Moottorin lohko, vaiko säteilylämmitin

”Louhintaneuvos”

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tervehdys Raunault osaajat.
Ostettiin appi ukolle tässä männeellä viikolla Renault Scenik (automaatti) v,2015 diseli 1.5 Jolla ajettu 215000km.
Mutta huomasin, että häneltä puuttuu tyystin moottoritilasta lohkolämmitin tai olisiko se säteily lämmitin. Johtosarjasta puhumatta, joka löytyy helpommin

Kun taas moottoritilan lämmittemen suhteen tarvitaan opastusta / neuvoa kumpiko noista lämmittimistä yleensä käy? Ja mistä on viisainta tiedustella. Sillä Auto liike lupautui korvamaan asennuksen, kun me hommataan tarvikkeet.
Webasto ei tule kysymykseen jo hintansa tiimoilta.

Kiitos jo etu käteen valistuksesta
Yt, ari
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 037
Letkulämmittimiä on omissa renuissani, varsinkin pumpulliset ovat hyviä. Thermotecillä on eri tehoisia, Laguna 3:een laitoin 1.5kw tehoisen, lämpiää kovemmillakin pakkasilla hyvin.
 

”Louhintaneuvos”

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Moro
Kiitos tuosta nopeasta tiedosta, täytyy katsella netistä tuolla nimellä. Eilen kun katselin yleisimmät varaosa myyjät, niin rekkarilla ilmoitti hyvin moni että ei sovi tuolle rek,numerolle:( Tosin, hyvin monessa antoi kaikkea muta kuin lohko/säteilylämmittimiä mm, jarrurumpuja, pyyhkijän sulkija, hehkutulppia jne. Joko en osannut oikein kuvailla hakua, niin ajattelin kääntyä alan harrastajien puoleen tänne. Mutta kiitos jo tuosta vinkistä!
Yt. Ari
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
957
Itse suosittelisin säteilylämmitintä öljypohjaan. Pysyy öljy notkeana ja helppo asentaa auton öljypohjaan, eikä tarvi jäähdytysveden sekaan mitään ylimääräistä vastusta.
Scenicissä on luultavasti samanlainen oma sähkövastus auton ilmastointikanavissa kuin on Megane- ja Laguna III - malleissakin 1.5dCi koneissa. Siinäkään mielessä ei tarvi etukäteen veden lämmitystä kun tämä oma 500w (Edit: Eiku 1000w) sähkövastus alkaa lämiittämään puhallusilmaa käytännössä heti kun auton käynnistää. Upea systeemi!
Olen pärjännyt säteilylämmittimellä ja tuolla omalla vastuksella kovimmatkin pakkaset ilman ongelmia ja kun auto lämpiää vedenkin osalta, niin vastus kytkeytyy automaattisesti pois.

Tuon linkin otin omalla rekkarilla. Varmista omallasi, että tulee oikea vaikka sama kone onkin. Tai tiskillä ainakin osataan neuvoa.
 
Viimeksi muokattu:

”Louhintaneuvos”

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Hei
Kiitos ja nyt alkaa jo näyttää siltä, että appiukon autoon löytyy, kuin löytykin moottorin lämmitin:) Auto tulee torstaina, jolloin viemme sen Joensuuhun ns, parempaan tarkasteluun kun siinä on 14 päivän palautus oikeus ja kai jonkin lainen liikkeen takuukin? Mutta tuolla reissulla aijomme hommata tuon lämmittimen ja sopia autolikkeen yhteistyökumppanin kanssa asennus päivän, kuhan saan näitä malleja.
 

teme565

Jäsen
Viestejä
336
Nuo säteilylämmittimet on yleisimpiä nykyään kun ei nykyajan lohkoissa ole enää ns. pakkasproppua, jonka reikään perinteisen lohkolämmittimen vastuksen saisi asennettua. Se noissa säteilylämmittimissä on harmi juttu, että niissä on jostain EU-syystä x rajattu teho 300 wattiin ja vielä jos on mallia lämiskä, joka vain kiristetään öljypohjaa vasten, niin tuostakin säteilee osa harakoille.

