Moottorin lämpö

hartsa777

Jäsen
Hei!

Ostin jo termostaatin ja seuraavaksi tarkoitus ostaa vesipumppu. Mutta kun tuossa kokeilin vielä auton toimintaa, niin huomasin ettei mittarin neula laske nollille ollenkaan, eli kun kylmänä käynnistää, niin viisari näyttää jo noin puolet normi käyntiasteikosta. Laguna 99 rxe 2.0 8v. Lämmöt nousee reilusti yli normaalin mittarin mukaan. Mikä lienee se piste mittaristossa, kun moottori kannataa pysäyttää, ilmeisesti syttyy varoitusvalo, jos systeemi toimii.......

Mulla on vikakoodin lukija, mutta mietin, että näkeekö korjaamotesterillä tämän auton lämmöt, vai mikähän lie fiksuin tapa selvittää asiaa. Pystyyköhän jäähdytysveden vesipumpun toiminnan päättelemään paisuntasäiliöstä?

Tai onko sitten lämpötilaanturissa vikaa, no joo pitää selvitellä.....

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
No jos niin hirveästi asia ahdistaa niin esim billtemasta ostaa lämpöanturin ja siihen "letkuyhde" ja lämpömittari.
Mittarille virta vaikka parkkipolttimolta.
Kustannukset pysyy varmaan alle viidenkympin jos ite tekee.

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Ei tuohon vesipumppua kannata ostaa ensimmäisenä. Mulla ainakin OBD-palikalla näkee moottorin lämpötilan. Kai tuossa on jo se liitin, kai??

Pikkuhukka

Jäsen
Eipä tuo vika vaikuta olevan vesipumpussa. Lämpötila-anturi vaikuttaisi olevan viallinen, itellä teki ihan samaa ykköskoppasessa Lagunassa.

2528ej

Aktiivinen jäsen
Noissa F3R koneissa on tuota taipumusta, lämpöantura menee hulluksi, jossakin elämänvaiheessa. Noissa on vain yksi antura, tököttää siellä vaihteiston puoli päässä. Kerrankin muutamassa viisari nousi tapiin kun kone hetken kävi. Tietämättömyyttäni siihen lykkäsin, termarin ja vesipumpun, uutta, ei ollut apua, anturi vai kaput. Ei se antura hintava ollut, jäi muistikuva että halpa. tarvikeliikkeestä vielä sieppasin kun sellainen sattui lähellä olemaan.

Viimeksi muokattu:

hartsa777

Jäsen
Joo, kiitos! Pitääpä koittaa sitten lämpötila-anturin uusimista, jos siten sais toimimaan, ettei tarvii miettiä, onko moottorin lämmöt ok. On obd-liitin, mutta muistaakseni minun lukijalaitteella ei saanut kaikkia tietoja muistaakseni

Viimeksi muokattu:

Tonttula

Jäsen
Joo, kiitos! Pitääpä koittaa sitten lämpötila-anturin uusimista, jos siten sais toimimaan, ettei tarvii miettiä, onko moottorin lämmöt ok. On obd-liitin, mutta muistaakseni minun lukijalaitteella ei saanut kaikkia tietoja muistaakseni
Mitä hyötyä siitä obd tarkistuksesta olisi ollut jos lämpöanturi näyttää päin helvettiä. Vai onko eculle oma anturi?

hartsa777

Jäsen
Ajattelin sitä, että voisin alkuun tarkistaa lämmöt jollain konstilla, että sais varmuutta, että kone ei varmasti kuumene liikaa, kun ei tiedä, mitä auton mittari näyttää, mutta jos vikakohde on todnäk tämä anturi, niin eipä siinä silloin tosiaan tarvitse muita ihmettelyjä.

hartsa777

Jäsen
Huomasin, kun tänään testasin, että lämp. mittarin viisari nousee kylmällä koneella, vaikka johto on irti anturista, virrat päällä. Virrat pistää pois, niin sitten palautuu, että ei ole jumissakaan. Mietin vaan, että mahtaako sittenkään olla anturissa vika?

otto

tipan tuntija + R 19
on niitä noilla kilometreillä jouduttu uusimaan, vaikuttaa kyllä että sama kun mulla 1.8 8v koneessa, ja ostin sen jo, vaihdan sen heti kun kesä koittaao_O

