Taas turvatyynyn valosta ja penkin alusista johdoista + SERVICE-valo

Jokza2002

Jäsen
Olipa aika tulla minullekin tuo näköjään Renuhenkilöitä vaivaava juttu, eli turvatyynyn merkkivalo sammuu normaalisti käynnistettäessä mutta syttyy sitten uudestaan. Samalla syttyy myös SERVICE-valo... Onko tuo "normaalia", eli siis pitäisikö ( ;D ) "vain" ko. airbag-merkkivalon syttyä, jos vika on siis johdossa, eli istuimen alla, kuten tällä foorumilla on kirjoitettu?
Laitan tuossa näytille kuvan, jonka otin pelkääjän istuimen alla olevista näkymistä, kun tilanne oli se, että ko. istuin oli vedetty oikeastaan ensimmäistä kertaa taakse ääriasentoon. Nyt siellä oli johto (merkitty "1") takertunut "nuppiin" 2 siihen malliin, että selvästi sen ei kai ole ollut tarkoitus olla niin. Liekö rikkonut sitten jotain tai irrottanut liittimestä?
Siellä penkin alla oli kyllä paljonkin johtoja... Muistaako kukaan, minkä näköistä pitäisi epäillä?

Liitteet

• Megun johtoja.jpg
    Megun johtoja.jpg
    126,7 KB · Katsottu: 46

kurtsi

Kia Niro EV
Vs: Taas turvatyynyn valosta ja penkin alusista johdoista + SERVICE-valo

Ykköskoppaisessa Lagunassa nuo vyönkiristimen johdot ovat kovasti ohuet, lelumaiset. Paksut kunnolliset menevät penkinlämmittimelle.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Megu II:ssa tuo kenkkuileva liitin on lattiassa. Muistaakseni ruskea riviliitin, otat auki, putsaat ja CRC:llä viimeistelet ennen kiinni laittoa. Tietty jos noita pinnejä voi jollain kiristää, aina parempi 8)

Jokza2002

Jäsen

Kiitos vinkeistä! En ole vielä ehtinyt kokeilla. Pitää katsoa, kunhan päivä valkenee. Unohtui mainita vielä että tarkistin tilanteen yhdellä OBD-testerillä, eikä se antanut mitään virheilmoituksia. Se ei kyllä ennenkään ole osannut sanoa juuri muuta kuin että onko "MILliä" vai ei. Kokeilen vielä tänään toisella.
Askarruttaa siis se SERVICE-valo. Pitääkö senkin syttyä kyseisenlaisessa tilanteessa, vai onko jotain muutakin vialla? Ohjekirjahan neuvoo ajamaan lähimpään Renault-huoltoon :P

HiTec

Jokza2002 sanoi:
Askarruttaa siis se SERVICE-valo.
Itsellä tuosta liittimien CRC-hoidosta on jo jokunen vuosi, joten en muista syttyikö pelkkä säkki-valo vai oli tuo service kaverina. Myöskään OBD-lukijaa en autolle vian päällä ollessa tarjonnut kun vian korjaus oli jo muutenkin ennakkoon tiedossani :-[

Jokza2002

Jäsen

Sen verran vielä, että juttelin asiasta itseäni viisaamman tietäjän kanssa, ja hän varoitteli kovasti että ei kannata mennä ronkkimaan niitä johtoja ja liitoksia siellä. Saattaa nimittäin staattinen sähköpurkaus aiheuttaa kalliiden ohjausmoduulien rikkontumisen, tai sitten saa turvatyynystä päähänsä tms. Onkohan näin? :o

HiTec

Mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma, mutta ei nuo komponentit nyt ihan noin herkkiä ole - tai sitten pitää todellakin napsahtaa kunnon purkauksen suoraan nallin kantaan ???

jd69dj

Jäsen

III-Espacen monitoiminäyttö ainakin näytti ensin bägiä ja sen jälkeen punaista eli serviceä.

rvensi

Jäsen

Minulla on syttynyt ja sammunut uudesta asti eli 8 vuotta 153 000km ja aina tulee myös tuo SERVICE valo. Aluksi takuuseen vaihtoivat(sanoivat)liittimiä mutta samanlaista tuo on ollut. Kostealla on pahimmillaan ja välillä kun penkkiä heilauttaa niin sammuu tai sitten luulen vaan. Mihinkään ei ole vikakoodia jättänyt toisin kuin nuo moottorihäiriöt. Nekin tulee ja menee yhtään puolaa en ole vaihtanut, täytyy vaan katsastukseen nollata. Auto tekisi mieli jo vaihtaa mutta kun ei saa kuin läämintä kättä.