Letkulämmitin olisi hyvä ja tehokas, mutta monissa tapauksissa sellainen sotkee nykyaikaisen auton moottorinohjauksen kun veden lämmön perusteella ecu saattaa olettaa että moottori on lämmin ja yrittää liian laihalla seoksella käynnistää moottoria, joka käynnistyy kakistellen tai ei ollenkaan, koska onkin oikeasti kylmä ja vaatisi "ryyppyä" tai dieselin tapauksessa enemmän syöttöä.

Laittakaa nyt ihmeessä myös sisätilapistoke/lämmitin, tuo mukavuutta kun ei tarvitse kylmällä autolla ja lasit jäässä lähteä liikenteeseen.

Siinäkään mielessä ei tarvi etukäteen veden lämmitystä kun tämä oma 500w sähkövastus alkaa lämiittämään puhallusilmaa käytännössä heti kun auton käynnistää. Upea systeemi!
Onko tuo vain 500-wattinen? Yleensä nuo sähköiset lisälämmittimet on noin kilowatin tehoisia mitä itsellä vastaan tullut Kioissa ja Relluissa.
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
957
Nuo säteilylämmittimet on yleisimpiä nykyään kun ei nykyajan lohkoissa ole enää ns. pakkasproppua.

Laittakaa nyt ihmeessä myös sisätilapistoke/lämmitin, tuo mukavuutta kun ei tarvitse kylmällä autolla ja lasit jäässä lähteä liikenteeseen.

Onko tuo vain 500-wattinen? Yleensä nuo sähköiset lisälämmittimet on noin kilowatin tehoisia mitä itsellä vastaan tullut Kioissa ja Relluissa.
Toki on myös sisätilanlämmitin jota mukava käyttää jos kotosalla, muuten pärjää loistavasti noilla säteily ja auton omalla vastuksella joka muuten voi ollakin sen kilowatin luokkaa? En tarkistanut, mutta jokatap. vähintäinkin riittävä :cool:

Ps. Oli se 1000w kun osaluettelosta tarkistin.
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 037
Megane II:ssa se lämmitysvastus lämmittää sisäkennolle tulevaa nestettä ja niin minusta myös Laguna III:ssakin, mutta pitääpä tarkistaa tuo. Aikanaan huomaisn, että kun syksyllä kelit viileni niin moottori alkoi lämmitä nopeammin, johtui siitä, että kun hyttiin tarvitsi lämmitystä niin lämmitysvastus meni päälle ja sisäkennolta moottoriin palaava neste on lämpimämpää ja konekin kuormittuu enemmön kun laturin pitää tuottaa enemmän virtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 115
Kyllä nuo säteilylämmittimet on moottorin surmia. (lue kärjistettynä) :D

Kondenssiveden määrä lisääntyy öljytilassa sekä etenkin venttiilikopan sisällä huomattavasti kun lämmitys tapahtuu yhdestä kohdasta lohkoa, myös moottori rasittuu ihan erilailla kuin tasaseen lämmittävällä lämppärillä, eli jäähdytinnestettä lämmittävällä.

Sitäpaitsi, ei lohkolämppäriä tartte rekkarilla hakee. Se on aivan sama minkä letkulämppärin sinne laittaa, kunhan asentaja tietää mitä tekee. ;)
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
94
Kyllä nuo säteilylämmittimet on moottorin surmia. (lue kärjistettynä) :D

Kondenssiveden määrä lisääntyy öljytilassa sekä etenkin venttiilikopan sisällä huomattavasti kun lämmitys tapahtuu yhdestä kohdasta lohkoa, myös moottori rasittuu ihan erilailla kuin tasaseen lämmittävällä lämppärillä, eli jäähdytinnestettä lämmittävällä.

