Laguna 2 täristää rattia/autoa vauhdissa

JeSa

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Laguna 2, 1.8, 5 manuaali.
Täristää rattia/ autoa voimakkaasti kun vauhtia yli 70km/h. Tulee vain etupäästä.
Tärisee vedättäessä, kevyellä vedolla sekä vapaalla. Jarruttaessa ei muutu, vasta vauhdin laskettua loppuu tutinat.
-Raidetangon ulommat ja sisemmät päät vaihdettu, ei vaikutusta. Osa oli väljiä.
-Vanteet tasapainotettu ja tarkistettu, ei vikaa. Kokeiltu 2 eri rengassarjoilla (kesä ja talvi), molemmilla sama, talvinakit uudet.
Kesärenkailla alkoi, toimi niillä hyvin ja alkoi pikkuhiljaa niillä täristää.
-Pyöränlaakerit vaihdettu eteen molemmat, alkoi ääntää.
-Alapallot vaihdettu, vasen 5mm väljä..., ei auttanut.
-Molemmat vetarit vaihdettu, vasen sisä nivel väljä, oikeasta tyypillisesti tukilaakeri entinen. Uusilla akseleilla täristää edelleen.
-Aurauskulmia kokeiltu haritukselta (4mm kokonais) auraukselle, ei vaikuta kuin ohjaustuntumaan, täristää aina samasta vauhdista.
-Jarrulevyt uusittu, taannoin palat ja satulat kanssa. Ei vaan auta, jarrut todella hyvät muuten.
Etuiskareiden ylälaakerit ok, herkkä kääntymään ratista, tiedossa miltä tuntuu kun ne ruostuu kiinni.

Taakse tehty myös katsastukseen remonttia, ei vielä silloin remontin jälkeen täristänyt, alkoi loppukesästä, leima huhtikuussa.
-Takakelkan runkopuslat uudet, iskarit ja jouset uusittu.

Keksiikö joku mitä vielä vaihtaa tai kokeilla???
Etutukivarsien puslat? Tukivarret jämyn tuntuiset alapalloja vaihtaessa.
Eruiskarit?, leiman mukaan hengissä, ei vuoda.

Ja tiedetään, vain hullu vaihtaa näin paljon osia kyseiseen autoon
 

otto

tipan tuntija + R 19
Viestejä
1 187
paas ajaen että toinen katsoo kummaltakin puolelta näkyykö silmin pistävää hyppelyä, voihan iskareissa noilla kilometreillä muodostua ns tyhjä kohta.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 105
Joskus tuli tuollainen tärinä vastaan, silloin oli syynä, löysällä olevat pultit,joustintuen alapäässä. Tuossa kyseisessä tapauksessa syy ei siellä ole, nehän on kiristetty jo laakerirempassa. Oikeastaan ainoa joka tulee mieleen, kun jokainen paikka on käydy läpi, ei kai apurungon kiinnityksissä ole väljää. Sekin on, arvailua. Kuollut iskunvaimentaja,tasaisella tiellä ei pitäisi täristää. Ellei iskarin, sisus,varsi, ole kulunut sellaiseksi että joustintukeen tulee, sivuttaisväljää, iskari kun hoitaa tuon pystytuennan.
 
Viimeksi muokattu:

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Ne etuiskarithan tuossa vielä ovat vaihtamatta... ;)Leiman mukaan hengissä huhtikuussa,siitähän on jo yli puoli vuotta :rolleyes:Eikä jousi ole poikki?
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
736
Selvästihän tuo renkaan pyörimiseen liittyy, jos tasaisella tiellä täristää ja vasta kovemmissa nopeulsissa.

Ja erityisesti täristää rattia? Ei siis esim. pakoputken lämpöpelti ota kattiin tms. kiinni?

Jarruttaako myös tasaisesti? Ettei ole jarrulevy kiero tai jarrulevyn alla kökkäreitä, jolloin rengaskin asettuu kieroon?

Tai laakerin vaihdossa jäänyt ryönää johonkin väliin tai möykätty napa kieroon?

