Renault Clio 4 2013, molemmat lähivalot pimenivät

renautti

Nuorempi jäsen
Nyt iltojen pimettyä huomasin että molemmat lähivalot ovat pimeänä. Kaikki muut valot toimivat, ledit, pitkät, sumuvalot, takavalot, jarruvalot jne. Tarkistin kaikki valoihin liittyvät sulakkeet mitä löysin, ja vaikuttaisivat olevan kunnossa. Ensimmäisenä vaihdoin polttimot. Lisäksi mittasin sulakkeelle tulevan jännitteen, ja ei sinne mitään näyttäisi tulevan.
Googlettelun perusteella vika voisi olla joko valoviiksessä tai ohjausboksissa. Olisiko kenelläkään jotain vinkkejä mitä voisi vielä tarkastaa? Onko esim. valoihin liittyviä sulakkeita muualla kuin kuskin jalkatilassa?

LP

Jäsen
Valoviiksissä on ollut vikoja tässä mallissa. Mutta jos sulakkeelle ei tule jännitettä, niin sitten varmaan se ohjausboksi? Voisi kuvitella, että valoviiksi on vasta sulakkeen jälkeen virtapiirissä… Netistä kaivelemalla varmaan löytyy virtapiirikaavio, minkä avulla vianhaku olisi helpompaa. Jos siitä viiksestä kääntämällä syttyy takavalotkin, niin tuskin vika viiksessä.

Viimeksi muokattu:

LP

Jäsen
Hetkinen, miltä sulakkeelta mittasit ja miten? Sulakkeet 2 ja 6 on lähivalot, mutta niissä on muutakin, kaukovalot, jarruvalot, päiväajovalot….

LP

Jäsen
Tai voi näköjään olla sulakkeet 6 ja 7 ja onkin, jos autossasi ei ole automaattista ajovalojen sytytystä? Tässä on pelkät lähivalot noissa sulakkeissa, nuoko mittasit?

renautti

Nuorempi jäsen
Takavalot, mittarivalot ja parkkivalot syttyy kun kääntää yhden naksun. Sen seuraavan naksun kääntäminen muistaakseni sytyttäisi lisäksi ainoastaan varsinaiset lähivalot, joten en tiedä voiko vielä tuon perusteella päätellä että viiksi toimisi.
Tässä ei ole automaattista ajovalojen sytytystä. Eli ne päiväledit palaa, ja kytkimestä pitää itse kääntää varsinaiset ajovalot päälle. Mittailin juuri nuo 6 ja 7 sulakkeet, koska ne on käsittääkseni ainoat lähivaloihin liittyvät sulakkeet. Mittasin niin, että jännitemittarin toinen pää maassa ja toinen sulakkeessa. Kun kaukovalot on päällä, niin niiden sulakkeissa näkyy n.14V kun auto käynnissä. Lähivalojen sulakkeelle ei jännite tule vaikka lähivalot pitäisi olla päällä.

LP

Jäsen
Onko kaukovalojen sulakkeilla jännite, jos virrat on päällä, mutta kaukovalot eivät ole?

renautti

Nuorempi jäsen
Kaukovalojen sulakkeilla ei ole jännitettä, kun virrat on päällä mutta kaukovalot ei.
Onkohan noiden viiksien tarkalleen oikea OEM koodi välttämätön? Katselin Autodoc ja Aeromotorsista ja muutamalla kympillä olisi täysin vastaavannäköistä viikseä kaupan.

LP

Jäsen
Sittenhän se varmastikin on se viiksi, tai oikeastaan se viiksen päässä oleva kytkin. Olisikohan se helppo avata ja korjata siitä päädystä, jos viiksi muuten toimii? Toki voi olla vialla myös rele joka päästää sähkön valoille.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Onkohan noiden viiksien tarkalleen oikea OEM koodi välttämätön? Katselin Autodoc ja Aeromotorsista ja muutamalla kympillä olisi täysin vastaavannäköistä viikseä kaupan.
On koska niissä on erilaisia kytkentöjä mallista riippuen, jos on juotostaitoja niin ne voi kyllä muuttaa itse.

Itse muutin kytkennän sopivaksi Capturiini kun lisäsin sumuvalot..
Koska sinulla ei ole autossasi ajovaloautomatiikkaa, mutta sumuvalot on niin yhden mahdollisen valoviiksen koodi on 8201167981
Näitä viiksiä saa tarvikkeena mm AliExpressistä (Kiinasta) 7-13€ hintaan...

EDIT sen viikenhän voi mitata että tapahtuuko missään nastassa mitään kun kääntää valot päälle, ko viiksi on aika helppo irroittaa kun poistaa ratinakselin suojamuovit.

renautti

Nuorempi jäsen
Joo, viiksen eilen jo irrotinkin, oli onneksi hyvin helppo homma. Voisin iltasella vaikka mittaillakin tuota. Mulla on tuossa etu&takasumuvalot ja ei automatiikkaa. Juuri vastaavannäkösiä viiksiä näyttää olevan Autodocissa & Aeromotorsissa myynnissä. Taidan pistää tilaukseen, ja mikäli se ei olekaan sopiva, niin ainakin Autodoc ottaa palautuksen vastaan ja hyvittää.
Saakohan tuon itse viiksen purettua, sinne viiksen vartta pitkin näyttää menevän kolme johtoa. Jos pääsisi näkemään onko ne johdot esim. aikojen saatossa kuluneet poikki tms.

renautti

Nuorempi jäsen
Kiitos kaikille avusta. Vaikka olin skeptinen tuon viiksen suhteen, niin siinähän se vika oli. Autodocista uusi hintaan 16.8€ ja heti alkoi lähivalot pelaamaan. Mietin että jos viiksessä olisi vika, niin kai ne valot kuitenkin joskus edes välähtäisi kun sitä ränkkää edestakaisin, mutta väärässä olin. Onneksi.

juba

Nuorempi jäsen
Kyllä se lähivalojen kytkin on siellä runko-osassa eikä viiksen päässä. Omasta sen aikanaan purin ja löysin kuumenneen metalliliuskan sulattaneen muovia ja siksi kontakti ontui, kunnes lopulta valot lakkasi palamasta. Vika on siis huono kontakti mikä saa aikaan lämpöä ja muovi sulaa. Nuo oireili niin, että valot sammui kun viiksellä teki jotakin. Kerran pimeällä vaihdoin pitkiltä lyhyille ja kaikki valot katosi. Oli aika pelottava kokemus. Satasen verran oli se valeon viiksi ja todella helppo vaihtaa.

Ylös Bottom