Jokza2002

Jäsen

Tuo kyseinen virhe ei tosiaan näy OBD:ssa mitenkään. Kaksi testeriä ilmoitti että "reikiä nolla". Eli ko. valoa ei voi nollata katsastukseen. Miten sitten suu pannaan ???

rvensi sanoi:
Mihinkään ei ole vikakoodia jättänyt toisin kuin nuo moottorihäiriöt. Nekin tulee ja menee yhtään puolaa en ole vaihtanut, täytyy vaan katsastukseen nollata.

HiTec

Jokza2002 sanoi:
Eli ko. valoa ei voi nollata katsastukseen. Miten sitten suu pannaan ???
Putsaa ne etujakkaroiden alla olevat liittimet ja katsellaan sen jälkeen jotain muuta. Meinaan se toiseksi yleisin vika on tuon ratin kierrekaapelin vioittuminen, mutta sen vaihtaminen ei enää olekaan ihan yhtä helppo keikka. Onnaa kyllä pienellä harrastuneisuudella sekin, mutta vaatii siltikin hiukka enempi kuin tuo penkkiliitinten putsaus 8)

Jokza2002

Jäsen
Pitääkö akun kenkä irrottaa jos räplää sähköjä?(Vs: Taas turvatyynyn valosta...)

Moi!

Eipä ole ehtinyt johtoja tutkia... Taitaa mennä ensi kesään. Juttelin toisen asiantuntijan kanssa, ja hän sanoi, että ehdottomasti pitää irrottaa akun kenkä, ennen kuin lähtee kokeilemaan. Oli siinä joku perustelukin, mutta en nyt muista. Onko tosiaan noin? Ei tässä foorumissa kukaan ole tuollaista neuvonut. Ja eikö siitä mene ajotietokone sekaisin ja radion koodi katoa sun muuta? Ja kumpiko kenkä se piti ensiksi irrottaa, jos moiseen ryhtyy...?

HiTec sanoi:
Mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma, mutta ei nuo komponentit nyt ihan noin herkkiä ole - tai sitten pitää todellakin napsahtaa kunnon purkauksen suoraan nallin kantaan ???

HiTec

Vs: Pitääkö akun kenkä irrottaa jos räplää sähköjä?(Vs: Taas turvatyynyn valosta...)

Jokza2002 sanoi:
Ja eikö siitä mene ajotietokone sekaisin ja radion koodi katoa sun muuta?
Juurikin näin :-\ Itse olen noita penkin alusliittimiä krönännyt useammassakin autossa, monta monituista kertaa ja koskaan ei ole tullut edes mieleen että tuo paukku saattaisi tuosta napsahtaa ???

Tai sitten tämä on vähän sitä samaa kuin mitä sanotaan sähkötöistä. Pitää olla sulakkeet irti ja umpeen teipattu tai turvakatkaisimet lukittu auki ettei vain koskaan eikä missään tapauksessa ikinä tule näpeille. Vaan ans olla tuossa yksi ammattiasentaja kävi aliurakoitsijana ruuvaamassa yhden lisäpistorasian, niin ihan ensimmäisenä hän kävi sulaketaululla kytkemässä narut kiinni ja sulakkeet paikoilleen. Eli ihan tarkoituksella vaiheisena teki siitä eteenpäin varsinaisen pistorasian kytkemisen :o Kuulemma näin oli helpompaa samointein tarkistaa se rasia että on narut oikein kuin juosta kytkennän jälkeen takaisin taululle sulakkeita ruuvaamaan. No olihan tuon pistorasian ja sulaketaulun välillä "huimat" 2m etäisyyttä ::) Itse omin urakointioikeuksin olen mm. tämän kämppäni muutoin sähköistänyt, mutta ei koskaan ole tullut edes pieneen mieleeni ruveta vaiheisena noita hommia tekemään - tai sitten mä olen jo oppinut homman junnuna kantapään kautta mitä kannattaa tehdä ja mitä ei ;D

Eli kun menet jotain toista neuvomaan miten homma tulisi hoitaa, niin parhaiten neuvoja itse pääsee vastuustaan tekemällä kaikkensa ettei tuosta ikinä, koskaan, eikä missään tapauksessa aiheudu neuvottavalle ongelmia. Miten noita annettuja ohjeita sitten käytännössä voi oikoa, onkin jo toinen juttu. Mutta jos on vähäkään epävarma mitä itse uskaltaa tehdä ja mitä ei, niin ehkä se paras tapa tällöin on antaa homma jollekin toiselle tehtäväksi, vaikka se sitten sieltä lompakon puolelta hiukka kirpaisisikin 8)

Ylös Bottom