Nosta kulma kerrallaan ylös, laita jokin mittatikku renkaan lähelle, pyöritä rengasta käsin ja tarkkaile näkyykö heittoja. Voi niitä renkaita varovasti pyörittää yksi kerrallaan ilmassa moottorillakin. ABS-valo syttyy, mutta sammuu taas normaaliajossa. Saako näin tärinöitä esille tai näkyykö heittoja?

Jos vanteessa on paikallinen vamma, ajettu kiveen tms. niin ei saa hyväksi vaikka grammalleen olisi tasapainossa. Täristää just tuolla tavalla 70+ vauhdeissa. Kokemusta on.

En lähtisi noilla oireilla iskareita vaihtamaan. Uudet ja timmit iskarit tuo vain pahemmin renkaan tärinät esille.

Niin ja renkaan pultit on kunnossa ja jokainen ottaa varmasti kiinni? Onko vanteissa sovitinholkkeja? Eihän napaan ole vahinigossa jäänyt mitään ylimääräistä sovitetengasta tai vaikka jarrulevyn kiinnityspultin kanta koholle?
 
Viimeksi muokattu:

JeSa

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Lisätään vielä selvennykseksi, että täristää niin pahasti, että meinaa hampaat pudota suusta, saatika tiellä pysyä. Eli todella voimakas tärinä vauhdissa. Rattia vatkuttaa sentin verran samalla.
Jarrulevyt tarkistettu, eivät keirot. Jarruttaa tasaisesti, ei jympytä polkiessa jarrua.
Vanteen rellun omat 17". Onko ne muka huhujen mukaan niin huonoja???
Kesävanteet siis tosiaan toimivat, mutta niillä tärinä alkoi kesken reissun ja jatkunut nyt toisille vanteille talvikumeilla.
Vanteiden pinnat, keskiöt yms. puhdistettu ja samoin levyjen pinnat, vanteet istuu hyvin navalle ja pultit kiristyy nätisti.

Parkkipaikalla kokeiltaessa ei iskarista jää hyllymään, voihan toki alkaa vauhdissa "kellumaan" ja silloin tärinä mahdollista.

Ennen oikean vetarin vaihtoa, vasen vaihdettuna oli toinen nurkka kerrallaan ylhäällä. Vasen ei tärissyt kuin yli 80 vauhdissa aivan vähän. Oikean nurkan nosti ylös niin meenasi tunkilta pudota kun mittarissa 30km/h. Kuitenkaan oikean vetarin vaihto ei auttanut vaikka tukilaakeri väljä. Auton alle kun katsoi huomasi oikean vetarin seilaavan noin 5mm epäkeskeisesti.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
736
Eli siellä on "seilaava" vetari nytkin paikallaan? Olisiko siinä vetari sisäpäässä paikka putkisokalle, joka sen lukitsisi paikalleen ja nyt puuttuu myös uudesta. Eli pudonnut reissussa...

Näitä vetareitahan tahtoo olla saatavilla mitä ihmeellisimmistä syistä (Rellu) sentin/parin välein. Ettei olisi liian lyhyt koko vetari? Nimim: "Ei-ole-Espaceenkaan-löytynyt-tarpeeksi-pitkää"
 

JeSa

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Eli siellä on "seilaava" vetari nytkin paikallaan? Olisiko siinä vetari sisäpäässä paikka putkisokalle, joka sen lukitsisi paikalleen ja nyt puuttuu myös uudesta. Eli pudonnut reissussa...
Ei uudessa ole mitää paikkaa putkisokalle, ihan booriakselin tumppi vaihteistosta johon tulee vetarin holkki päälle.
Uutta akselia ei ole syynätty kyllä niin tarkkaa, tuskin uusi heittää, tai jos heittää niin takuuseen uusi.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
736
Ei uudessa ole mitää paikkaa putkisokalle, ihan booriakselin tumppi vaihteistosta johon tulee vetarin holkki päälle.
Uutta akselia ei ole syynätty kyllä niin tarkkaa, tuskin uusi heittää, tai jos heittää niin takuuseen uusi.

Tuo kannattaa varmasti ensimmäisenä tsekata. Ei se tunkillakaan saa täristää vaikka kuinka olisi uusi. Voihan se vika olla siellä laatikon pään booriakselissakin tai sen laakeroinneissa.