Sitäpaitsi, ei lohkolämppäriä tartte rekkarilla hakee. Se on aivan sama minkä letkulämppärin sinne laittaa, kunhan asentaja tietää mitä tekee. ;)
Täysin samaa mieltä Heikki.L:n kanssa. Moottorinohjauksen sekoamiseen en ole yhdenkään moottorin kanssa törmännyt. Saattaa tosin olla saksalaisten ongelma ;)

Säteilylämmittimellä moottori käynnistyy käytännössä kylmänä. Venttiilikoneisto ja sylinteriryhmä saattaa olla reilusti pakkasella ja se kylmäkäynnistys on se, joka moottoria kuluttaa. Öljyn lämmittäminen myöskin on sinällään tehotonta, että öljyn pumpattavuus kylmänä on nykyisillä synteettisillä aivan jotain muuta kuin vanhoilla mineraaliöljyillä. En näkisi että kumpikaan vaihtoehto...öljypohjaan tai lohkon kylkeen asennettava säteilylämmitin on toistaan parempi.

Renaultin idea lämmityslaitteelle menevän veden lämmittämisestä auton omalla 12v jännitteellä olen hieman sitä mieltä, että siinä poistettaessa yhtä ongelmaa aiheutetaan toinen. Kun nyt pakkasilla kuitenkin akun toimintakyky pienenee oleellisesti niin kun rosvotaan amppeereita akulta ja kuormitetaan sitä lämmityksellä, kohta on akun varauksen kanssa murheita.

Moottoriveden lämmitys on pitkässä juoksussa paras. Nämä säteilylämmittimet ovat ihan nykytrendin mukaisia...todella nopeita asentaa ja sitähän kaiken pitääkin olla...helppoa ja nopeaa. Vai pitääkö???
 

relluttelija

Jaa mitä että?
Viestejä
333
Minä laittaisin TT-Thermon letkulämmittimen. Siinä oleva kiertovesipumppu takaa sen, että moottori ja sisäkenno lämpiää tasaisesti. Defa-yhteensopiva, ja helppo asentaa.
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
299
Minä laittaisin TT-Thermon letkulämmittimen. Siinä oleva kiertovesipumppu takaa sen, että moottori ja sisäkenno lämpiää tasaisesti. Defa-yhteensopiva, ja helppo asentaa.
Eipä taida pumppu auttaa kun esteenä on termostaatti siellä ja toinen tuolla estämässä nesteen pääsyä koko moottoriin. Nykyiset jäähdytysjärjestelmät ovat varsin monimutkaisia. Säästetään ruokalusikallinen polttoainetta ja vähennetään päästöjä vaikka moottoreita sitten uusitaan tiheämmin.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
94
Eipä taida pumppu auttaa kun esteenä on termostaatti siellä ja toinen tuolla estämässä nesteen pääsyä koko moottoriin. Nykyiset jäähdytysjärjestelmät ovat varsin monimutkaisia. Säästetään ruokalusikallinen polttoainetta ja vähennetään päästöjä vaikka moottoreita sitten uusitaan tiheämmin.
Kyllä se vesi siellä kiertää. Ja lämmitin kierrättää vettä termostaatin sisäpuolisessa kierrossa. Ei sitä laiteta jäähdyttimen vesikiertoon vaan vaikkapa lämmityslaitteen vesikiertoon. Yleensä vaihtoehtoja on useampi ainakin Ranskalaisissa, jossa on paljon moottorin ulkopuolisia vesiletkuja.

Mutta toimii hyvin ja lämmittää lohkolämmitintä nopeammin
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
957
Renaultin idea lämmityslaitteelle menevän veden lämmittämisestä auton omalla 12v jännitteellä olen hieman sitä mieltä, että siinä poistettaessa yhtä ongelmaa aiheutetaan toinen. Kun nyt pakkasilla kuitenkin akun toimintakyky pienenee oleellisesti niin kun rosvotaan amppeereita akulta ja kuormitetaan sitä lämmityksellä, kohta on akun varauksen kanssa murheita.
Mieltähän saa olla, mutta tässä faktaa:
Hyvin on pärjätty säteilylämmittimellä ja auton omalla sisäilmaa lämmittävällä 1000w vastuksella. Moottori elämänsä kunnossa. Mittarissa nyt 347tkm.

Ja pakkohan tämä on linkittää myös kun aletaan jo akustakin puhumaan. Omassa autossa alkup. akku joka leimattu 08.2010 (auto otettu käyttöön 10.2010). ja ainavaan pelittää näin 347thkm ja 15v. jälkeen.