Tonttula

Jäsen
Huomasin, kun tänään testasin, että lämp. mittarin viisari nousee kylmällä koneella, vaikka johto on irti anturista, virrat päällä. Virrat pistää pois, niin sitten palautuu, että ei ole jumissakaan. Mietin vaan, että mahtaako sittenkään olla anturissa vika?
90% todennäköisyydellä johdon kuori hankautunut jostain puhki ja ottaa koriin eli maihin kiinni.
Pari juttuu voisit tehdä laittaa sen pistokkeen takasin ja katsoa pysyykö lämpömittari samassa kohdassa= anturi ei vaikuta asiaan
Ja yleismittarilla tarkistaa onko se johto maissa.
Anturin toimintaakin vois tarkistaa yleismittarilla ohmeista mun mielestä ohmien pitäis vähentyä mitä kuumempi kone.
Nyt en tiedä kuinka monta piuhaa sinne menee. Jos menee 1, sit sen navan ja maan väliltä.
Jos menee 2 niin niiden navoista
Jos menee 3 tai enemmän niin tod näk on jo jonkun flektin käyttökytkimenä eikä kannata pelleillä suosittelen sen vaihtoa.

Asian vierestä.. b omegassa oli mittariston päässä joku vika lämpömittari nousi välillä ylös ja mittariston reunaa kun painoi kiinni päin niin palasi normaaliksi. Siellä mittariston saumassa olikin hammastikku kiilana pitämässä sitä kun ostin sen.

hartsa777

Jäsen
Joo, anturi vaikuttaa , eli lämmöt, viisari nousee tasaisesti mittaristossa, kun kone lämpiää. Kolme johtoa taitaa mennä anturille.
Mielessä ollut myös mittaristovika, mutta pitää ihmetellä. Ehkä pitää koittaa uutta anturia, vaikka se saattaa olla turha.
Voishan noita yleismittarillakin testailla, jos sais aikaiseksi.
Eli tuossa aiemmin tarkoitin, että viisari on "puolivälissä", kun liitin on irti, oli kone kylmä tai lämmin.

Pikkuhukka

Jäsen
Joo, anturi vaikuttaa , eli lämmöt, viisari nousee tasaisesti mittaristossa, kun kone lämpiää. Kolme johtoa taitaa mennä anturille.
Mielessä ollut myös mittaristovika, mutta pitää ihmetellä. Ehkä pitää koittaa uutta anturia, vaikka se saattaa olla turha.
Voishan noita yleismittarillakin testailla, jos sais aikaiseksi.
Eli tuossa aiemmin tarkoitin, että viisari on "puolivälissä", kun liitin on irti, oli kone kylmä tai lämmin.
Huutaako flekti kun liitin on irti anturista? Kyllä tuo edelleen anturivialta vaikuttaa.

Megane

Aktiivinen jäsen
Varmaankin jo kokeiltu se yleispätevä poppakonsti,akun kenkä irti vähäksi aikaa?Omassa Meganessa kerran sekosi mittaristo,tuolla konstilla korjaantui.

hartsa777

Jäsen
Joo, kokeilin akunkenkien irroitusta, ei ollut vaikutusta. Flektin lämmönsäädin on kaiketi mun kokemuksen jäähdyttäjässä kiinni? ,se ei reagoi tuohon moottorin lämpöanturiinkaan mun mielestä, siinä on myös pitempään ollut vika. Flekti toimii, mutta sen anturi ei toimi

2528ej

Aktiivinen jäsen
Joo, kokeilin akunkenkien irroitusta, ei ollut vaikutusta. Flektin lämmönsäädin on kaiketi mun kokemuksen jäähdyttäjässä kiinni? ,se ei reagoi tuohon moottorin lämpöanturiinkaan mun mielestä, siinä on myös pitempään ollut vika. Flekti toimii, mutta sen anturi ei toimi
Tuolaiseenkin keran törmäsin, kaverin auto, toi ihmeteltäväksi, Flekti pyöri jatkuvasti, no syykin löytyi. Liitin oli otettu syylärin anturasta ja liitimessä johtot oli yhdistetty johtolenkillä. Epäiltiin sen verran paljon Flektin anturi vikaa, laitettiin uusi anturi. Koneen kun käytti lämpimäksi niin kyllä Flekti hurahti pyörimään kuin pitääkin.

Ylös Bottom