Kartta ongelma

JIL

Nuorempi jäsen
Onko kellään ollut ongelmia karttapohjien kanssa Renault Clio TCe 90 techno mallissa? Minun autoni on otettu käyttöön uutena maaliskuussa 2025. Ongelma on karttapohjassa, kun auton kamera havaitsee nopeusrajoitusmerkin se tunnistaa sen, mutta hetken kuluttua tulee näyttöön karttapohjan mukainen nopeusrajoitus. Kameran ja pohjan näytöt voivat olla merkittäviäkin 60 muuttuu 100 tai toisinpäin. Näistä muuttuvista näytöistä on osa vuosien takaa olleista tietöistä? Kartta ei ole tänä vuonna päivittynyt kertaakaan, vaikka pitäisi tapahtua automaattisesti?

Eki13

Jäsen
Olen huomannut tänä talvena samaa. Kamera lukee kyllä oikein nopeusrajoituskyltit, vaikkapa 80km/h mutta palauttaa näyttöön kesänopeusrajoituksen 100km/h pienen hetken jälkeen. En muista tällaista tapahtuneen ennen. Voisiko karttapohjassa olla kesänopeusrajoitus tieto tms.?

JIL

Nuorempi jäsen
Olen huomannut tänä talvena samaa. Kamera lukee kyllä oikein nopeusrajoituskyltit, vaikkapa 80km/h mutta palauttaa näyttöön kesänopeusrajoituksen 100km/h pienen hetken jälkeen. En muista tällaista tapahtuneen ennen. Voisiko karttapohjassa olla kesänopeusrajoitus tieto tms.?
On Renault tiedossa, voi korjaantua, jos päivittää multimedian ja sen jälkeen yrittää päivittää karttaa?

Eki13

Jäsen
On Renault tiedossa, voi korjaantua, jos päivittää multimedian ja sen jälkeen yrittää päivittää karttaa?
Mulla oli multimedia päivittynyt viimeksi 5/25, eikä ole uudempaa saatavilla. 11/26 asti voimassa multimediayhteydet. Pitää muuten katsoa, onko Suomen kartoista uudempaa päivitystä saatavilla.

srout

Nuorempi jäsen
Käytänpä vanhaa säiettä. En muista missä vaiheessa alkanut, mutta nykyään karttaohjelma ilmoittelee ekan kerran noin kymmenen kilometriä etukäteen, että valmistaudu kääntymään esim. vasemmalle. Seuraava tulee yleensä noin kahdeksan kilometriä ennen ja sitten normaalisti kääntymishetkellä. Eihän tuosta varsinaisesti haittaa ole, mutta vähän se on kiusallista. Kyseessä Arkana '24.

Löysin tuommoisen, ei ilmeisesti itse korjattavissa...

Viimeksi muokattu:

Jouko_k

Nuorempi jäsen
Minulla oli Kadjarissa -17 tuo sama ominaisuus eli 'unohti' nopeusrajoituksen n. 45 sek liikennemerkin jälkeen.
Sama ominaisuus on nyt -22 Arkanassa. Karttapohjan nopeusrajoituksiin en enää luota kun muutamapäivä sitten tuli 2026 v1 Suomenkartta.

Itse kytkin ääniopastuksen pois navigoinnista juuri tuom 10km ennakoinnin takia ja käytän vain karttapohjaa mittaristossa kun navigaattori on oikeasti käytössä.

AriSt

Nuorempi jäsen
Minulla samanikäinen Clio, ja sama havainto. Toisaalta, enemmän kuuluu katsella liikennemerkkejä ja tietä kuin näyttöä... Tosiaan, nyt talvella, kun on ollut talvinopeusrajoitukset, on paljon käyttämälläni VT8:lla 80 km/h rajoitus lukuun ottamatta ohituskaistan kohtia, joissa on 100 km/h.

Ylös Bottom