Clio II 2001 1,4 16V Flekti ei toimi

Lyppe

Nuorempi jäsen
Eli tyhjäkäynnillä lämpömittari menee punaiselle eikä flekti lähde pyörimään. Vaihdoin kannen oikeassa päädyssä olevan kolmenapaisen anturin, (jonka luulin olevan flektin anturi koska kun siitä irrotti johdon lähti flekti pyörimään saman tien..) mutta eipä auttanut. Eli moottori toimii koska se pyörii johto irti... Onko tämä nyt kuitenkin väärä anturi?
Opetan tyttöä ajamaan korttia ja auto seisoo välillä pitkänkin ajan paikallaan tyhjäkäynnillä, vähän huono vika siihen hommaan...

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Vs: Clio II 2001 1,4 16V Flekti ei toimi

Siis Cliosi käy näillä keleillä niin kuumana, että menee tyhjäkäynnillä lämmöt punaiselle?! Ihmettelen suuresti. Mulla oli Clio 1,4 kasiventtiilisellä koneella, eikä lämmöt ollu koskaan lähelläkään ylärajaa keskellä kuuminta kesääkään. Ja se flekti pyöri todella vain äärimmäisen harvoin.
Onkohan sulla tuossa autossa jotain muuta vikaa. Itse sain pilattua yhden Ooppelin jäähdytysjärjestelmän kun erehdyin käyttämään noita jäähdyttimen paikkausaineita nesteen sekaan lisättynä. Tukki varmaan jotain kanavia kun alkoi käymään sen jälkeen todella kuumana Ooppeli.

meganekuski

Aktiivinen jäsen

Mun Meganessa (vm2000 1,6) oli vastaava vika eli lämpömittari meni punaiselle usein. Pitkään selvittelin mistä vika voisi johtua, vaihdoin termostaatinkin mutta ei auttanut.
Syy oli loppujen lopuksi moottorin huono maadoitus. Akun maakaapeli ja moottorin maakaapeli vaihdettiin uusiin ja laitettiin uusiin kiinnityspisteisiin.
Avot, tämän jälkeen lämpömittari palasi normaaliin lukemiin. En sen tarkemmin tunne auton sähköjärjestelmää mutta ilmeisesti huono maadoitus sotkee anturin toiminnan.
Youtubessa on jännitehäviötestin (voltage drop test) tekemiseen ohjeita joilla saa selvyyden onko maadoitus kunnossa. Yleismittari tarvitaan siihen.

Lyppe

Nuorempi jäsen

Heikmar sanoi:
Siis Cliosi käy näillä keleillä niin kuumana, että menee tyhjäkäynnillä lämmöt punaiselle?! Ihmettelen suuresti. Mulla oli Clio 1,4 kasiventtiilisellä koneella, eikä lämmöt ollu koskaan lähelläkään ylärajaa keskellä kuuminta kesääkään. Ja se flekti pyöri todella vain äärimmäisen harvoin.
Onkohan sulla tuossa autossa jotain muuta vikaa. Itse sain pilattua yhden Ooppelin jäähdytysjärjestelmän kun erehdyin käyttämään noita jäähdyttimen paikkausaineita nesteen sekaan lisättynä. Tukki varmaan jotain kanavia kun alkoi käymään sen jälkeen todella kuumana Ooppeli.

Joo, kyllä se menee, eilen jopa niin kuumaksi että tauluun syttyi punainen STOP-merkkivalo. Mutta heti kun ajaa muutaman sata metriä niin lämmöt tipahtaa normaaliksi. Eli kyllähän se johonkin vedenkiertoon voisi viitata.
Ja kuitenkaan se flekti ei pyöri, vaikka lämmöt on tapissa...

Lyppe

Nuorempi jäsen

meganekuski sanoi:
Mun Meganessa (vm2000 1,6) oli vastaava vika eli lämpömittari meni punaiselle usein. Pitkään selvittelin mistä vika voisi johtua, vaihdoin termostaatinkin mutta ei auttanut.
Syy oli loppujen lopuksi moottorin huono maadoitus. Akun maakaapeli ja moottorin maakaapeli vaihdettiin uusiin ja laitettiin uusiin kiinnityspisteisiin.
Avot, tämän jälkeen lämpömittari palasi normaaliin lukemiin. En sen tarkemmin tunne auton sähköjärjestelmää mutta ilmeisesti huono maadoitus sotkee anturin toiminnan.
Youtubessa on jännitehäviötestin (voltage drop test) tekemiseen ohjeita joilla saa selvyyden onko maadoitus kunnossa. Yleismittari tarvitaan siihen.

Voisihan se jotain tuollaistakin olla... Mutta muuten ajossa mittari toimii ihan normaalisti, nousee nätisti siihen puoliväliin kuten aina. Ja samalla tavalla niin vanhalla kuin uudellakin anturilla. Mikä anturi se vaihdettu sitten lieneekään? Tietääkö kukaan onko jossain jokin muu anturi mikä vaikuttaa flektiin?

Heikmar

Aktiivinen jäsen

Tuli vielä mieleen, että voisiko jäähdytysnesteen kierrossa olla ongelma vesipumpussa, koska ei tuollainen lämmönnousu ole normaalia muuta kuin ehkä kesähelteillä.
Onko auto ollu sulla pitkäänkin, eli onko miten pitkään ollu noita lämpöongelmia ja millon on vaihdettu vesipumppu esim. jakohihnarempan yhteydessä?
Omassa Cliossa ei ollu koskaan mitään ongelmia liiallisen lämmönnousun kanssa, vaan mittarin viisari pysyi kesät talvet siinä ihannekohdassaan eli hiemän yli puolenvälin.
Sellainen lämpöongelma tosin oli että talvella ei sisälle meinannut saada lämmintä puhallusta juuri ollenkaan, mutta sehän oli tietty vanhassa autossa lämppärin kenno varmasti jo aika kakkanen, koska ykskin kaveri sano että ei hänen Clionsa mikään erityisen kylmä auto ollut talvella.

Ylös Bottom