekottimiini ne osuvat edes sinne päin (seinää?)

Minun VW Boran VIN -koodin mallivuosi osuu muuten just eikä melkein em. taulukon koodien kanssa kohdalleen. Liekö sakemannien täsmällisyyttä?

Moppi

Aktiivinen jäsen
Tämä kaikki on mennyt täysin ohi jakohihnojen ja niin menee tämäkin. Täytyy unohtaa moiset taulukot vaikka minun vekottimiini ne osuvat edes sinne päin (seinää?)

Minun VW Boran VIN -koodin mallivuosi osuu muuten just eikä melkein em. taulukon koodien kanssa kohdalleen. Liekö sakemannien täsmällisyyttä?
Sakemannien täsmällisyydestä en tiedä, mutta Renaulteissa on ollut soikiolaatta josta löytyy valmistenumero. Aiemmin oli alumiininen ja sitten 90-luvun puolivälin jälkeen tarra ovipilarissa. Siinä myös muita olennaisia tietoja. Valmistenumerosta näki varaosaluettelon/tiedoston kautta noin kuukauden tarkkuudella valmistusajankohdan. Sen tietäminen on toisinaan tarpeen varaosia tilattaessa. Onneksi ei kovin usein ole vaihtuvuutta, mutta tuotannon alussa ehkä törmää tähän asiaan silloin tällöin.

Meikä

Jäsen
Tarrat meillä Kipoissa on B -pilarissa. Pitääpä taas piruuttaan katsoa mitä tarrat muuta ovat syöneet kuin värikoodin. Vanhemmassa on moottorikoodi stanssattuna lohkon etuosaan ja uudemmassa niitattu metallilätkä.

jani1977

Jäsen
Eikö sitä nyt moottoria vilkaisemalla näe että onko hihna vai ketju? Clio v ja vanha kangoo tontilla ja niistä nyt ainakin erottaa perssilmälläkin. Voin olla väärässä pahasti mut 40v autojen kans pelanneena uskoisin että hihnamalleissa olis jakopään puoli muovikotelolla ja ketjukäyttöisissä ei?

Ylös Bottom