Megu 3 navi

Pende57

Jäsen
Moro, nytpä kaipaisin apuja. Mitähän pitäisi tehä, ku navissa ( TomTom) tälläinen txt? Jossain vaiheessa, kun on tehty jotain päivitystä virrat katkaistu vahingossa kesken päivityksen.
Kuulemani mukaan saattaisi korjaantua jollain Clipillä? OliskoTre seudulla osaavaa korjaajaa? Tietysti kohtuullisella korvauksella.
Jos löytyy, ota yhteyttä yksityisviestillä.

Liitteet

• IMG_20251004_152445-2.jpg
    IMG_20251004_152445-2.jpg
    65,6 KB · Katsottu: 22

Pende57

Jäsen
Kysy itse, vastaa itse, saat parhaat vastaukset?
Onhan mulla ollut noita Relluja vanhoja Lagunaa ja Meganee, Nyt ku aatelin siiryä uurempaan (2011 Meganen malliin), heti alko tulen " bitti poikittain" onkelmia.
Nyt olen selannu läpi ( sen ison saaren) brittien-ja ranskalaisten foorumeita, näyttää siltä, jotta isoin osa tällaisista vioista on syntynyt, kun on menty valitsemaan navigaattorin näytöltä " palauta tehdasasetukset"?

Miälestäni torella kummallista, jotta tua valinta saattaa kaataa järjestelmän? Bittimyllyissä, elikäs kannettavissa tiatomasiinoissa ja pieänemmissä kännyköissä, tua on ollu valintana jo vuasia ja ainaki itellä toiminut moitteetomasti, tarvittaessa.
Herää "kymysys", onko kyseessä buki vai valmistajan valinta? Koska näyttää toistuvan usein eri naveissa, veikkaan jälkimmäistä.
Eli, jos haluaa palauttaa tehdasasetukset, ne pitäisi löytyä muistista, mutta Rellussa näyttää kaatuvan, sillon tällön.

Toisaalta tällaisia tapauksia varten, vaikka olisi muu syy, pitäisi käyttäjällä olla aina mahdollisuus palata "tehdasasetuksiin" ja se tapa pitäs valmistajan kertoa käyttäjälle.
Tehdasasetusten valinta pitäs ottaa kaikki lisälaitteet esim. Navi mukaan.
Eli auton valmistajan pitäisi tallettaa tehdasasetukset sellaiseen muistiin, johon ei voi tehdä muutoksia ja josta ne voidaan palauttaa.
Jos auto on aikoinaan myyty navikaattorilla varustetuna, tehdsasetuksien palautus pitää se myös löytää?

kimbe

Tunnettu jäsen
Järjestelmässä kun varsin moni ohjainlaite on ohjelmallisesti yhdistetty siihen autoon VIN-koodilla ja/tai laitteen sarjanumerolla, niin lähteehän ne sieltä muistista, kun sen tehdasasetuksille, toisin sanoen perusasetuksille ajaa. Kyllähän yksi jos toinenkin laite, tietokoneista ja kännyköistä lähtien, täytyy tehdasasetusten jälkeen konfiguroida jälleen käyttökuntoon ja käyttäjän haluamille asetuksille.

Ei se TomTom tässä tapauksessa suostu toimimaan, koska sieltä puuttuu se auton VIN-koodi ja se täytyisi osaavalla diagnostiikkalaitteella sille taas kertoa, jotta se tietää, että mihin autoon se on asennettu. Se kun sen verran tyhmä on, että se ei sitä itse osaa haistella. Se on sitten oma kysymyksensä, että miksi hemmetissä niitä kaiken maailman suojakoodi- ja VIN-koodilukituksia täytyy näihin laitteisiin suunnitella.

Pende57

Jäsen
Jep, " Kyllähän yksi jos toinenkin laite, tietokoneista ja kännyköistä lähtien, täytyy tehdasasetusten jälkeen konfiguroida jälleen käyttökuntoon ja käyttäjän haluamille asetuksille. ", mutta jos tietsikkaan on vaikka tehdasasetuksilla vaikka joku virusohjelma asennettu ( vertaa navi), niin kyllä se sinne ilmestyy, ku valitset tehdasasetukset, vaikka olisit sen sieltä poistanut. Vai eikö TomTom olekkaan Rellun asentama? Luulenpa mä, jotta on?

Pende57

Jäsen
Niin juuri tämä, kuten kirjoitit, kertoo "rahastuksesta"
" Ei se TomTom tässä tapauksessa suostu toimimaan, koska sieltä puuttuu se auton VIN-koodi ja se täytyisi osaavalla diagnostiikkalaitteella sille taas kertoa, jotta se tietää, että mihin autoon se on asennettu. Se kun sen verran tyhmä on, että se ei sitä itse osaa haistella. Se on sitten oma kysymyksensä, että miksi hemmetissä niitä kaiken maailman suojakoodi- ja VIN-koodilukituksia täytyy näihin laitteisiin suunnitella. "

Pende57

Jäsen
Paalaanpa vielä tähän "palauta tehdasasetukset", Mielestäni tuo tarkoittaa kaikissa (dig)laitteissa, että palataan siihen pisteeseen, missä laite on ollut, kun se on kuluttajalle myyty. Joten esim. Meganen kohdalla, sieltä pitää löytyä TomTom? Vaikka valinta on TomTomin valikossa, ei se saa sitä hukata.

Viimeksi muokattu:

kimbe

Tunnettu jäsen
Paalaanpa vielä tähän "palauta tehdasasetukset", Mielestäni tuo tarkoittaa kaikissa (dig)laitteissa, että palataan siihen pisteeseen, missä laite on ollut, kun se on kuluttajalle myyty. Joten esim. Meganen kohdalla, sieltä pitää löytyä TomTom? Vaikka valinta on TomTomin valikossa, ei se saa sitä hukata.
Näinhän tuon soisi tässä tapauksessa olevan joo, että jos asetuksetkin pystyy helposti nollaamaan, niin se laite ei noin pahasti halvaantuisi siinä samalla. Varsinkaan, kun kuluttaja ei sitä ihan tuosta vaan pääse takaisin toimintakuntoiseksi konfiguroimaan. Typerä ominaisuus.

Sellainen analogia näihin osuu, kuin vaikka puhelimen ja bluetooth-kuulokkeiden välillä. Jos puhelimen resetoi tehdasasetuksille, niin ei ne bt-kuulokkeet siinä puhelimessa automaattisesti toimi, ennen kuin ne parittaa uudelleen toisiinsa. Samoin tuo navi täytyy olla "paritettu" autoon. Nyt se paritus on sieltä todennäköisesti hävinnyt. On noihin tosin niitä vakavampiakin softaongelmia tullut, juurikin sen takia, kun on autosta virrat katkenneet kesken päivitysten ja resetointien, niin on laitteen firmware korruptoitunut siinä samalla. Mutta tuskin tässä tapauksessa, kun herjaa tuota, että kytke diagnostiikkatyökalu.

Ylös Bottom