Eli eiköhän nämä uutena asennetut laitteet pelitä ihan niin kuin inssit on suunnitelleet.
Ja tosiaan Säteilylämmitintä ostettaessa kannattaa varmistaa sopivuus auton omalla rek.numerolla. Letkumiehien ei tarvitse ;)

Ennen oli ennen, nyt on nyt.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
94
Onnistumisen kokemukset ovat hienoja, hyvä niin.

Kokemus yhdestä ajoneuvosta ei nyt yleisesti ottaen ole kovin paljon. Ammatikseen näitä ronkkiessa on perspektiivi hiukan laajempi, kuten Heikkikin viittasi kestävyyteen ja kulumiseen öljyn kypsyessä. Nämä säteily ym. lisälämmittimet eivät ole tehdasasennuksia vaan ihan tavallisten mekaanikkojen asennuksia korjaamoilla.

Ja tosiaan, ennen ei ollut näitä kevyempiä ratkaisuja joilla asennusaikaa vähennetään. Aivan toinen äärilaita on sitten Eberi, Webastot jne. Niiden kanssa akunkesto on jo kovilla. Parissa vuodessa voi esim. 2 akkuisen Transitin akut olla vaihtokunnossa. Geeliakuilla saa toki enemmän käyttöikää

Kaveri myy akkuja yrityksessään ja hänkin on kertonut samankaltaisista, älyttömän hyvin kestäneistä akuista. Vaan eipä ole ihan jokapäiväistä

Onhan se niinkin että ilman mitään lisälämmitystä pärjää. Itse sen päättää paljonko rahaa ja aikaa lämmittimeen investoidaan ja miten lämmintä ja nopeasti tarvitaan
 

jani1977

Jäsen
Viestejä
347
Sekään että laittaa kiertovesipumpullisen låmmittimen ei välttämättä auta jos auto järkeilee veden lämpötilaa siihen koska moottori on käynyt viimeksi yms. Tätäkin on tullut esiin nykyautoissa, myös rellussa
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 037
Minä laittaisin TT-Thermon letkulämmittimen. Siinä oleva kiertovesipumppu takaa sen, että moottori ja sisäkenno lämpiää tasaisesti. Defa-yhteensopiva, ja helppo asentaa.
Tarkoitin myös TT-Thermoa, toimiva peli ja 1.5kW lämmittimellä saa sisätiloihinkin lämpöä kun laittaa sisätilapuhaltimen päälle ennen auton käynnistämistä kun jäähdytysnesteen taitaa saada tuolla +60 asteiseksi.

Thermotec jonka mainitisin aikaisemmin tekee varaosia, mm. termostaatteja.
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 037
Renaultin idea lämmityslaitteelle menevän veden lämmittämisestä auton omalla 12v jännitteellä olen hieman sitä mieltä, että siinä poistettaessa yhtä ongelmaa aiheutetaan toinen. Kun nyt pakkasilla kuitenkin akun toimintakyky pienenee oleellisesti niin kun rosvotaan amppeereita akulta ja kuormitetaan sitä lämmityksellä, kohta on akun varauksen kanssa murheita.
Ne vastukset menee päälle vasta kun auto on käynnissä. Käytännössä laturi tuottaa tarvittavan virran, sen näkee testerillä kun seuraa laturin antamaa tehoa kun vastuksille kytketään virta. Akku ei tässä rasitu. Esim. Laguna 3 laturi on 180A, mikä tuottaa 14V jännitteellä n. 2.5kW.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 050
Sekään että laittaa kiertovesipumpullisen låmmittimen ei välttämättä auta jos auto järkeilee veden lämpötilaa siihen koska moottori on käynyt viimeksi yms. Tätäkin on tullut esiin nykyautoissa, myös rellussa
1.3tce dusteri menee vikatilaan jos edellisestä ajosta on yli 8h kun lämmittää vettä. Mulla on tt-thermo 1000W. Lisäksi ulkolämpötilan ja moottorin lämpötilan ero ei kärsi olla liian suuri, menee vikatilaan. Käytännössä kun moottorin lämpötila menee yli n.25 asteen niin vikakoodia pukkaa.
Elm 327 aina paikoillaan, kun lämmittää niin kännykällä vikakoodin poisto ennen starttia.
 
Ylös Bottom