Olikohan vanhassa vetarissa reikä sokalle? Onhan se vanhakin voinut olla mallia liian lyhyt, mutta sokka pelastanut tilanteen.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 105
Kyllä se noilla oireilla selvästi vetariin liittyy. No sen vaihteiston pooritumpin voi käsin kokeilla, ettei sivuttaisvälystä. Toivotaan nyt ettei vika ole poskilaakerissa.
 

JeSa

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Auto nosturille ja nyt alkaa selviämään.
Oikea iskari eilisen kiusaamisen jälkeen alkoi osoittaa vuotoa, menee siis vaihtoon.
Vanteista otti kiinni, ei tuntunut mitään väljää ylös alas eikä sivuttain.
Uudet vetarit ei kyllä heitä, onneksi.
Sitten paljastui vanteiden tilanne. Kone käynnissä pyörimään nakit ja molemmat vanteet heittää sisäpinnalta merkittävästi. Ulkoa sitä ei huomaa.
Oikea vanne 1/6 kierroksen matkalta 1cm sisässä ja heti kohta 1cm pullistuma!! Vasen ei heitä kuin jotain millejä.
Ei olisi uskonut, vihiä kuultu noiden rellun aluvanteiden olevan aivan meltoja ja niinhän ne on.
Vanteet on kaiken lisäksi käyneet KAKSI KERTAA uudelleen tasapainoituksessa kun painot ovat pudonneet pois. Painoissa ollut todella huonot liimat. Eivät sitten ole viitsineet sanoa vanteiden olevan aivan sököt! Liikkeenä oli vielä iso varaosakauppa joka tarjoaa samalla auton korjausta ja rengaspalveluita. Aliarvoista toimintaa sanon minä!!
Eli 2 sarjaa p**koja vanteita siis löytyy, nyt pitää metsästää vaikka peltivanteet alle...
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Meneehän ne vanteet sisäkehältä lommolle kun riittävän isolla vauhdilla ajaa vaikka monttuun. Megane 1:n 8 vanteesta 3 oli lommolla kun aloin tarkemmin katsomaan. Niistä sai sitten yhden hyvän sarjan. Nuo vanteet eivät ole edes mitään hentoja vaan ajettu vaan ronskimmin. Samoin laguna 3:n yksi vanne oli lommolla kun meinasin kesärenkaat niihin vaihtaa.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 215
Ei olisi uskonut, vihiä kuultu noiden rellun aluvanteiden olevan aivan meltoja ja niinhän ne on.
Aika monet rellun aluvanteet tässä muutaman kymmenen vuoden aikana käytössä ollut, nykyäänkin 6 vannesettiä vakituisessa käytössä, mutta eipä ole kyllä omalle kohdalle osunut noin heikkolaatuisia renun alkuperäisvanteita, kuin mitä kommenttisi antaa ymmärtää.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Aika monet rellun aluvanteet tässä muutaman kymmenen vuoden aikana käytössä ollut, nykyäänkin 6 vannesettiä vakituisessa käytössä, mutta eipä ole kyllä omalle kohdalle osunut noin heikkolaatuisia renun alkuperäisvanteita, kuin mitä kommenttisi antaa ymmärtää.
Oletko miten usein ajanut asvaltissa olevaan 200mm syvään monttuun niin, että iskarit lyö pohjaan?

Ei ne vanteet sileällä kestopäällysteellä muokkaudu
 

JeSa

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Oletko miten usein ajanut asvaltissa olevaan 200mm syvään monttuun niin, että iskarit lyö pohjaan?

