Missä moottorinlämmittimen sulake?

Jokza2002

Jäsen
Moi,

Nyt se sen teki, eli moottorinlämmitin ei toimi. Ilmankos oli aamulla niin jäykkä käynnistymään (-26C) vaikka oli mukamas ollut 3 tuntia lämmityksessä! Auto on siis Megane II 2005 1,6. Kai siinä moottorin lämmittimessä jossakin on sulake, mutta mistähän tuota arvaa etsiä? :o

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Missä moottorinlämmittimen sulake?

Autossa itsessään ei kyllä 220VAC sulakkeita ole lainkaan :-\

joker-1979

Aktiivinen jäsen

Niin, eiks se sulake ole joko tolpassa tai seinän takana..? ::)

jmmv

Jäsen

Pistorasiansulake palanu tai lämmittimen johdon liitoksissa huono kontakti.Myös vastus voi olla palanu lämmittimestä ;) Tarkasta ensin se pistorasiansulake.

jyha

Aktiivinen jäsen

tarkoitetaanko nyt verkkovirtakäyttöistä lohkolämmitintä vai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä (webasto/ eberi)?

Jokza2002

Jäsen

Kyseessä on tavallinen sähköinen lämmitin. Ja jotenkin epäilen, että ns. säteilylämmitin. Mistä tuon voisi tarkistaa? Jos moottoritilaan kurkkaa, niin minä en ainakaan osaa katsoa tai etsiä oikeasta paikasta. On se niin tiukkaan pakattu. Sen verran näkee, että puskurissa olevasta liittimestä lähtee kaapeli moottoritilaan, mutta sen etenemistä ei kyllä pysty sanomaan.
Viisaammat sanoikin jo tuossa aamulla, että ei autossa ole mitään sulaketta tuolle, vaan se löytyy tolpasta/seinästä. Olisihan tuo pitänyt järjelläkin tajuta. Itse lämmitysjohdon liitin ja kaapeli lienee kunnossa, koska sisätilanlämmitin toimii normaalisti. Mutta jos kytken sisälämppärin pois päältä ja laitan kulutusmittarin kaapeliin ja kytken autoon, niin mittari näyttää nollaa. Eikö tuo tarkoita, että siellä ei mitään tapahdu? Sitten kun lyön sisälämppärin päälle, niin heti "viisari värähtää", ja osoittaa suurinpiirtein niitä watteja, joita lämppäri vie. Eli sulake "seinässä" on kunnossa, samoin kaapelointi, ainakin osittain. Vastusko sitten palanut, vai johto irronnut itse moottorilämmittimestä? :-\

jyha sanoi:
tarkoitetaanko nyt verkkovirtakäyttöistä lohkolämmitintä vai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä (webasto/ eberi)?

jyha

Aktiivinen jäsen

oli siellä sitten perinteinen lohkolämmitin, letkulämmitin tai säteilijä niin elementtikaapeli on kaikissa malleissa pikaliittimellä kiinni. puskurilta kaapeli menee haaroituskappaleelle, josta toinen haara menee sisäpistokkeelle ja toinen moottorinlämmittimelle. kaapelit ovat (ainakin defalla) molemmista päistään samanlaisilla pistokkeilla varustettu ja irtoavat vetämällä.
jos saat kaivettua sen moottorilämmittimen kaapelinpään esiin, on helppo mitata tuleeko virtaa sinne asti.
Happy hunting!

HiTec

Sisälämppäri kun kerran toimii, niin tuohon jää enää 2kpl liitoksia (Y-liittimeltä lohkolle menevän johdon molemmat päät) ja tietty se itse lohkon vastus. That's it. Joku noista nyt mättää ja tietty sitä toivoisi että on vain esim. johto irronnut lohkosta = helppo & halpa korjata itsekin vain tuikkaamalla johto takaisin kiinni ???

jyha

Aktiivinen jäsen

Noissa elementtikaapeleissakin on ollu vikoja, mutta yleensä paukkuu nalli tallin seinässä jos näin on. kaapelivauriot johtuu yleensä typerästä asennuksesta.

Jokza2002

Jäsen

Löytyihän se vika ... Ensin oli ongelma, kun ei tiedetty, että millainen lämmitin on kyseessä, eli mistä sitä pitää etsiä. Lopulta osoittautui, että lämmittimeen (eli lohko-) menevä kaapeli oli irronnut, kuinka ollakkaan. Kätilön käsillä varustettu kaveri sen sitten ujutti paikalleen! Nyt kuuluu ainakin ääni, ja toivottavasti myös lämmittää.
Sitä ennen olen pari kertaa lämmittänyt siten, että olen ujuttanut littanan sisätilalämmittimen (1200W) moottoritilaan pohjalevyn päälle vinoittain lämmittämään öljypohjaa tms. Onpa se noinkin käynnistynyt mukisematta...

HiTec

Jokza2002 sanoi:
Kätilön käsillä varustettu kaveri sen sitten ujutti paikalleen!
Eli se oli sitten se helpoin & halvin scenario, parempi niin :)

Ylös Bottom