Laguna 2 ph2 - laadukkain koskaan valmistettu Renault!

kimbe

Tunnettu jäsen
No joo, otsikkohan provosoi rankasti, mutta kehutaan nyt tuota omaa romua edes joskus, kun ei nämä kakkoslagunat paljon muuta ole koko historiansa ajan saanut kuin kuraa niskaansa (no, ehkä kaikki kakkos-jotain renut).

Niin, siis ilmastointi. Tämän tästähän näitä saa tältäkin foorumilta lukea (kuten monen muunkin merkin), että jo muutaman vuoden uudesta renusta ei tule ilmastoinnista kuin lämmin lehmänhönkäys, kun kaasut on karanneet taivaalle tai muuten jotain vikaa. Vaan toisin se on tämä vanha sotaratsu. Ikää hieman reilut 14v, ajomatkaa reilut 210tkm, eikä varsinaiselle ilmastointijärjestelmälle ole koko aikana tehty sitten niin pienintäkään huolto- tai korjaustoimenpidettä. Kyllä vanhassa vara parempi. Vaikka nythän se varmaan kohta leviää, kun tämän tänne kirjoittelen, mutta onneksi alkaa helteet olemaan tältä kesältä jo ohi :D. Vaan eihän sitä kai ehjää tarvi korjata.

(Samaan kestosarjaan voi varmaan laskea alkuperäiset rengaspaineanturit, kun kesärenkaitten antureissa menty samoilla pattereilla uudesta asti ja vielä jaksaa.)

1598009141047.png

1598009157346.png

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Mittasin pari vuotta sitten mun Megane vm1999 ilmastoinnin lämpötilan ja se oli 9 astetta. Melko kylmää sulla tuo puhaltaa.
Tässä joskus olen miettinyt että voiko OBD:n kautta saatavalla Refrigerant Pressure- tiedosta päätellä kuinka täynnä järjestelmä on kylmäainetta?
Mulla oli nyt ko. lukema 10 Bar ja ilmastointihuolto tehty viimeksi vuonna 2015 jouluna..

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Sais se kylmempää mullakin puhallella, jos kerran on mahdollista päästä kahteenkin asteeseen ja vielä noin vanhalla järjestelmällä.
Mulla puhaltelee siinä viiden asteen lämpöistä ilmaa. Juuri ja juuri riittää helteillä jäähdytysteho, ja silloinkin vain pidemmällä matkalla ja sisäkierrolla.

kimbe

Tunnettu jäsen
jos kerran on mahdollista päästä kahteenkin asteeseen ja vielä noin vanhalla järjestelmällä.
Kai tuo Laguna innostui siitä, kun vaihdoin jo jonkin aikaa rikki olleen tuulettimen hitaamman nopeuden vastuksen sieltä syylärin vierestä. Siinä kun toimi jonkin aikaa pelkästään suurempi nopeus, eli ison osan ajasta ei tuuletin pyörinyt ollenkaan. Ilmastointi kyllä toimii ilmankin, varsinkin ajossa, mutta aina parkissa ollessa vähän teho hiipuu, kun tuuletin ei koko aikaa pyöri.

Mittasin mielenkiinnosta Cliostakin lämmöt, mutta ei ihan Lagunan lukemiin sillä pääse, 5.6 asteeseen se alimmillaan meni.

1598024644119.png

Tässä joskus olen miettinyt että voiko OBD:n kautta saatavalla Refrigerant Pressure- tiedosta päätellä kuinka täynnä järjestelmä on kylmäainetta?
Mulla oli nyt ko. lukema 10 Bar ja ilmastointihuolto tehty viimeksi vuonna 2015 jouluna..
Kai tuostakin nyt jotain voi päätellä, mutta en tiedä sitten, että kuinka tyhjä pitää järjestelmän olla, että sen takia ei paineita nosta. Tuo on tietenkin siinä mielessä vähän hankala noita paineita seurata, että ne vaihtelee tilanteen mukaan, eikä missään tietyssä painelukemassa sinänsä stabiilisti pysy.

Loggasin Cliosta noita AC:n paineita tuossa kotipihassa parkissa ollen, ja aika pitkään heti käynnistyksestä ne paineet tuossa 10 barin nurkilla siinäkin pysyi. En tiedä mistä johtuen jossain kohtaa paineet nousi jokusen barin ylemmäksi, käyden korkeimmillaan 14.6 barin lukemissa. Tuossa liitekuvan kuvaajassa siis tuo punaisella viivalla oleva on AC:n paineet ja tuon vaalean pystyviivan kohdalla alkoi paineet nousemaan siitä 10 barin vaiheilta. Liekö jotain tekemistä koneen kierrosten kanssa, kun juuri tuossa kohdin aloin pitämään kierroksia korkeammalla hieman pidemmän aikaa. Sama ilmiö kun tapahtui vähän myöhemmin (alempi kuvaaja), eli kierroksia nostaessa samalla hetkellä AC:n paineet nousi 13.4:stä barista 14.6:een. Takaisin kymmenen nurkille ne ei kuitenkaan enää pudonneet.

1598025157976.png

1598025573274.png

Ylös Bottom