Ei ne vanteet sileällä kestopäällysteellä muokkaudu
Rummutettu nyt nimismiehen kiharaa, hiekkatietä koko kesä ja talven alku, kerran toinen nurkka ojettu monttuun, mutta ei silloin vielä noin pahaksi mennyt, täristi jo ennen sitä.
Tuo huonouden kommentti on lainattu eräältä kokeneelta autoteknikolta, joka rellujen ja citikoiden kanssa nujunnut ikänsä. Haukku pystyyn renoon alut, on kuulema useita sarjoja mennyt kieroksi ihan perus käytöllä.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Rummutettu nyt nimismiehen kiharaa, hiekkatietä koko kesä ja talven alku, kerran toinen nurkka ojettu monttuun, mutta ei silloin vielä noin pahaksi mennyt, täristi jo ennen sitä.
Tuo huonouden kommentti on lainattu eräältä kokeneelta autoteknikolta, joka rellujen ja citikoiden kanssa nujunnut ikänsä. Haukku pystyyn renoon alut, on kuulema useita sarjoja mennyt kieroksi ihan perus käytöllä.
Itse olen laittanut nuo monttujen syyksi. En usko, että Renault itse valmistaa vanteita, mutta toki voihan olla että pystyy tilaamaan pehmeämmällä seoksella olevia vannevalmistajalta. Megane 1:n vanteiden maalaus ainakin oli ala-arvoista, maali kupli 3v vanhoissa vanteissa eli oli jäänyt pohjatyöt täysin tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 215
Oletko miten usein ajanut asvaltissa olevaan 200mm syvään monttuun niin, että iskarit lyö pohjaan?
Tuollaiset ei nyt varmaan mitenkään rajoitu pelkästään renun alkuperäisvanteisiin, jos vanne noista kärsii. Sen verran on työmaamonttuihin ajeltu omillakin vanteilla, että pari vuotta sitten työmaanpitäjä osti uuden renkaan, kun korkealle jäänyt asfaltinreuna hajotti Contin VikingContact 7:n korjauskelvottomaksi. Vanne edelleen suora.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
890
Mulla oli Safranessa joskus pirunmoinen ratinhakkaaminen kun sen ostin. Ajomatka pohjosesta kotiin kesti puoli vuorokautta, kun ei nopeutta voinut nostaa. Syy oli ruostunut rattiakselin-nivel joka hirtti pahasti. Jotenkin ohjauksen tehostus reagoi siihen niin tulee se pirunmoinen horkka. Siihen roiskaukset öljyä niin auto kulki virheettömästi.
 

Puuha-Pete

Jäsen
Viestejä
103
käynnissä pyörimään nakit ja molemmat vanteet heittää sisäpinnalta merkittävästi. Ulkoa sitä ei huomaa.
Oikea vanne 1/6 kierroksen matkalta 1cm sisässä ja heti kohta 1cm pullistuma!! Vasen ei heitä kuin jotain millejä.
Ei olisi uskonut, vihiä kuultu noiden rellun aluvanteiden olevan aivan meltoja ja niinhän ne on.
Vanteet on kaiken lisäksi käyneet KAKSI KERTAA uudelleen tasapainoituksessa kun painot ovat pudonneet pois. Painoissa ollut todella huonot liimat. Eivät sitten ole viitsineet sanoa vanteiden olevan aivan sököt! Liikkeenä oli vielä iso varaosakauppa joka tarjoaa samalla auton korjausta ja rengaspalveluita. Aliarvoista toimintaa sanon minä!!

Tämä on tätä surullisen kuuluisaa asiakaspalvelua ja ammattitaitoa. Asiasta mainitsemalla olisivat voineet saada lisämyyntiä uusista vanteista, mutta sen sijaan taisivat joutua boikottiin. Alalla kuin alalla pärjää, jos tekee työnsä kunnolla ja ja sitä myöten erottuu muiden joukosta.

Pyörän tasapainotusvaiheessa vanteen heitot on helppo huomata muun työn ohessa. Itse olen harrastuspohjalla hoidellut ~20 rengassarjaa ja jo siinä on oppinut huomaamaan nuo ja suurin piirtein sen mikä vaikuttaa ajamiseen. Varsinaiseen tasapainotukseen vanteessa olevat heitot eivät välttämättä vaikuta mitään.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Mitä tästä opimme...Sen että näköjään aina pitäisi itse kaikki tarkistaa,kävipä auto missä pajalla tahansa... :mad: Ei ne korjaamollakaan aina mitään ruudinkeksijöitä ole (Mistäkö tiedän?Siitä kun itse olin yli 40 vuotta sitten korjaamolla pari kuukautta töissä:p:p:p)
 
Ylös Bottom