lagunan tuulettimen moottorin irroitus??

teukka

Nuorempi jäsen
elikkä kyseessä on -94 vuoden laguna. lämppärin moottori ei pyöri millään nopeudella, teki ajoittain sitä jo talvella mutta korjaantui itsellään, nyt täysin pimeä. elikkä saako moottorin konehuoneen puolelta pois vai auton sisäpuolelta?? joskus ulkopuolelta katsoin ja näytti ettei saisi sieltä pois.....

teukka

Nuorempi jäsen
Vs: lagunan tuulettimen moottorin irroitus??

kiitos. tarvii koittaa purkaa ja katsoa onko koko moottori mennyt vai voiko korjata jotenkin ??? ???

j81509

Jäsen

Omassa -98 lagunassani myös tuo puhallin surisee normaalia enemmän eli pitäisi kai ottaa irti ja rasvata laakeri (vaihtaa koko moottori).

Olen kyllä katsellut, että saisiko sen pois apukuskin puolelta katteita irrottamatta, mutta mielestäni esimerkiksi hansikaslokero pitää ottaa pois, että pääsisi sinne käsiksi! Myös Haynsissä taidettiin näin neuvoa?

Voisiko joku laittaa vaikka kuvan miten sen saa pois katteita irrottamatta. Eli ottaa kuvan apukuskin jalkatilasta ja osoittaa missä tuo puhallinmoottori on.

Henkka 80

Jäsen

Tuo moottori on kolmella ruuvilla kiinni + pari piuhaa. Alakautta se irroitetaan.

j81509

Jäsen

Pääseekö siihen suoraan käsiksi, niin ettei tarvitse irrottaa mitään muuta?

Henkka 80

Jäsen

j81509 sanoi:
Pääseekö siihen suoraan käsiksi, niin ettei tarvitse irrottaa mitään muuta?

Saattaa olla sellainen musta pahvi edessä. Mulla ei muistaakseni ollut.

teukka

Nuorempi jäsen

mulla oli sellainen kuppimainen pahvi edessä joka oli kahdella klipsulla kiinni. moottori lähti irti vastapäivään pöyräyttämällä noin 3cm... eli ei ollut vaikeaa ;D vika ei ollut moottorissa vaan katkaisian liukupinnoissa http://teroaho.wippiespace.com/Kuva003.jpg
onneksi hiukan crc elektroa suihkimalla sai putsattua ja toimii mutta ei taida olla pitkäikäinen enään...

Henkka 80

Jäsen

teukka sanoi:
mulla oli sellainen kuppimainen pahvi edessä joka oli kahdella klipsulla kiinni. moottori lähti irti vastapäivään pöyräyttämällä noin 3cm... eli ei ollut vaikeaa ;D vika ei ollut moottorissa vaan katkaisian liukupinnoissa http://teroaho.wippiespace.com/Kuva003.jpg
onneksi hiukan crc elektroa suihkimalla sai putsattua ja toimii mutta ei taida olla pitkäikäinen enään...

Vähän on saanut lämpöä. ;D

Niin... Tämä mun lämppärin moottori on Valeo merkiltään ja siinä oli 3 ruuvia. Onko Behr sitten pyörittämällä?

Tommik

Jäsen

Alakautta lähtee - helppo homma. Pahvisuojus kiinni kahdella metalliklipsillä, se pois niin pääsee käsiksi kolmeen ruuviin. Liitin johdot 2 kpl irti moottorista. Tämän jälkeen moottori onkin jo käsissä. Todennäköisesti hiilet loppu. Hiilten vaihto on helppo jos kollektori on ehjä. Muutäma ruuvi irti niin moottorin kuoret saa erilleen. Tämä moottori on periaatteessa kertakäyttö osa, mutta itse purin kyllä sen osiksi. Oma meni vielä hiilet vaihtamalla. Moottorin irroituksessa meni 5 minuuttia!

j81509

Jäsen

Helposti lähti tuo moottori kyllä irti. On muuten aika likainen kun sen ottaa pois. Minulla Lagunassani on Behrin moottori. Lähti irti pyörittämällä.

Ei taida tuon moottorin purkaminen kyllä onnistua. Taidan vähän ruiskia sinne crc:tä ja katsoa häviääkö tuo laakerin ääni...

j81509

Jäsen

Noniin! Nyt rupesi toimimaan ja kaikki ylimääräiset hävisivät! Eli putsaus, crc ja sprayvaseliini laakereihin auttoivat!

j81509

Jäsen

Ei kauan kestänyt tuo äänettömyys. Tänään jo rupesi pitämään samanlaista ääntä kuin aikaisemmin. Niin kuin jo aikaisemmin oli puhetta, että rasvaaminen on vain väliaikaisratkaisu, niin se taitaa kyllä pitää paikkaansa.

Laiton tänään autoon raitisilmasuodattimen ja olin hyvin yllättynyt, että sellaista ei ollut autossa. Eikö näissä peleissä ole vakiona suodatinta vaiko onko joku mahtanut sen joskus ottaa pois.

Voi myös olla, että tuulettimen ääni palasi, kun laiton tuota raitisilmasuodatinta. Sinne meinaan tippui jonkin verran roskia, että voisihan sen vielä kerran yrittä putsata ja rasvata.. ei kyllä taida auttaa!

Ylös Bottom