megane 2002 lämppärin läppien säätö

zamikoo

Nuorempi jäsen
Mistähän voisi lähteä etsimään vikaa kun emännän rellu ei puhalla tuulilasille kun pienen hönkäyksen vaikka kuinka koittaa käännellä puhallus ja suunta vipua? Auto pitää muutaman naputus äänen kun käynnistää jostain puhaltimen lähettyviltä..
Saiskohan sieltä jotain läppää säädettyä että puhaltais vaan tuulilasille?

kurtsi

Kia Niro EV
Jos lämmityslaite on käsikäyttöinen, voi läppiä siirtävät työntötangot tai vaijerit olla mutkalla jostain. Vanhempien Lagunassa vuodelta 1997 oli samaa ongelmaa ja syy yllä mainittu.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Se naputus tulee juurikin niistä läpistä, joka ohjaa sisäilmankiertoa ja normaalikiertoa. Itse olen poistanut sen naputuksen käytöstä ottamalla sen sisäilmankierron pistokkeen pois käytöstä moottoritilasta rintapellinkohdalla muistaakseni siellä viidakossa on se pistoke. Varmistaan ensin,että sulla ei jää sisäilmankierto päälle,koska silloin käy just näin ettei tule oikein mitään. Pitäsi korjaantua tällä, mutta poikkeuksiakin voi olla. Tästä on ollut juttua kyllä tällä palstalla aijemminkin.

Megane

Aktiivinen jäsen
Se naputus tulee juurikin niistä läpistä, joka ohjaa sisäilmankiertoa ja normaalikiertoa. Itse olen poistanut sen naputuksen käytöstä ottamalla sen sisäilmankierron pistokkeen pois käytöstä moottoritilasta rintapellinkohdalla muistaakseni siellä viidakossa on se pistoke. Varmistaan ensin,että sulla ei jää sisäilmankierto päälle,koska silloin käy just näin ettei tule oikein mitään. Pitäsi korjaantua tällä, mutta poikkeuksiakin voi olla. Tästä on ollut juttua kyllä tällä palstalla aijemminkin.
Niin eli siellä ulko/sisäkierron läppää ohjaavat muoviset hammasrattaat riveävät,jos on ykkösmegane niin hammasrattaat näkyvät kun ottaa puhaltimen koteloineen pois edestä,tuulilasin ritilän alta.Aikamoinen homma,tuo Fuego Turbon patentti toimii kyllä,eipä tuota sisäilman kiertoa tarvitse käytännössä muulloin kun kesähelteellä nopeuttamaan sisätilojen jäähtymistä ilmastoinnilla varustetuissa autoissa. ;)
Sisäpuolelta itse läppä voi näkyä kuskin jalkatilasta kun ottaa roippeita edestä pois,luulisin että näkee milloin läppä on kokonaan kiinni niin ettei kierrätä yhtään sisäilmaa,siinä asennossa läppää ohjaavan sähkömoottorin pistoke irti ja taas mennään. :p

Viimeksi muokattu:

zamikoo

Nuorempi jäsen
okei.. onko siä vain tuolle liitin vai useampi etten kisko väärää irti :D onko virrat pois päältä sisäilmankierto päällä vai pois meinaan jos on päällä virroilla ja ilman niin millä saan sen pois päältä silloin?

Megane

Aktiivinen jäsen
20201223_113930.jpg
Tuon näköinen lämmityslaitteen kotelo on ykkösmeganessa,punaisilla nuolilla merkitty läpän muoviset hammasrattaat,sinisella rastilla itse läppä joka on tuossa kuvassa siinä asennossa jossa imee sisäilmaa,violetilla ympyröity läpän moottorin pistoke joka siis pitäisi saada irti,tuo jää lasinpyyhkijöiden alla olevan muoviritilän alle näkymättömiin,kun muoviritilän irrottaa niin pistokkeen saa irti.Nuo musta ja punainen johto tulevat itse lämmityslaitteen moottoriin joka puuttuu tuosta kuvasta.

korpiJaakko

Nuorempi jäsen
Itsellä sama naputusvika, pitänee ottaa tuo liitin irti, kun saa ensin pyyhkijät irti :)

Viimeksi muokattu:

korpiJaakko

Nuorempi jäsen
Noniin, homma tehty. Eli pitihän sitä purkaa vähän osia tieltä pois, pyyhkimet, kumilista, muoviritilöitä ennenkuin pääsi kyseiseen liittimeen käsiksi. Mutta nyt loppu ärsyttävä naputus, eikä vaikuta lämmityslaitteen muuhun toimintaan, joten kiitos vain ohjeista ja kuvista!

Ylös Bottom