Renault Mégane 2 hammastangon vaihdon jälkeen katkesi airbag kellojousi!!!

roxio

Jäsen
Olen vaihtanut Renault Mégane 2 hammastangon ja vaihdon jälkeen luki mittarissa "esp off" ja luistoneston valo palaa. Noh ajattelin että kun kerran jarrupolkimessa se jarruvalon anturi on säädettävä, niin olen varmaan osunut siihen sillalailla, että nyt varmaan jarruvalo palaa koko ajan ja sen takia herjaa. No ei ollut ja tyhmyyttäni kokeilin kääntä rattia ääriasentoon ja yllätys.....kuului riks-raks ja poks .....ja turvatyynyn valo syttyi :mad:
Alussa en saanut sisäpuolella sitä ratin tankoa hammastangoon kiinni (yritin laittaa sitä väärässä asennossa) ja kun vanhasta varmistin, miten se tulee kiinni, niin omasta mielestä käänsin kyllä takaisin, mutta siinä sitten todennäköisesti käänsin silti lopuksi kierroksen väärin ja se oli sitten siinä. Kellojousi tilattu jo ja vaihdan sen. Ei ollut kun vajaa 18€.
Ei tullut sitten siinä vaiheessa vielä mieleenkään, kun aloin kääntä rattia ääriasentoon, että kun esp valo ei sammunut, että vois irroittaa ratin ja varmistaa se. Mietin vaan miten se sähköinen ohjaustehostin toimii? Joudunko silti irroittaa sen hammastangosta ja kääntää sen kierroksen takaisin, vaikka nyt laittaisin kellojousen oikein? Se ei kuitenkaan aurauskulmien säätöön mun mielestä vaikuttaa mitenkään ja en tän päivästä aikaa perunnut. Ja mitä katsastusmies sanoo jälkitarkastuksessa, kun lähden näyttmään ohjausnivelia, jos nyt airbag valo palaa....ei palannut katsastuksessa ja ei ole vikalistalla? Tuleeko hylkäys???

Viimeksi muokattu:

roxio

Jäsen
Irroitin nyt ohjaustangon polkimien takaa hammastangosta ja käänsin sen takaisin, vaihdoin sen jälkeen kellojousen. Tilasin sen täältä kokonaisen paketin eikä pelkkä nauhaa. https://www.ak24.fi/fi/varaosat/kamoka-4210040?ccid=23060;104391
Viime vuonna vaihdoin yhden ja merkki oli NTY ja tilasin sen autodocista, nyt Kamoka. Siinä on tullut sellainen ongelma vastaan, että kun se on paikallaan, niin kaikki toimii hyvin ja tuntuu ok, mutta kun ratti paikallaan ja kiristän sen viiksipaketin yläruuvin, niin kuuluu hirveitä naksahtuksia, kun kääntää rattia. Se mihin vaihdoin viime vuonna, kun löysäsin sitä ylä ruuvia, niin se toimii normaalisti, mutta tässä autossa en voi kiristää sitä ruuvia ollenkaan, ettei niitä hirveitä naksahduksia kuuluisi ja koko viiksipaketti kääntyy, kun pistää vaikka vilkkua päälle. Jos vähäkin kiristän, niin alkaa naksahtaa. Enkä löydä vikaa, mikä siinä oikein naksuu. Ääni on sellainen, että kohta se nauha on poikki. Onko muilla mitään kokemusta sellaisesta viasta?

muski

Aktiivinen jäsen
Kaveri osti ihan lähiaikoina kaksi NTY merkkistä täydellistä viiksi pakettia ja kummasakin oli eri vika. Toisessa ei toiminut vilkut ja toisessa tyytti. Liike otti takas, mutta oli tietysti ensiksi meinannut, että autossa on vika, mutta sitten tilasivat Magneti Marellin, niin sillä alkoi pelaamaan... Tuo NTY on ainakin mulla nykyisin ostokiellossa, kun ei tiedä, mitä roskaa tulee, voi olla joku ihan ok osakin.

PikaClio

Jäsen
Oma kokemus Kamokasta on, että ei jatkoon.
Pyyhkikänsulat sai heittää heti roskiin ja Meganen takajarrulevy heitti monta kymppiä.

Varmaan osa Kamokan kamppeista Puolalaisia ja loput jostain muualta mistä halvimmalla on osat saanut.

Pääsääntöisesti itse tilaan hintahaitarin yläpäästä ja tunnetuilta valmistajilta niin on pikkusen vähemmän murheita

roxio

Jäsen
Kaveri osti ihan lähiaikoina kaksi NTY merkkistä täydellistä viiksi pakettia ja kummasakin oli eri vika.
Itse olen ostanut pelkästään tän osan, missä on kellojousi. Täs nyt miettinyt, että jos ottaisin koko sen kellojousen siitä muoviosasta ja siirtäisin vanhaan ja kokeilisin sitten. Vähän harmittaa kuitenkin uutta jousta siirtää vanhaan osaan. Kun en oikein mitenkään ymmärrä ja tekisi mieli tietää, mikä siinä oikein naksuu, kun ei sen viiksipaketin ruuvin kiristäminen siellä ihan takana pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen edessä olevaan kellojousen osaan. Jos se paketti on kädessä, niin voi pyörittää kumpaan suuntaan vaan ja kaikki tuntuu ihan normaalilta.

roxio

Jäsen
Nonii. Nyt löysin oikean vian ja kellojousi toimii.
Vika oli kellojousen lukitus vivussa. Otin ratin pois ja lykkäsin sormen sinne väliin ja kokeilin kieputtaa ja ei mitään pauketta ja naksahtuksia kuulunut. Otin vanhasta sen irti ja vertailin niitä. Screenshot_20260227-091231_Gallery.jpg

Laitoin sen vanhan sinneScreenshot_20260227-091329_Gallery.jpg

....ja paikalle. Uudella osalla jäi paljon isompi rako sinne ja ei lykännyt lukitusta pois, jos laitoin ratin paikalleen ja rattia kääntäessä naksahti väkisin yli. Toisaalta ei tätä osa tarvisi ollenkaan siellä, kun osaa katsoa onko oikein........mutta eihän hammastankoa vaihtaessa mulla pitänyt mennä rattikaan kierroksen ympäri väärään asentoon, niin päätin varmuuden vuoksi laittaa sen sinne:pScreenshot_20260227-091506_Gallery.jpg

Sitten alussa ylimmäisten reikien väli oli pikkasen isompi ja jouduin kairaa mattopuukolla tappireikiä vähän sisäänpäin, että menis kunnolla tappien päähän. Nyt kaikki kunnossa ja toimii.
Screenshot_20260227-091346_Gallery.jpg

Sain lopuksi sitten siitä halvastakin osasta toimivan. Vähän vaan kesti ja oli ihmettelemistä, kun en tajunnut millään alussa, mikä ja mistä se paukkuu ja naksuu.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom